Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 2023 ggr
Sunflower_
2/5/18, 4:25 PM

Råd och tips om höns!

Hejhej!

Vi funderar på att skaffa höns och är i behov av all kunskap och tips vi kan få.

Vi bor i ett villaområde och vill ha hönsen för ägg, samt tycker jag att det är väldigt kul med alla sorters djur så de får gärna vara ganska tama.  Kan man låta hönsen gå fritt på hela ens trädgård om det också får en privat inhägnad ute där dom kan vara säkra samt ett hus där de värper och sover? 

Har ni någon hönsras ni kan rekommendera, just nu har vi kollat på silkeshöns för att de verkar som bra verpare och fina i temperamentet samt så tycker jag att om är väldigt fina och urgulliga.  

Har ni några andra allmänna tips kring att skaffa höns om tex inhägnad etc? 

Kan man skaffa ägg så att de kläcks här och kan man isf på något sett se vilken färg hönan/tuppen kommer va? Kan man sälja kycklingen om det visar sig vara en tupp? 

Vad brukar kostnaden ligga kring att skaffa höns

Många frågor nu haha, tacksam för alla tips!

Annons:
Sindri
2/5/18, 5:53 PM
#1

Vi hade Höns en sommar för många år sedan.  Vi hade våra lösa på tomten, men det är inte att rekommendera, det blir kladdigt hönsbajs överallt. De sprätter och pickar överallt, så rabatterna rök också.   🙂

Vi tyckte det var trevligt ändå, men tyvärr kunde vi inte ha dem kvar då vi inte hade plats att göra en speciell inhägnad för dem med ett hus.

Ett hus behöver de ha, både som skydd för kyla, men också som isolering för tuppens galande. Annars blir inte era grannar glada. Ta reda på vad det kostar att bygga ett välisolerat hus.

Ni bör inte ha för liten tomt heller, och räkna med att några grannar kommer att klaga på lukt och ljud. Prata med kommunen först och kolla vad de har för inställning. Hönsmaten kan också locka till sig råttor. Ta reda på hur ni förebygger det.

Leifsdotra
2/7/18, 9:52 AM
#2

Vi bor väldigt lantligt och har Höns i ett gammalt uthus. Hönshuset (inomhusdelen alltså) är ca 2x4,5 meter och 2,20 m i takhöjd. Vi har 11 hönor och 2 tuppar därinne. Spån på golvet, en gammal badbalja till bebisar som sandbad, en skål med snäckskal, en foderautomat som hänger ner från en takbjälke och en vattenautomat som för tillfället står på värmeplatta så att vattnet inte fryser. Vi har satt byggskivor på väggarna för att det inte ska bli drag och har tunn frigolit mellan byggskivor och yttervägg, men annars är det oisolerat. Jag vet att många använder gamla lekstugor som Hönshus och det funkar säkert jättebra, men det ÄR skönt att ha full ståhöjd och det har man inte alltid i lekstugor. Annars finns det ju små Hönshus att köpa på t ex granngården som man kan öppna eller lyfta av taket på och fixa städning och tillsyn den vägen. Funkar säkert också jättebra om man bara har några hönor. 

Utegården är ca 4x5 meter och där går de när vi inte är hemma, vi har ett par sittpinnar och större stenar därinne så de får lite variation i miljön där också. Det man ska tänka på är att utegården behöver vara så rovdjurssäker som möjligt, rejält nättak och antingen ordentligt nergrävt nät runtom eller som vi har gjort, vi har grävt ner nätet lite och vikt det utåt samt lagt stenar ovanpå det runtom. Då ska räven förhoppningsvis inte kunna gräva sig in.

Men när vi är hemma går de helt fritt i trädgården. De har så stora ytor att röra sig på då så det blir aldrig något problem tycker jag. 

Man kan köpa avelsägg, men då behöver man antingen en ruvvillig höna att lägga ägget under, eller så investerar man i en kläckningsmaskin. Räkna aldrig med att kunna sälja tuppkycklingar, om man har tur kan man lyckas sälja dem, oftare skänka bort, men lika ofta blir man inte av med dem alls…

När det gäller hönsraser så beror det mycket hur man tänkt hålla dem. Ska de bo som våra gör så bör man ha en ras som är anpassad till vårt klimat. Hedemorahöns är en rolig ras också för att de kan ha så olika färger, vissa andra raser är mycket mer lika varandra utseendemässigt. Vill man ha en hög äggproduktion så är Hedemora däremot inte rätt ras, de ska kunna värpa ca 150 ägg/höna och år, men jag tycker att våra kanske snarare kommer upp i hälften.

Svenska lanthönsklubben presenterar sina raser: http://www.kackel.se/lantras_hons.html

Svenska Kulturhönsföreningen presenterar sina raser: http://kulturhons.se/wps/raser/

Äggvärparlista för olika raser: http://www.familjenwiklundagren.se/29893631

Lejonhjarta
4/22/18, 6:59 AM
#3

Bra hönsras att starta med är bla dvärgkockin. Lugna, ruvvilliga och blir rätt lätt tama. Silkes tycker jag kan vara lite känsliga för kyla å regn då dom ju har sin ulliga fjäderdräkt. Räkna med att få nacka tuppkycklingarna! Skänka är inte d lättaste då ALLA har ett jäkla överskott på tuppar! Det finns könsvisade raser så det syns när dom är nykläckta, men varken silke el kockin är det.

Mina har Höns gård men går alltid lösa. är ju toppen att få gödsling i trädgården. ;-) Man får helt enkelt hägna in det man är rädd om. Kompostgaller är toppen!!

djurkillen
4/30/18, 4:41 PM
#4

Om ni vill ha ägg så kan ni välja bort många av utställningsraserna och speciellt lantraserna. Alternativen du har är värphybrider, inget vidare om ni vill ha egen avel, eller välja någon av våra produktiva kulturraser. Satsa på ett bra Hönshus, bygg alltid större än vad som behövs eftersom antalet har en förmåga att öka… Sätt in vattennipplar, stora foderautomater och gödselskiva för ett så lättskött Hönshus som möjligt. Något som kan vara bra om ni har en stor tomt är att kunna flytta hönorna när det börjar ta på gräset. Elnät är bra i sådana fall.

Upp till toppen
Annons: