Annons:
Etiketterveterinärhälsa
Läst 1133 ggr
[JeanetteK]
7/23/15, 5:30 PM

Kanin som nyser

Hej på er! Jag har en kompis som har en ung gotlandshane. Han är fin i pälsen och kroppen och är pigg och alert. Däremot så nyser han. Han kan nysa 10-20 gånger efter varandra. Han är inte snorig eller kladdig runt nosen. Han kan ligga och flåsa ibland, korta stunder. Han har sin bur i köket och går fritt där nästan hela dagarna. Hon har försökt plocka bort allt han kan vara känslig för och har även dammfritt hö osv. 

Han är bortskämd och kräsen. Äter dåligt med hö. Hon var till veterinären och de lyssnade, klämde och kände och sa att han verkar vara i toppskick. De kan inte säga vad nysandet beror på. 

Hon har nu pratat med någon klinik som ska vara experter på gnagare och enligt dom har han antagligen fel på tänderna, att dom växer upp i andningsvägarna och lider enormt i tystnad och kommer mer eller mindre dö snart. Min kompis ringde mig i panik och är helt knäckt av detta samtal. De vill ha 500 kr för en undersökning och 1000 kr för röntgen. 

Har någon av er erfarenhet av detta? Jag har sagt åt min kompis att avvakta lite och låta mig höra mig för om någon vet något om detta.

Annons:
Maria29
7/23/15, 7:15 PM
#1

Hur ser ögonen ut? Vet hon hur kaninens syskon mår/är? Kaniner räknas inte som gnagare utan exotiska djurslag hos vet. om jag mins rätt och som hardjur annars. Det är svårt att veta vad som stör utan att ha en klar bild och även då är det svårt, när jag gick uppfödarkursen fick jag se en bild på vad nysningar kunde vara och det var nästan allt mellan himel och jord.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
7/23/15, 7:34 PM
#2

Ögon och nos är helt normala. Inte rinniga eller irriterade. Varken syskon eller föräldrar har dessa symtom, hon har pratat med uppfödaren.

[JeanetteK]
7/26/15, 12:30 PM
#3

Jag var hemma hos henne och kollade igenom honom ordentligt härom dagen. Han är verkligen jättefin på alla sätt och vis. Inget konstigt med tänderna som man ser i alla fall. Pigg och glad och alert. Hon ska avvakta nu och ska blanda ut hö med blad och sånt och se om hon får honom att äta mer hö, samtidigt som hon ger mindre annan mat. Han nös inte en enda gång när jag var där. Fick en liten känsla att hon ev överanalyserar det hela lite. Förhoppningsvis är det inget.

AnnaFagerell
8/9/15, 7:58 PM
#4

Så länge han äter och verkar må bra skulle inte jag gjort något åt det. Står buren vid ett dragit fönster? På ett kallt golv? Kan få förkylningssymptom utan att bli jättesjuk av drag

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
8/9/15, 8:32 PM
#5

#4 Han verkar inte det minsta förkyld. Inte snorig eller kladdig bara nyser. Jag tycker inte heller hon behöver göra något så länge han är pigg och äter som han ska.

Cahira
8/11/15, 9:12 PM
#6

Dammar höet?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
8/11/15, 9:51 PM
#7

Nej hon har dammfritt hö. Är inte ens säker på att det hon säger är nysningar verkligen är nysningar… Har börjat ifrågasätta ett och annat när det gäller denna historia.

Cahira
8/12/15, 4:34 AM
#8

Hoppas du kommer till en lösning. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: