Annons:
Etikettsvin
Läst 2849 ggr
LeeKnow
2016-02-18 19:30

Linderödssvin

Jag och familjen funderar på att skaffa linderödssvin, men har lite frågor som jag inte kan hitta eller inte tycker att jag fått tillräckligt bra svar på. 1.Hur stort ska dom ha? Ska gå ute året runt, men lär väl finnas lagar om hag och vindskydds-storlek? 2.Är det bättre att ha en egen galt eller låna in en galt för betäckning? 3.Vad ska dom äta? Tycker alla säger olika, men dom flesta verkar ge kornkross? Kan dom äta havre? 4. Hur gammal bör en gris bli innan slakt? 5.Hur mycket kostar era svin per månad och år? Tack för svar! :)

Annons:
AnnaFagerell
2016-02-19 07:17
#1

Läs på innan ni skaffar grisar. Fråga inte sådant på forum där ni kan få massor av olika märkliga svar. Låter inte som ni vet något alls om grisar så kolla verkligen upp allt innan. Finns alldeles för många som köper djur å provat sig fram. Bara en sådan sak som att läsa att ge grisen kornkross är för mig helt vansinne. Det är samma sak som att en människa ska leva på vetemjöl

Medarbetare på djurskydd.ifokus

LeeKnow
2016-02-19 08:30
#2

#2 Försöker ju lära mig allt om grisar nu. Men om jag inte får läsa eller fråga på forum och det mesta lär ha ändrats sen våra förra grisar så får vi väl göra just det man inte ska.. Köpa och prova oss fram :)

Maria29
2016-02-19 12:18
#3

Jag hade sommar grisar förra året tillsamman med en annan gård och det var mer jobb än man tror. De behöver en rejäl hage och om du ska börja föda upp så behöver du flera att växla mellan eftersom de böckar väldigt flitigt och för att undvika problem med parasiter. Lycka till!

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Leifsdotra
2016-02-19 12:41
#4

Lagar för djurhållning hittar du hos jordbruksverket: https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/grisar.4.1cb85c4511eca55276c80001285.html

Kan tyvärr inget om grisar, så jag har inga svar på dina andra frågor.

AnnaFagerell
2016-02-19 19:10
#5

#2 jag menar mest bara att på forum kan man få så olika svar på allt. Bättre besöka någon som har grisar. Har jobbat med grisar och uppfödning i 17 år på stor gård.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ManU77
2016-02-25 09:31
#6

Kolla in föreningen Landtsvinets hemsida. De har en hel del dokument man kan läsa för att lära sig mer.

http://landtsvinet.se/

Annons:
Hundtassens
2016-04-16 21:41
#7

Jag förstår vad du menar. ska starta upp gård men stirrar mig blind på tabellerna om hur mycket utrymme de ska ha….

Upp till toppen
Annons: