Annons:
Etikettgårdar
Läst 859 ggr
Taxelina1
7/26/15, 10:40 AM

Mjölkbönder

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
[JeanetteK]
7/26/15, 12:19 PM
#1

Ja verkligen… 😕Vi har vänner som är mjölkbönder och de har det verkligen inte lätt nu när mjölkpriserna sjunker.

Rivary013
7/29/15, 11:10 PM
#2

Usch ja, det är en alldeles för sorglig utveckling som sker 😕Så trist nu när man ser smågårdar förfalla lite varstans och stora obetade hagmarker som är på väg att växa igen.

Leffe
7/30/15, 1:49 PM
#3

Förstår inte detta med mjölkpriset. Arla har den dyraste mjölkeken i affärerna, men betalningen till bönderna minskar. Sedan har ICa, COOP, Lidl egen mjölk från svenska bönder, Det är mjölk som är billigare än Arlas. Får bönderna ännu mindre pengar från dessa? 

  • Om så är fallet så varför använder inte alla Arla , som då blir ensam och kan höja priset och höjningen kan gå till bönderna.

  • Om så inte är fallet varför anlitar då bönderna Arla.

  • Om så inte är fallet kanske Arla är för stort med dyr admin och pengarna går dit istället för till bönderna,

Som sagt jag är ingen ekonom  och kan inte detta med mjölkpriset. Det jag vet är att Arla till minst 50% ägs av utlandet länder som har egen mjölkproduktion och alltså konkurrerar med våra svenska bönder, Det får mig också att fundera.

MagArne
7/30/15, 8:23 PM
#4

Här finns lite mer info om hur Arla fungerar. Bojkott eller inte det är upp till var och en men lite mer info som sagt.
http://www.vf.se/asikter/insandare/bojkotta-arla-ar-det-samsta

Det ploppar ju även upp små mindre lokala mejerier som sägs gynna bönderna med högre ersättning. Men dessa lämnar ingen garanti att de hämtar all mjölk från bonden utan endast det som beräknas gå åt. Men kan säkert vara värt att stödja dessa då Arlas ersättning inte räcker.
http://www.gp.se/ekonomi/1.2787118-bonder-gar-samman-for-hogre-mjolkpris

Viktigaste är i alla fall att vi kolla på förpackningarna att de innehåller svensk mjölk och väljer bort produkter från utlandet. T.ex. ICA's vispgrädde. Ja, köp bara 40%:ig grädde för att slippa en massa annat skit i den som 36:orna ofta har.

Upp till toppen
Annons: