Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 824 ggr
Melodie99
7/3/15, 12:35 PM

Ska skaffa getter

Hej. Om två veckor så är det dags att hämta hem våra afrikanska dvärggetter. Vi har aldrig ägt Getter förut och har ingen erfarenhet överhuvudtaget Jag har googlat runt lite och läst på hur många sajter som helst, men, det känns som att jag missat något och jag vill vara riktigt påläst innan getterna kommer. Så jag skulle uppskatta om ni skrev ner era erfarenheter och vad ni tycker är viktigt att tänka på innan getterna kommer och hur man ska handskas med dom under de första månaderna. Tack på förhand

Annons:
VildaVittra
7/3/15, 12:42 PM
#1

Getter gillar att rymma, så ta bilder på direkten på dom till efterlysningsannonserna (notera pluralet). 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

djurkillen
7/3/15, 1:33 PM
#2

Håll de instängda inomhus några dagar om det inte är jättevarmt ute. Se till att de har möjlighet till skugga och fri tillgång på vatten. Gärna viltsten med extra koppar. Ha ett ordentligt stängsel från början! Fårnät med en eltråd 40 cm ovanför marken och en ovanför nätet.

[JeanetteK]
7/3/15, 9:43 PM
#3

Vad kul att ni ska skaffa Getter! :) Hoppas du berättar sen hur det går. Jag vill gärna ha Getter sen så jag har också läst på en massa. Det här med att dom gärna rymmer och äter ALLT är det jag läst på flest ställen, haha.

djurkillen
7/3/15, 11:07 PM
#4

Haha, våra Getter har tydligen inte läst på då! ;) håller sig inne i hagen, och är kräsnare än får!

Melodie99
7/3/15, 11:40 PM
#5

#3 klart att jag ska berätta hur det går, tack för alla svar 😊

[JeanetteK]
7/4/15, 10:33 AM
#6

#4 Haha skönt för er! Hoppas de vi skaffar så småningom inte heller läst på.:)

Annons:
[[Narwayn]]
7/9/15, 10:10 AM
#7

Åh, vad roligt att ni ska skaffa Getter :D
Vi har just nu 3 kastrerade bockar hemma (räddade från djurplågeri) på 4 år :)
De är väldigt vänliga, lugna, sociala och trevliga. Följer med lösa på promenaden och kan gå snällt i koppel inne i samhället (de är populära på julmarknaden samt vid olika evenemang).

Våra Getter har ett utrymme på 600 x 500 cm inne i ladugården med fri tillgång till en hage som är 120 cm högt och som de inte hoppar över. I hagen har de fullt med leksaker, bergsknallar, hus och sly.

Upp till toppen
Annons: