Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 4026 ggr
Cahira
2015-07-03 16:28

Sjuk kalv, håll tummarna.

Jag tänkte skriva detta i min bildtråd men detta lär få många uppdateringar och då är det lättare med en separat tråd känner jag. 

Kalven som föddes igår är jättesjuk idag. Vi hittade henne aldrig igår men såg att mamman hade efterbörd så visste att en var född. När de ätit brukar de lägga sig i högt gräs och gömma sig för att sova middag så vi tänkte inte så mycket på det först. Men idag när Mike tänkte kolla om han kunde hitta kalven så hittade han henne och hon är farligt uttorkad. Ögonen är så insjunkna att ögonlocken är stängda och jag misstänker att hon har svårt att se just nu pga det. 

Mike panikar alltid när en Kalv inte ätit vilket jag förstår men jag är den typ som håller huvudet kallt för att tänka klart. Så blev liten stunds tjafs när jag kom ut med sondmatarpåsen med vatten i och han sa "Vi behöver råmjölkersättningen NU" och jag svarade "Nej en gravt uttorkad Kalv är torkad även i tarmar och mage och om vi häller tjock vätska i henne direkt så kommer hon få förstoppning och då förlorar vi henne garanterat." och efter jag upprepat mig typ 3 gånger sa han "Okej jag tänker inte tjafsa med dig för du har alltid rätt men vi måste fixa råmjölken direkt för hon har inte ätit." "Jag vet" svarade jag lugnt, "Men vi måste börja med vatten först så kroppen kan suga åt sig vätska medans du blandar ersättningen." "Det låter logiskt" sa han. 

När kalven fått i sig vatten och Mike var borta så började hon gå några steg vilket var ett gott tecken då hon är så svag just nu. Hon började utforska katterna, tjurarna som var på andra sidan grinden och undersöka mig. Stående stilla förvisso men från hängig till nyfiken kändes positivt. Mike kom tillbaka mindre än 5 minuter senare och sa "Wow, hon har piggnat till lite redan!" och vi sondmatade råmjölkersättningen som verkade uppskattat så hungrig som hon var. 

Vi gav kalven tillbaka till mamma inne i ladan och mamman slickade henne och pratade med henne vilket är bra, då vet vi att det inte är mamman som nekat diande iallafall. 

Kalven la sig ned för att sova så nu är det tumhållning som gäller. Det kan gå åt båda håll med hennes överlevnad även om hon såg mycket kryare ut efter matningen och vattningen. 

Så snälla håll tummarna. Vi behöver det. Om hon överlever använder vi denna tråd för att komma på ett bra namn. Även om jag redan nu lutar mot Miracle (mirakel).

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2015-07-03 17:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är ett foto av hur ögonen ska se ut och en film på hur insjunkna de är på henne. 😕 Jag hoppas verkligen vi hann sondmata henne i tid.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

GotTreats?
2015-07-03 17:17
#2

Håller båda tummarna för er! Hoppas att det går bra :(

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar


Cahira
2015-07-03 17:25
#3

Hoppas jag med… ska bli varmt ute idag dessutom vilket inte hjälper. Tur mamma kossa inte är aggressiv kan jag då säga. 

Jag håller er uppdaterade. Ska strax ut igen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-07-03 20:17
#4

Vi hittade resorb för kalvar så hon fick i sig en liter vätskeersättning och var genast piggare. Hon gick bättre av egen maskin och var inte lika apatisk och hängig. Ingen feber. Hon både kissade och bajsade och började undersöka ladan omkring sig. Ögonen är inte lika insjunkna och svullnaden runt ögonen har gått ned rätt så bra. Hon är fortfarande inte fullt återställd vätskemässigt men magen rymmer ju bara en viss mängd så vi ska låta henne vara i 3 timmar nu och sedan ge mer vätska, och vänta 4 timmar till och ge mjökersättning. Jag tror resorben räddade hennes liv för det hade glukos och massa mineraler och elektrolyter som hon behövde som boost. Jag borde inte ta ut segern i förskott men jag känner mig mycket lugnare nu efter hur hon betedde sig efter vätskeersättningen. 

Men istället så hittade vi svalaungar som föll ur boet gud vet när och en var död, en var väldigt svag och en var lite starkare. Innan vi fått upp stegen för att lägga dom i boet igen hade ena dött i min hand. Jag försökte ge hjärtmassage men utan framgång. Den var för svag och för nedkyld och troligen utsvulten då det är tillräckligt varmt idag att den blev nog inte nedkyld på någon timme eller så utan de hade nog legat där ett tag. Men det känns ändå hemskt. Jag försöker trösta mig med att den inte dog av att bli ihjältrampad av mamma ko eller i en kattkäft.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

djurkillen
2015-07-03 20:57
#5

Håller tummarna på att kalven blir frisk!

Cahira
2015-07-03 21:11
#6

Tack! Tog ett tag att ladda upp filmen till youtube men detta filmades samtidigt som bilden togs, hon var helt apatisk när Mike fann henne och innan vi fick i henne råmjölkersättning men nu utforskar hon och rör på sig. 

Har dock inte kollat henne på 2h så ska ut och kolla och se om jag ser någon förändring uppåt eller nedåt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
2015-07-03 21:48
#7

Även jag håller tummarna för kalven. Om hon överlever tycker jag miracle är ett jättefint namn. Cahiras Miracle röstar jag för. :) Vilket jobb ni gjort. Tänker på er. Kram

Cahira
2015-07-04 05:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hon överlevde dagen men det var sjukt nära att vi förlorade henne av värmeslag och uttorkningen. Fick lägga henne i skuffen på bilen och köra in kalven till veterinären. Miracle är det bestämda namnet och hon mår mycket bättre nu. Hon har både kissat och bajsat så allt funkar som det ska. Men om jag inte hade snott mikes tshirt och dränkt i kallvatten och kylt ned henne hade hon tuppat av och troligen aldrig vaknat igen så jag är tacksam för mina instinkter. 

En ladusvalaunge dog i mina händer idag också vilket tog rätt hårt känslomässigt. Den hade ramlat ur boet och den var borta innan vi fått upp stegen för att lägga ungarna i boet igen. Hoppas den sista överlever för det låg två döda där också. Jag undrar verkligen vad som hände. :/ 

En snäll själ donerade jerseymjölk till Miracle för att hon skulle få maximal näring tills hon lärt sig hur mammas juver fungerar. Idag var sugreflexen för svag men jag tror några omgångar nappflaska så kommer hon räkna ut det rätt så fort. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-07-05 06:04
#9

Hon överlevde natten och är kryare idag även om hon fortfarande inte är helt okej. Tack vare jerseymjölken slapp hon diarré som veterinären misstänkte att hon skulle få och som är vanligt av mjölkersättning, något som hade varit svårt på henne som var så uttorkad från början. Hon har fortfarande dålig sugreflex men är väldigt mycket kryare idag än hon var igår. Jag längtar tills hon börjar suga ordentligt så vi kan få henne att dia sin mamma eller om det behövs, flaska henne. Jag avskyr att sondmata, känns så hemskt. Men det räddar hennes liv och det är jag tacksam över. Vi köpte mer mjölk av kvinnan med jerseykossan och fick träffa kossan Annie och hon var så ljuvlig! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-07-06 12:05
#10

Härligt att mjölken verkar fungera! ❤️ Annie är jättesöt.

Cahira
2015-07-11 00:34
#11

Ursäktar sen uppdatering, Miracle började visa intresse för att dia på söndagen så vi satte Hannah som vi döpte hennes mamma till i huvudlåset för att hjälpa miracle att komma igång med diandet och hela ramen som huvudlåset sitter i gick sönder och jag fick en bräda i huvudet med hjärnskakning på köpet så har inte fått/kunnat sitta vid dator förrän nu.

Men Miracle räknade ut hur diandet fungerar och mår hur bra som helst utan mer stödmatning. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tarotstollan
2015-07-11 01:56
#12

Oj, vad många otrevliga saker som händer nästan samtidigt hos dig. Skönt att det gått vägen för Miracle! Vet du hur det gått för svalungen och hur går det med din skalle?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
2015-07-11 05:43
#13

Tyvärr ingen aning om svalungen klarade sig eller inte.. om han lever är han tyst och om han är död är han tyst.. :/ Men har inte sett någon fler kropp på marken. 

Min skalle mår bättre.. jag har inte samma yrselattacker längre även om jag har huvudvärk fortfarande. Men jag kunde dött om spikarna i brädan hade träffat mig så jag är glad att jag kom lindrigt undan.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
2015-07-11 08:31
#14

Men jösses!! Vilken tur i oturen du ändå hade. Skönt att du mår bättre.

Upp till toppen
Annons: