Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 942 ggr
[JeanetteK]
10/26/15, 4:50 PM

Lill-höna

Jag har brahmahöns. Dom är stora och har mycket fjädrar. Vid ett tillfälle fick jag dvärg-kochinägg som jag la i kläckaren och fick sex små kycklingar. Nu har jag en av dessa kvar - Lill-höna. Hon tror att hon är lika stor som dom andra och har hur mycket attityd som helst. 

Våra Höns lägger mycket ägg, men de har hittills inte producerat en enda kyckling. Vi har kläckt fram i kläckaren men dom har inte kläckt några själva. Förrän idag! Lill-höna går nu omkring med sex små kycklingar!! 

Håll tummarna nu för att dom klarar sig bland alla Höns, Ankor och Kalkoner som ofta går lite huller om buller.  Jag ska försöka ordna bilder i morgon. Det såg ut som att de var lite olika i färg allihop. En var svart och en var väldigt ljust beige och de andra lite brokiga. Duktiga Lill-höna! ❤️

Annons:
djurkillen
10/26/15, 8:07 PM
#1

Mina jädrans Höns har inte värpt från juli! Men några kycklingar blev det allt i våras :)

[JeanetteK]
10/27/15, 10:29 AM
#2

Här kommer några bilder från i morse. Suddiga men man kan se att det är några dunbollar där i alla fall. ❤️

Två stycken är svarta och fyra är brokiga varav en lite ljusare. 

Leifsdotra
10/28/15, 8:07 AM
#3

Men åh vilka söta ❤️

Mina hedemorahöns är uppenbarligen ruvvilliga iallafall. Vi har två som man får lyfta ur redet dagligen och plocka ägg från, men de går bara och lägger sig igen. Hur länge kan de hålla på så? Den ena började häromdagen, men den andra har gjort så länge nu, hon går inte ut med de andra. Går det över till slut eller vad gör man? Vi får 2-4 ägg per dag, har 5 hönor som är födda i våras. Vi har inte tänkt att det ska bli några kycklingar utan har dem för äggens skull. Vad gör ni med kycklingarna? Slaktar, säljer eller behåller?

djurkillen
10/28/15, 11:41 AM
#4

Jag slaktar, säljer och behåller. Men jag föder ju upp för avel och hönsen ger en stor inkomst via försäljning av livdjur. Om du inte vill ha kycklingar så köp ägg från någon som du vet inte har tupp, och lägger under henne. När hönan märker att det inte blir några kycklingar borde hon gå av. Annars stoppar du hönan i en låda/bur, ställer in i bilen och kör runt en stund. Hem och släpp ut henne igen.

Leifsdotra
10/28/15, 3:54 PM
#5

Ok, ska testa att ta ägg från grannens Höns, tack 👍

Cahira
11/5/15, 12:50 AM
#6

Nej GUD vad söta!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
11/8/15, 3:40 PM
#7

Dom är helt underbara. Tyvärr har två försvunnit. Jag misstänker stallkatten Gizzmo starkt… Men dessa fyra som är kvar växer och mår bra!

[JeanetteK]
11/26/15, 12:17 PM
#8

Lill-Höna fick ju kycklingar för en tid sen. Fyra av dom har hon kvar och dom växer och mår bra! Två svarta och två ljusa. Den ena svarta är mycket mindre än de andra tre så jag gissar att det nog är Lill-Hönas egen lilla kyckling! ♥ Jag satt inne i hönshuset för att försöka få en bild på den, men den envisades med att hålla sig under mamma. Det blev ganska roliga bilder när de kikar fram under mammas fjädrar. :)

IMG_20151126_092410

Här är en av kycklingarna.

IMG_20151126_092423

På väg in under mamma.

IMG_20151126_092454

Tittut, en av kycklingarna kikar ut.

IMG_20151126_092540

Tittut, en till och Lill-Höna har plötsligt tre huvuden!! ♥

Cahira
11/30/15, 5:34 AM
#9

Duktiga tjej! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: