Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 1343 ggr
Elin111
7/4/16, 5:10 PM

Höns

Hej jag ska nu skaffa Höns, har en stor gård som behöver fyllas med lite liv. Jag och min pappa håller nu på att bygga ett Hönshus. Skulle vara snällt att få tips på vilka raser som passar bra ihop och vilka som är mer sälskapliga än andra? Vi ska isolera huset men hönsen vi skaffar bör tåla bra med kyla efter som vi bor i Norrbotten. Tipsa gärna om bra uppfödare av Höns kring Luleå, efter vi byggt klart hönshuset köper vi Höns. Tackar för svar

Annons:
tlover
7/4/16, 5:18 PM
#1

Själv vill jag slå ett slag för lantraser, dom är trevliga, ruvvilliga (olika mellan olika Höns men det är fler surhöns bland dessa), klarar sig ganska bra särskilt mot det klimat dom kommer från, ger bra med ägg jämfört med fodret dom får men ruvar inte ihjäl sig, dom kan ruva i flera år alltså.

Vi bor i södra Lappland och hade endast värmelampa för vattnet och för unghöns/kycklingar men dom var hellre i andra delar av hönshuset då dom fått riktiga fjädrar. Men om du har möjlighet att få tag i dom är ju Bjurholmshönan ännu bättre då de är bättre anpassade till klimatet dom har tex ofta befjädrade ben.

l'm back

djurkillen
7/4/16, 11:51 PM
#2

Alla raser går bra ihop, det handlar mer om individen. Att lantraserna skulle klara klimatet så mycket bättre vet jag inte, har aldrig haft problem med mina Höns och kyla, och jag har haft runt 30 raser. De ger heller inte lika mycket ägg i förhållande till foder. En mycket bra ras är Gammelsvensk vit leghorn! Till skillnad från lantraser så värper den många vita ägg och äter lite foder. Klarar vårt klimat bra. Om ni vill ha andra raser som ger bra med ägg och kött så kan ni titta in på kulturhons.se Där finns flera bra kombinationsraser.

Allva
7/7/16, 12:53 PM
#3

Vi har avelsägg av Orpington till salu i Skellefteå.

Orpington är en trevlig och social ras. Stor och lägger ca 200 ägg om året.
Vi har blandade färger på våra Höns och tuppar.
Kan ta fram kycklingar om du/ni vill

Vid intresse, skicka pm.

I September har vi även ävels ägg och kycklingar av Vit Sussex, Isbar, Maran och dv Silkes.
Kycklingar tas fram efter beställning.

djurkillen
7/7/16, 11:56 PM
#4

Orpington lägger inte 200 ägg per år! Genomsnittet för en orpington är 110 ägg per år. Leghorn, som är en av de bästa värpraserna, värper runt 220 ägg per år.

Upp till toppen
Annons: