Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 1175 ggr
SaraC
2015-08-11 21:59

Skaffa höns-funderingar (rovdjur)

Hej!

Vi har länge varit sugna på att skaffa Höns. Det enda som egentligen gör att vi inte gjort slag i saken är att jag funderar på detta med rovdjur. Vi bor ute på landet alldeles i skogsbrynet och har bland annat mycket rovfågel och räv här (rävlya på gården). Hur ska vi tänka? Dukar vi upp en enda stor buffé till rävarna? Är det en dum idé eller funkar det om vi först vidtar åtgärder som till exempel först göra stället rävarna bor på nu "oattraktivt", se till att hönsgården är säker osv.? Kom gärna med tips och tankar!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
djurkillen
2015-08-11 22:33
#1

Du kan be jägare skjuta några, så är problemet löst en tid. Gällande hönsgård, rävar kan tugga sig igenom det mesta. Det bästa är nog kycklingnät/putsnät, som du kombinerar med några eltrådar på utsidan. Ta high tensile så kommer den inte i närheten. Som tak är plåt bäst. Gräv gärna ner nät runt hela, runt 30 cm ner, och vik yttersta änden utåt. Med en sån gård kommer synintryck behöva oroa dig för räv, grävling, minkar/mård, rovfåglar eller vilda fåglar som sprider sjukdomar.

djurkillen
2015-08-11 22:35
#2

Jäkla rättstavningsprogram! Ska stå "du inte". En till sak du kan göra är att lägga sten runt hela också. Och se alltid till att stänga luckan under natten!

[JeanetteK]
2015-08-13 17:56
#3

Du har fått bra tips av djurkillen. Jag hade nog sett till att ha en rätt stor hönsgård med svetsat fyrkantsnät. Eftersom räven gräver sig in också så är det smart att gräva ner nätet en bit, minst 30 cm om jag kommer ihåg rätt. Eltråd har jag inte testat själv, men det är nog inte fel. 

Eftersom du har rovfåglar behöver du eventuellt även nät i taket. Där kan du ha vanligt hönsnät eller liknande. Se till att bygga rätt högt i tak så ni lätt kan vara där inne och städa och så. 

Höns är jättemysigt att ha! Jag är jätteglad för våra. Lycka till.

Herden
2015-08-13 20:02
#4

Är han sugen så är han. Är det Höns som attraherar honom, ge honom då Höns. Ska nog även säga, glöm frigående Höns, om det finns räv och hök, eller örn. Räv sliter sönder kompostgaller, hök klarar hönsnät lätt.

SaraC
2015-08-13 21:18
#5

Tack för svar! Får nog suga på karamellen ett tag till..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: