Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 808 ggr
ManU77
6/16/15, 6:16 PM

Vilken ras ska jag ha?

Hej på er!

När det kommer till Höns vill jag ju ha både kött och ägg från dem. Jag leker med tanken om jag ska ha en kombinationsras, eller en ras för ägg och en annan för köttet. Har ni några synpunkter om det?

Ska man nu ha Höns för köttet, hur smakar de olika raserna? Jag har läst att Faverolle har ett ljust kött, vilket liknar de köpeshöns/kycklingar man kan hitta i livsmedelsbutikerna. Vad har ni smakat för olika raser och är det skillnad i smak?

Annons:
Maria29
6/17/15, 11:58 AM
#1

Sussex, leghorn och maran är goda kött och äggraser. Sussex och leghorn är möra med vittkött påminner mycket om köpekött (vitt och mört). Om man tar kindan som jag har så är den en kokhöna med mycket smak den går föroviso att steka i ugn men är mera lämpad i grytan. Nu vill jag inte att man avfärdar den helt då den är en otroligt bra ruvhöna/hönsmamma om man är smart har man ett par ruvvilliga och resten t.ex leghorn eller liknande för då får man kycklingar förutom kött och ägg. ;)

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

djurkillen
6/17/15, 1:47 PM
#2

Finns en fransk ras som heter bresse, väldigt fint kött och mycket ägg! Värphybrider är väldigt bra också, fast ingen ras. Värper massvis och ger också gott kött!

djurkillen
6/17/15, 1:48 PM
#3

Wyandotte, RIR, Sussex, leghorn, sultan är alla bra kombinationsraser. Brakel är en gammal ras, värper mycket bra, ger mycket kött och är väldigt fina!

Upp till toppen
Annons: