Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 752 ggr
Em_
6/4/15, 11:03 AM

Lagårds hyfs?

Jag ska praktisera några veckor i ett nötstall, lösdrift med ca. 200 mjölkande kor plus kvigor och sinkor. Jag är jättettaggad  men har knappt någon praktiskt erfarenhet av kor. Jag läser Kosignaler för fullt men de tar inte upp det grundläggande. Finns det några klassiska nybörjartabbar? Skulle vara pinsamt att göra bort sig första dagen… 

En sak undrar jag specifikt över: Inför ett studiebesök på en annan går blev vi tillsagda att aldrig någonsin gå på foderbordet, men i boken står det typ "från foderbordet får du en bra överblick". Vad gäller? Är det olika på olika gårdar?


Annons:
Lojs
6/4/15, 11:14 AM
#1

Hmm, jag kan inte komma på några direkta nybörjartabbar på rak arm. Med nya djur skulle jag själv tänka på att hålla lite avstånd till att börja med, man vet inte vilka som är griniga och sådär.

Som helt ny skulle jag väl tänka på att inte påpeka "äckliga" saker, som att man råkar trampa i skit eller om det skvätter kiss på en eller så, det är liksom sånt som händer, och många bönder skulle väl inte ta det så positivt om man verkar väldigt känslig. =)

Ibland måste man ju gå på foderbordet, man gör ju rent det varje dag. Där kommer du säkert få instruktioner. Det är ju i varje fall väldigt viktigt att ha rena stövlar när man går där. 

Fråga gärna mer om du undrar, jag jobbade med mjölkkor i 7 år, även om det var ett tag sedan så kommer jag nog ihåg det mesta. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[JeanetteK]
6/4/15, 1:09 PM
#2

Men så spännande! Hoppas du berättar om hur du har det. Det skulle vara jättekul. 🙂

#1 Vad bra att du finns här och kan svara på en massa frågor! 🤗

Cahira
6/4/15, 6:17 PM
#3

Om kon skakar huvudet till höger och vänster för att "vifta öronen" säger hon åt dig att du är för nära. Nästa varning är krafsa i marken och tredje är attack. Men de är nog så tama att det är nog ingen fara. Du kommer ha folk att fråga om hjälp med. :) 

Är de osäkra på dig så har de en förmånga att bajsa eller kissa. Jag vet inte varför men det är någon annan "håll avstånd" signal. I stall brukar de som sagt vara mer vana än våra är så är lite annorlunda men det är de signaler jag märkt.

Och att du kan få en liten spark om juvret är ömt. :) De kommer lära dig hur man kollar så mjölken är frisk och vad märkningar betyder.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Em_
6/5/15, 1:27 PM
#4

Tack för tipsen :) Jag är inte så äckelmagad så den biten ska nog gå bra. Det där med öronviftande visste jag inte, det ska jag tänka på. Jag har blivit klämd av en uppbunden ko en gång, så jag har rätt stor respekt för de. Det är några veckor men jag ska försöka komma ihåg att uppdatera när jag har börjat.


Cahira
6/5/15, 3:10 PM
#5

Våra är halvvilda så öronen med lätt frust lärde jag mig fort och inga olyckor än *knock on wood*

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Torreador
6/13/15, 3:40 PM
#6

Just klämskador är nog det vanligaste i ladugårdar… Det vet jag av erfarenhet. Aj!

Tänk på att inte komma emellan kor och inredning eller stoppa in armarna emellan fångstgrindar osv. Det är så lätt hänt att kon trycker till och så sitter man emellan. 

Själv har jag en mjölkgård med 180 kor och ÄLSKAR mitt arbete :-) Kossor är helt enkelt underbara!

Kram på dig

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: