Jag tänkte skriva detta i min bildtråd men detta lär få många uppdateringar och då är det lättare med en separat tråd känner jag.
Kalven som föddes igår är jättesjuk idag. Vi hittade henne aldrig igår men såg att mamman hade efterbörd så visste att en var född. När de ätit brukar de lägga sig i högt gräs och gömma sig för att sova middag så vi tänkte inte så mycket på det först. Men idag när Mike tänkte kolla om han kunde hitta kalven så hittade han henne och hon är farligt uttorkad. Ögonen är så insjunkna att ögonlocken är stängda och jag misstänker att hon har svårt att se just nu pga det.
Mike panikar alltid när en kalv inte ätit vilket jag förstår men jag är den typ som håller huvudet kallt för att tänka klart. Så blev liten stunds tjafs när jag kom ut med sondmatarpåsen med vatten i och han sa "Vi behöver råmjölkersättningen NU" och jag svarade "Nej en gravt uttorkad kalv är torkad även i tarmar och mage och om vi häller tjock vätska i henne direkt så kommer hon få förstoppning och då förlorar vi henne garanterat." och efter jag upprepat mig typ 3 gånger sa han "Okej jag tänker inte tjafsa med dig för du har alltid rätt men vi måste fixa råmjölken direkt för hon har inte ätit." "Jag vet" svarade jag lugnt, "Men vi måste börja med vatten först så kroppen kan suga åt sig vätska medans du blandar ersättningen." "Det låter logiskt" sa han.
När kalven fått i sig vatten och Mike var borta så började hon gå några steg vilket var ett gott tecken då hon är så svag just nu. Hon började utforska katterna, tjurarna som var på andra sidan grinden och undersöka mig. Stående stilla förvisso men från hängig till nyfiken kändes positivt. Mike kom tillbaka mindre än 5 minuter senare och sa "Wow, hon har piggnat till lite redan!" och vi sondmatade råmjölkersättningen som verkade uppskattat så hungrig som hon var.
Vi gav kalven tillbaka till mamma inne i ladan och mamman slickade henne och pratade med henne vilket är bra, då vet vi att det inte är mamman som nekat diande iallafall.
Kalven la sig ned för att sova så nu är det tumhållning som gäller. Det kan gå åt båda håll med hennes överlevnad även om hon såg mycket kryare ut efter matningen och vattningen.
Så snälla håll tummarna. Vi behöver det. Om hon överlever använder vi denna tråd för att komma på ett bra namn. Även om jag redan nu lutar mot Miracle (mirakel).