Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 2013 ggr
Helena89
2017-02-16 13:06

Skaffa får eller vänta?

Min pappa har en bit mark som han vill ha avbetad. Han undrar om jag vill skaffa får och ha där. Han kan stå för att titta till dom och ge mat o vatten men jag får "sköta dom". Vi bor 20 min från varandra så det är ju inte jättelångt att åka. 

Jag är intresserad av får för jag vill ha ullen att slöjda med, främst gillar jag att spinna och sticka. Men jag är också intresserad av självhushållning och vill gärna ha lite Lamm att slakta och äta (vilket vi förvisso liksom redan har iom att min svärfar är månskensbonde med får och vi ofta lyckas fjäska till oss Lamm därifrån). Jag har även en border collie så är intresserad av vallningen och det vore bra för honom att ha lite får att arbeta med.

Jag funderar även lite på rasval i så fall. Jag är lite intresserad av allmogefår men inte helt insatt i alla raserna där och vet inte hur dom är varken till vallning (min hund är ganska grön även om vi gått en vallkurs) eller till att spinna ullen. Är det fortfarande så att man får bidrag för att hålla allmogefår? Över lag så tycker jag det är svårt att veta vilken ras vi isf skulle ha och vad jag ska tänka på kring det här med rasval.

Jag är lite kluven till att skaffa får just nu pga att dom inte skulle gå att ha hemma hos mig själv, men samtidigt lockar det mig mycket eftersom mitt intresse är stort. Jag och sambon hyr just nu ett hus men vår plan är att köpa hus snart och då förhoppningsvis en liten gård eller åtminstone hus med mark eller möjlighet att arrendera mark just för att jag vill skaffa får. Så jag behöver lite tankar, ska jag skaffa får redan nu eller ska jag avstå erbjudandet och vänta tills jag och sambon kan ha får hemma? Vad behöver jag fundera igenom för att ta beslutet?

Annons:
Helena89
2017-02-16 17:24
#1

Hmm… tankarna går och sambon blev eld och lågor över förslaget (hade faktiskt räknat med att behöva övertala) så jag känner att det lutar mer och mer mot att det blir får nu. Tänker nog börja kika mig omkring och ta reda på vad jag behöver och kostnader osv. 

Så då blir ju frågan istället var jag letar får att köpa, vilken ras ska jag ha, vilket typ av stängsel är bäst, vad ska jag tänka på.

djurkillen
2017-02-16 18:38
#2

Personligen tycker jag bäst om Spelsau och Gotlandsfår. Är inte så stort fan av allmogeraserna, tycker att de är för små, dålig Ull och för små slaktkroppar. Blir ofta för feta på för bra grovfoder har jag kommit fram till också. Gotlandsfår har en väldigt vacker grå Ull, och får extremt fina skinn som är väldigt eftertraktade! Lagom stora slaktkroppar för hushållet, och ni kan sälja köttlådor av resten ifall ni slaktar på slakteri. Spelsau är oftast bruna, men finns även i svart och vitt. Fin Ull, och skinnen blir fina, speciellt som plädar. Inte lika stor slaktkropp som gotlandsfåren. Båda raserna har lätta lamningar och är bra mödrar. Kräver inte väldigt mycket kraftfoder, ger mina ifall de får trillingar. Men jag har ett väldigt bra grovfoder vilket krävs om du ska ha en effektiv utfodring. Bra grovfoder kommer man långt på. Det viktigaste när du köper djur är att köpa från MV-fria besättningar, och med bra klövar. Det är även bra att köpa från besättningar som avlar på skinn och kött, och som har härstamningsbevis på sina djur. Köp djur med bra mönstringsresultat. Hör av dig om du har fler frågor eller om du vill ha tips på bra uppfödare av raserna ovan. Lycka till!

djurkillen
2017-02-16 18:40
#3

Det är lättast att få tag på djur under sensommaren/hösten. Om ni vill ha djur i sommar så kanske ni kan ha sommarfår så länge. Glöm inte bort att ni måste ha SE-nummer, även för sommarfår!

Helena89
2017-02-17 09:49
#4

#2 Jag har spunnit lite gotlandsull och var väl inte så jätteimponerad. Den var rätt grov. 

På vilket sätt är ullen dålig på allmogeraserna? Har hört mycket gott om Ull från flera av allmogeraserna. 

Vi ska bara ha några få får och vi slaktar själva så det har inte jättestor betydelse det här med produktionen. Mer än att vi inte vill ha tråkigt kött utan såklart är det trevligt med bra och mycket kött men det är inte högsta prioritet. 

Brun är ju rolig färg men natur är faktiskt trevligast i längden tycker jag när det gäller att spinna med tanke på att det är lättare att färga. 

Sommarfår?

djurkillen
2017-02-17 11:50
#5

Jag personligen tycker att allmogeullen är väldigt "skräpig" och ful. Alla gotland har inte bra Ull, det beror såklart på hur uppfödaren avlar. Även om man bara ska ha för hushållet så är det bra att satsa på en bra ras från början, ifall man vill utöka sen. Sen får man väl fundera på om man vill att djuren ska betala lite för maten, eller om det bara ska gå på "hobbykontot". Naturfärg? Vilken är det på får? Sommarfår är när man lånar/hyr får som man har under betesperioden, och som flyttar tillbaka till ägaren på hösten.

Helena89
2017-02-17 12:28
#6

Naturfärg på garn är det som heter vit på får.

Har som sagt hört mycket gott om flera allmoge-rasers Ull av spinn-folk. Så det är väl samma där att det skiljer sig.

Annons:
djurkillen
2017-02-17 15:35
#7

Vitt finns på många raser om det är de du vill ha. Finull och rya har väl den bästa ullen för spinning.

Helena89
2017-02-17 15:48
#8

#7 Ja jo jag vet att dom är dom mest kända för att använda till spinning. Men det är inte säkert att det är dom roligaste, som passar mig bäst. 

Hur är dom raserna för kött?

djurkillen
2017-02-17 21:52
#9

Rya är inte så jättestora. Finull lite bättre. Det du kan göra är att ha ett gäng lantrastackor av gotland, finull, rya osv och använda en lättare köttras som faderras, exempelvis Leicester (väldigt fina, kolla på de om du vill ha renrasigt), Dorset, Dorper mm.

Helena89
2017-02-18 19:12
#10

#9 Bara det att vi pratar om 4 tackor här ;P

djurkillen
2017-02-18 23:00
#11

Spelar väl ingen roll vad antalet tackor är. Man behöver ju ändå en bagge för att få Lamm, varför då inte använda en som ger bra Lamm?

Helena89
2017-02-20 11:19
#12

Aha, du menar så. Jag tänkte att du menade att man skulle ha lite av varje. Läste nog lite för fort och slarvigt. 

Brukar inte köttraserna vara ganska mkt stabbigare Lamm och vara mer vanligt med svåra lammningar än vad pälsraserna brukar innebära? Tänker att det kanske är tokigt att använda en köttrasbagge till pälsrastackor? Känner över lag att jag är rätt kass på det där med blandrasavel. Och tänker också kanske att jag för ullens skull inte vill blanda upp för mycket heller.

djurkillen
2017-02-20 13:49
#13

Beror på vilken köttras man använder. Dorper har en mycket slankare kropp än exempelvis texel och har lätta lamningar. Leicester blir bra om man vill ha fina skinn.

Annons:
ManU77
2017-02-20 21:57
#14

Om du vill ha vit Ull kanske Jämtlandsfåret kan vara nåt? De får visst hyggliga slaktkroppar också, har jag hört.

liljegren
2017-03-31 14:15
#15

Vi har ryafår. Stickar mössor, pannband, vantar och sockor :) jag klarar inte av att äta våra egna djur… men många vi sålt kött till har varit nöjda och återkommande kunder. Jag har ingen erfarenhet av andra raser.. men Ryan är väldigt vacker :)

Upp till toppen
Annons: