Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 645 ggr
Rita-S
2015-06-06 13:35

Nu som vi börjar vara ute mer..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill jag bara visa denna bilden. 

De fleste av oss här inne är djurälskare eller har djur själva. De flesta av oss är dessutom upptagna av ordning och reda och försöker att inte skräpa ner, men nu tänker jag på er som kanske bara sveper förbi sajten. Titta nogrannt på den bilden. Sen vill jag att alla som kanske inte är lika duktiga på att ta med sig skräp alla gånger tänker efter lite. 

Ingen kossa har någonsinne avlidit på grund av en liten bit papper eller papp i sin mat. Ingen skogbrand startar av att en halväten hamburgare vräks ut av ett bilfönster. Dock kanske en skata eller en räv blir mycket glada ;)

Det jag vill ni tänker på.. en glasflaska kan starta en skogbrand. hel eller krossat förorsakar den potenciellt det som skall till för att starta en skogbrand som dödar tusentalls djur, men kanske även människor och brinner ner hus och stugor. Skogbränder händer så lätt även utan vår hjälp, visst behöver vi väl inte starta med flit bara för att det var mer bekvämt att vräka i väg flaskan än att ta den med sig?

Och glassbrott kan skada djur och människor med. Ett skärsår på huvudpulsådern och någon dör snabbt. 

Och en metallburk som vräks i väg i en gräsäng strimlas upp och hamnar med i fodret till hästar, kossor, och får. Det är en mycket smärtsam död att strimlas sönder från insidan av metallskräp. Samma med metalltrådarna från flygande lyktor, snälla, välj en med träpinnor i stället?

Vad jag vill fram till är.. jag tror inte det är så många av er som i bland (eller ofta) vräker i väg en burk, flaska, plast eller annat som värkligen vill någon människa eller djur  illa. Ni tänker inte till  bara. Så jag ber er.. kan ni börja tänka efter från nu?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[JeanetteK]
2015-06-06 16:34
#1

Bra skrivet Rita! Det är bra att bli påmind om vad som kan hända.

Cahira
2015-06-06 22:39
#2

Bra påminnelse. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: