Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 736 ggr
kigon
2015-07-25 19:54

Anka med slime från näbben?

Detta gäller ett vilt djur och inte en tamanka, men tänkte att det finns folk med Ankor här som kanske vet något.

En skadad (vinge, men läkte fint och man ser ingen skada nu) anka bosatte sig hemma hos oss, och har varit här i snart två veckor. Blev väldigt sällskaplig och skiftar var den bor (vi har en stoor gård med ca. 3 dammar den kan komma åt själv) från den stora dammen och en lite mindre annan damm när vi inte har varit vid den större för länge (Sällskapssjuk?? vid vårt hus där alla våra katter är dessutom… suck)

Nu idag märkte vi att den har slime från munnen, typ ett tjockt helt genomskinligt snigelslime från näbben ner till vattnet, vilket inte går bort när hon öppnar näbben och skakar sitt huvud nere i vattnet, så jag antar att det sitter fast. Är lite smått orolig, kan ju inte direkt göra något åt det men det hade varit skönt att iallafall veta vad det är… 

Fö matar vi inte  henne, vilddammen vi har har är rena himmeln för en anka 🤪 Hon är även lika pigg som vanligt, inget ändrat beteende?? Hade hoppats hon skulle kunna flyga med en flock som kommer förbi men…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
djurkillen
2015-07-25 22:11
#1

Tror inte det är någon fara, kan vara att hon ätit sniglar. Håll lite extra koll på henne under de närmaste dagar, om det inte försvinner försök fånga in henne och kolla vad det är.

[JeanetteK]
2015-07-26 12:18
#2

Fint att den kom hem till er för att kurera sig. ❤️Jag har tyvärr inga bra svar, tror att djurkillen kan ha rätt. Allmäntillståndet brukar ju säga mycket och om hon är pigg är det förhoppningsvis något som bara fastnat och snart försvinner.

kigon
2015-07-28 16:47
#3

Tack för alla svar! Det tog en dag och sedan var det borta, så förhoppningsvis var det bara fast någonstans…! Hon flyttade med en liten flock igår så hon är förhoppningsvis helt läkt igen 😃

(Dock gjorde det hela mig sjukt sugen på tamankor… När jag skaffar egen gård får det bli en liten flock för mig också 😂)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[JeanetteK]
2015-07-28 20:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Vad skönt! Klart du ska ha Ankor. 🙂Vi har myskankor och dom är underbara.

Upp till toppen
Annons: