Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 3720 ggr
ManU77
2015-06-05 16:55

Hur mycket mark?

Jag sitter med tankar om att starta ett lantbruk, med fler än en typ av djur på gården. Man kan utan att överdriva säga att jag låtit mig inspireras av Joel Salatin, ekobonde från Virginia, USA. Det finns en uppsjö med föreläsningar med honom på youtube, för de som är intresserade.

Men jag har en fråga jag tänkte att någon av er kanske kan hjälpa mig med. Den ställdes i en annan grupp tidigare (lantliv, kanske?), men jag tänkte ställa en här.

Hur mycket mark behövs?

Detta är såklart en möjlig fråga att svara på om man inte samtidigt berättar hur många djur av varje slag man tänkt hålla på gården, och även då kan det bli knepigt eftersom ingen bit mark är den andra lik. Det jag är ute efter är ingen absolut sanning, utan mer en uppskattning.

Jag vill ha mellan 20-30 nötkreatur på gården. Förutom det vill jag ha ett 40-tal Höns (minst… kan mycket väl bli fler). Hönsen ska vara ute på bete på samma marker som korna, bara inte samtidigt. Sedan vill jag ha ett 10-tal grisar som gärna får beta skogsmarker.

Jag leker med tanken att, förutom de djur jag redan nämnt, även hålla får på gården.

Så… vad tror ni? Hur mycket mark behövs?

Annons:
tlover
2015-06-05 17:08
#1

Får skulle vara bra då de äter andra växter än korna.

Har du tänkt odla fodret till djuren också eller är det bara sommarbetet du tänker på? Kommer du ge tillskottsfoder eller är det bara betet som gäller? Tänker du ha bete efter tillväxtsäsongen? Vilken växtzon ska det vara i? Hur lång tillväxtperiod är det? Hur är det med lä? Ska grisarna gå under tex fruktträd eller vad är det för träd du tänker på? Vilken kvalité är det på betesmarken? Vilken kvalité är det på slåttermarken om du tänker ha det?

Som du ser är det mycket man måste tänka på, min man funderade på att ha något liknande och då skulle vi klara oss på 14 ha slåttermark (med vindskydd på den marken) + ca 7 ha skogsbete. Det var däremot utan grisar fast med bin.

l'm back

ManU77
2015-06-05 17:17
#2

Spännande! Jag har funderingar kring bin också, men allt annat kommer före så jag får försöka fokusera lite.

Jag bor ju i Boden, i Norrbotten, så det är det klimatet som gäller. Tanken är att ha djuren ute året runt, fast beta på vintern blir förstås svårt. De gräsbetande djuren kommer inte kraftfodras med spannmål. Tanken är att jag ska kunna producera vinterfoder själv typ hö och ensilage.

Gris och Höns får jag nog komplettera med inköpt foder. Jag kan än så länge för lite om allt det du nämnde, men jag lär mig hela tiden. 🙂

djurkillen
2015-06-05 20:13
#3

Eftersom du vill ta eget grovfoder så får du nog ha 10 ha till det, kanske mer. Både kor, får, grisar, Höns osv äter hö. Och en hel del ratar dem, men det blir istället strö. alla djurslagen äter olika sorters gräs, så du kan växelbeta. Bra för betet och försvårar för parasiter. Tex kan du hålla 20 kor i en hage, och efter några månader kan du släppa in 20 får för det kommer finnas massa gräs kvar. Grisar och Höns behöver kraftfoder, även under sommaren. Om du dock ska ha mjölkkor så kan fodret drygas ut med mjölk. Jag tror du kommer behöva minst 30 hektar med både skog, åkermark och betesmark om det ska löna sig.

tlover
2015-06-05 20:35
#4

Det krävs mindre mark om man har mindre hagar men växlar oftare än med några månaders mellanrum. Varje vecka om man kan.

Först kor, sen får sen Höns eller grisar är den bästa ordningen om jag minns rätt.

Vi räknade på att vi skulle klara oss på 21 ha i södra Lappland. Men då hade vi ju som sagt inte tänkt ha grisar (eller jo men bara i början av omvandlingen från skogsmark till åker)

l'm back

djurkillen
2015-06-05 21:07
#5

Är väl bäst att ha hönor efter grisarna i så fall? Grisar bökar ju väldigt mycket, så de kan du inte ha i en hage där man tänkt ha får eller nöt nästa år.

ManU77
2015-06-06 00:44
#6

Tanken från början var att bara ha nötkreatur och Höns. Funderingarna kring får och gris har kommit senare.

På gräsbevuxen åkermark tänkte jag låta korna beta, sedan tar jag dit hönsen efter ca 3-4 dagar. Detta för att de ska kunna sprida ut kornas dynga och picka de larver som på dessa 3-4 dagar växt till sig och de blir då rena skrovmålet för hönsen.

Tanken var också att flytta dem ofta, kanske till och med dagligen. Jag får väl se om det är rimligt. I alla fall är en vecka det absolut längsta jag tänker mig att de ska gå i samma hage.

Nu tänker jag mig att jag antingen låter får och kor gå tillsammans, eller att fåren får beta efter korna men före hönsen. Men jag kan för lite om fårens betesbeteende (om det ens är ett begrepp) än för att ha en klar idé om hur det ska gå till. 🙂

Grisarna var alltid tänkt att ha i mer skogiga marker snarare än på ängsmarker. Såvitt jag kunnat läsa mig till är de riktigt duktiga på att själva böka fram det de kan äta ur markerna.

Annons:
Cahira
2015-06-06 03:27
#7

Kommer du odla ditt egna hö? Då behöver du flera hektar. Annars… jadu ingen aning. 🤐

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

tlover
2015-06-06 09:19
#8

#6 Då kommer du göra ganska likt som vi håller på med nu, fast vi ska ha färre djur för vi bestämde oss att ha dom bara för hobby och för att få större honungsskörd.

Vi har nyss avverkat ca 14 ha skog för att göra om det till äng och vindskydd. Däremot så kommer vi har mer bete på den delen än vi tidigare tänkt eftersom vi kommer att ha färre djur än planerat så behöver vi inte lika mkt hö. (Vi hade planerat att ta ut ca 7 ha mer skog som betesmark och eventuellt slå det på hösten och att släppa djuren där vi slått det bra höet.

Jag ska se om jag kan gräva fram det vi räknade på. Man ska ju alltid räkna över också.

Tänk också på att man kan ha 20% av en mark som vindskydd och man har ändå kvar 100% skörd så det kan vara smart att planera in vindskydd. Eventuellt kan du ha skogsbete el grisarna i vindskyddet också.

l'm back

Zepp
2015-06-06 13:46
#9

Det beror på var i landet du bor/tänker bo!

Ju mer du håller fast vid olika fördelning och antal djur du vill ha ju mer marker behöver du!

I Skåne på bördig jordbruksmark krävs inte lika mycket areal som i Norrbotten!

Se hellre till vad marker du kan komma över och vad de är lämpliga att användas till!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[JeanetteK]
2015-06-06 16:41
#10

Det vi märkte när vi skaffade djur är att det krävs mer mark än man kan tro. Vi har 2,7 hektar varav kanske hälften är beteshagar. Vi har fem får för tillfället som klarar sig bra på det. När vi hade två kor också plus tio Lamm förra sommaren var det i minsta laget. Man ska tänka på att man ska låta delar av betesmarken vila som djurkillen skrev om. Det är viktigt för att undvika parasiter. Vi har utöver betesmarken en stor del av den övriga marken till grisarna. Dom bökar upp ALLT! Perfekta jordberedare men man kan inte ha dom tillsammans med betande djur. Vi hade kor och bagge tillsammans under en tid förra sommaren. Funkade bra under en period sen blev korna hårdhänta mot baggen. Så inte helt optimalt.

[JeanetteK]
2015-06-06 16:45
#11

Glömde fåglarna. :) Höns och Ankor går fritt här. De går där de har lust inkl i rabatter, odlingar, grishage och gödselstack. Vill man inte det får man ha hönsen tex i hönsgård. Ankorna är mest runt i hagarna av någon anledning. Vill man styra dom får man nog vingklippa och ha i inhängnad.

ManU77
2015-06-06 16:48
#12

Tack för bra och informativ input.

Jag lär mig hela tiden mer, vilket är en sjukt intressant process. Om allt går vägen kommer jag gå en utbildning på Hola folkhögskola… Gröna entreprenörer. Samtidigt kommer jag få chansen att praktisera på gårdar i närområdet och i det lokala slakteriet. Det blir ovärderlig kunskap när det så småningom blir dags att köpa egen gård och hålla egna djur.

Fler som vill bidra i markfrågan? 🙂

Zepp
2015-06-06 17:11
#13

Tips nr 1.. lär dig att se vad gården i fråga är mest lämpad för, dels marker dels uthus och ekonimibyggnader, silos, gödselanläggningar, annat och välj därefter verksamhet på gården.

Alternativ nr 2 är att leta efter den gård som lämpar sig för den verksamhet du vill driva, kan innebära att du behöver flytta långt bort.

Sen det där med olika djur, skilj på de som du har för nöje/trivsel/husbehov och de som bär upp gårdens ekonomi.

Ankor/höns/kalkoner är lättskötta men skall bedrivas storskaligt om de skall ge avkastning som täcker utgifterna.

Gäller i viss mån Getter och får oxå, där handlar det mer om att kunna uttnyttja marker som inte duger till annat, typ skogsbete.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
djurkillen
2015-06-06 18:15
#14

Ankor är relativt enkla att hålla i stor skala, då de äter lite och klarar sig med enkelt hus och lågt staket på sommaren. Dock så ska de ju ha vatten, och Ankor sölar mycket! Då är gäss bättre, då vuxna djur klarar sig enbart på gräs under vår och sommar medan ungdjur behöver fri tillgång på spannmål.

Zepp
2015-06-06 18:21
#15

Eh glömde.. Ankor och i viss mån gäss vill helst ha tillgång till en damm, gärna en dämd bäck så att friskt vatten tillförs hela tiden!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tlover
2015-06-06 19:16
#16

En sak att tänka på är att skyddsklassen för fjäderfä höjs och sänks med jämna mellanrum så det kanske inte alltid är möjligt att ha hönsen som en del av betesrotationen.

l'm back

djurkillen
2015-06-06 19:17
#17

Annars funkar det fint med bara en djup hink/balja då Ankor och gäss behöver något att doppa huvudet i vatten, annars får de problem med ögonen.

Zepp
2015-06-06 20:05
#18

Jodå.. nemas problemas.. är man lite uppfingingsrik och promt vill hålla sig med gäss/ankor så går det givetvis att ta till diverse olika åtgärder!

Vill man att de skall trivas oxå kan man anlägga egen damm, även om man inte har bäck på tomten/i närheten.

Kan dock meddela att varken Ankor eller gäss tillför särskildt mycket till gårdens ekonomi.. såvida man inte har naturliga förutsättningar för dessa och bedriver det lite mer storskaligt.

Meen.. bor man i Skåne anser jag att det tillhör att man har åtminstone gäss på gården, om så bara för trivseln.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ManU77
2015-06-10 23:38
#19

#8 Hittade du några uträkningar? 🙂

tlover
2015-06-11 14:55
#20

Jag har inte hunnit kolla än, jag ska försöka hinna senare idag

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: