Annons:
Etikettgårdar
Läst 1246 ggr
oh-la
2015-05-26 15:43

livet efter skolan - gård?

jag och min sambo planerar för fullt för livet efter att han gått klart skolan (äntligen, efter snart 9 år på universitet kan man börja leva…) och vi är ganska långt i tanken inställda på att försöka skaffa en gård med skogsbruk, en plats där vi både kan utveckla intresset för jakt och fiske, och där vi kan ha lantdjur för hushållsbruk. tanken är väl egentligen att det ska vara väldigt småskaligt, och djuren vi funderar på att hålla är Höns och får. min önskan är genbanksdjur, men hur funkar det med genbanksdjur och slakt? vi vill ju kunna slakta av några djur för eget bruk, och tanken är då Lamm. kan man hålla djur som ingår i genbanken om man planerar att slakta av några av avkommorna, eller är det galet? självklart vill vi även bidra med byte av djur och försäljning till andra med genbanksintresse, så det kommer inte bara handla om att slakta av. känner däremot att om jag ändå ska ha en liten grupp djur vill jag på något vis bidra till att de gamla svenska och nordiska raserna får fortsätta finnas till. 

det samma häller för Höns, som jag alltid har drömt om, funderar även på några Getter, men huvudtanken är får och Höns. hur mycket tid tar får? i min tanke är jag inne på 7-10 får. kan jag glömma jobb eller kan man arbeta vid sidan av gården? för mig är det här en dröm som jag haft sedan jag var liten, att få äga en gård och arbeta för mig, lära mig det gamla och lära mina barn så mycket som möjligt av det. vill inte att mina ungar ska tro att fiskpinnar simmar i havet och att man odlar kött. vill jaga i min egen skog, veta att det jag sätter på bordet inte sliter på miljön, inte innehåller antibiotika och att djuren haft det bra! är det ens realistiskt? kan jag samtidigt ha ett jobb och ha min lilla gård som intresse eller är det helt kört? 

vi har även diskuterat kring att låta mig gå hemma och ta hand om gården och sambon sköta jobbandet, men jag älskar ju att jobba också! ursäkta ett rörigt inlägg, men jag känner att jag behöver lite realism från andra som redan står mitt i det om man säger så :P i övrigt är vi två driviga människor som ger oss in i saker till 100%, så vårt engagemang är jag inte orolig över, mer om man tar sig vatten över huvudet…

Annons:
WinterPrince
2015-05-26 15:59
#1

10 får klarar du lätt med en heltidstjänst skulle jag säga. Men det blir långa kvällar och helger (uttrycket månskensbonde finns inte för inte).

Jag jobbade med får i Wales och upplevde att det inte var så mycket som skulle göras med dem. En daglig tur runt ägorna för att kolla att ingen var skadad/satt fast. Lite stödfoder fick dom ibland.

Sen trimmade vi klövarna på dem regelbundet, sprutade på insektsmedel, ultraljudade etc. Jag är inte insatt i alla detaljerna, men kontakten med varje får var inte lång, så 10 får skulle jag säga görs i en handvändning. 

Vi hade 900 tackor + 1200 Lamm, DÅ tog allting tid!

Rita-S
2015-05-26 17:18
#2

Om ni skall ha djur endast för egen produktion kan du nog ändå ha något deltidsjobb brevid gård, men du får nog räkna med tunga och långa dagar om du skall sköta en gård och 100%ig jobb. Om du går för mellan 50 och 80% jobb nånstans tror jag det kommer gå riktig bra, särskillt om du inte har mjölkdjur. 

Skall du ha exempelvis kossa och ta egen mjölk och du har en par tre kossor räcker det nog med morgonmjölkning eller kvällsmjölkning, samt låta kon ha kalven vid foten hela tiden och en "halv BH" som täcker exempelvis fram eller bakspenarna just under dagen ute på betet, jag tror inte kalven svälter av "endast två par spenor" under en dag, och sen har tillgång på alla fyra under natten :) jag vet en del som kör på detta för hemmabruk bara. bara nämnde det som en bi-grej, jag vet du tänker får och Höns primärt. 

Sköter du djuren till stor del med lösdrift blir det lite mindre jobb under dygnet med inn/utsläpp och dylikt, samt att til viss del "fri tillgång på foder" underlättar fodringsrutiner, särskillt om du skall jobba deltid borta från gården. 

Sen kan du ju skapa arbete hemma, hund-dagis och annat kan du utmärkt ha hemma i mindre skala och tjäna lite pengar på och du behöver därmed inte lämna gården för att arbeta, men du måste klarera med dig själv hur många timmar av dagen erbjuder du hund-dagis-tjänster, om du skall erbjuda hel eller deltid och så vidare. Sommarpensionat-erbjudande  till dina dagishundar kommer nog bli poppis bland hundägare som annars har problem att hitta hem åt vovveliten medan de skall åka till cypern eller kreta och liknande. 

Vad jag vet finns det inget hinder för att slakta genbanksdjur om man har produktion, det som är med genbank är att du reggas i genbanken som hållare till ras och det är rätt strikta regler på inseminering/betäckning självklart så avkomman blir genetisk ren, samt vid försäljing av livdjur till andra genbanks"bönder" men du borde kolla upp regelverket om genbanksdjur då jag inte är 100% säker. Jag vet dock att de hemsk gärna vill ha fler genbanksdjurägare så inhemska arter inte dör ut och försvinner. Det kan dock vara lite svårt att sälja livdjuren tror jag nog då interesset för genbanksdjur nog är mindre än ren massproduktion av får och sådan, men kolla upp regelverket med genbankerna :) Det kan vara fördel att börja i det små, 4-5 tackor exempelvis, och antigen låna bock när det är dags för parning eller något till en start, så att du har chans att kartlägga vilken interessegrupp som finns i närheten på evt att byta/köpa livdjur från dig, så du vet när och hur du skall planera parningar så du får nog med Lamm både till eget slakt och byta/sälja :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
2015-05-26 19:04
#3

Så kul att ni planerar detta! Vi flyttade till Skåne från Stockholm för fyra år sen och startade upp vår gård. Så jag har varit i er sits! Oj vad vi googlade och läste och hade oss i början. Allt är nytt och man vill mycket och vet inte vad som kommer krävas. På många sätt har det varit lättare än jag befarade! Vintrarna har varit rätt tuffa. Vi har gjort alla fel i boken och har haft fruset vatten i stallet och stått och blandat välling i duschen och jag vet inte allt. Men man lär sig av sina misstag också! Det jag tycker har varit svårast att få grepp om var våra grisar från början - dom var jag lite rädd för fast nu älskar jag dom - och våra två kor som vi inte har kvar. Dom var så stora på slutet och jag får väl erkänna att jag var lite rädd för dom också. 😉Vi hade våra duster. Men oj så jag saknar dom trots allt. 

Vi har vår gård endast på hobbynivå och för eget kött. Vi har fyra tackor och en bagge. Planerna är att skaffa ett par tackor till. Man får räkna med att de får 1-3 Lamm. Förra året fick vi 11 Lamm och då var det mycket för oss. 🙂

Vi har genbank för våra Linderödsgrisar. Vi har sålt ungefär hälften av kultingarna till liv, till andra som vill ha genbanker. Resten har vi slaktat. För tillfället har vi fyra kultingar - tre gyltor och en galt - och deras pappa. Suggan dog tyvärr tidigt i våras. Vår plan nu är att behålla två eller alla tre gyltorna. Lillgalten ska säljas. Storgalten försöker vi sälja men det är inte så lätt. Sen ska vi köpa en ny galt till brudarna. 😉

Sen har vi Höns, ca 20 brahmor. Från början hade vi fem hönor och en tupp. Räckte ganska långt när det gäller ägg i vår familj i alla fall. Men väldigt mysigt nu med många hönor som vandrar runt här på gården. ❤️

Vi har även myskankor. Fem vuxna honor och fyra Ällingar. Ny drake ska inskaffas inom kort. Vi har även precis fått hem fem kalkonkycklingar. 

Jag är rätt ny genbank för gotlandskaniner. Där är  min tanke densamma som för grisarna - sälja en del till liv och slakta en del. 

Jag har hela tiden jobbat halvtid. Från årsskiftet nu så sköter jag bara gård och hem. Vår situation är dock sån att maken jobbar massor och reser massor så för vår del funkar detta. Vi har fördelen att han tjänar bra. Sen har vi nu efter fyra år blivit självförsörjande på allt kött vilket påverkar matkostnaderna mycket. Men vi skulle ha kunnat jobba heltid båda två (om maken jobbat vanliga heltidstider) och ändå hunnit med skötsel. Det man missar är dock tiden med djuren, det blir lätt bara rutin. Så personligen råder jag er att en av er jobbar lite mindre för att hinna njuta ordentligt.

djurkillen
2015-05-26 19:42
#4

Jag tycker inte du ska skaffa lantraser. Finns andra raser som ger mer kött/mjölk/ägg och som klarar sig bra på bete. Jerseykor, sussexhöns, myskankor, pälsfår eller texel,  svensk lantrasget, italienska gäss, svensk lantrasgris osv.

fjäderfän, kaniner, får och möjligen Getter tar inte så mycket tid. Getterna kan ju behövas mjölkas om man vill det, men det tar inte så lång tid när man väl lärt sig hur man gör! Sen är det ju fodra, vattna och kolla igenom så alla mår bra! Som mest har jag haft 200 fåglar i samma hus/inhägnad. Dessa tog  ca 20 minuter per dag att sköta.

Grisar och kor tror jag tar lite längre tid att sköta, då grisar ska ha mycket mat och det ska blandas osv. Kor mjölkar mer än getter och ger mer gödsel. Så det tar ju lite extra tid att sköta de. Om ni inte vill ha så mycket mjölk kan man hålla kalvarna/killingarna åtskilda från sina mammor under natten, mjölka på morgonen och sedan släppa ihop de så får de gå ihop under dagen.

Sen finns det massa andra djur ni också kan ha. Fasan, duva, kalkon, åsna, häst, pärlhöns, vaktlar, påfåglar mm.

oh-la
2015-05-26 22:49
#5

Tack snälla ni för råd och hjälp! Jag tar till mig allt ni skriver och det betyder massor :) #3 jag har allt följt dig och dina fina grisar i din bildtråd (och de andra djuren så klart). Kor kommer jag aldrig skaffa, både på grund av brist på intresse och för att jag är rädd för dem :P Även vi kommer att flytta från Stockholm och tillbaks till västkusten, vi trivs inte alls i stan och längtar efter vårt eget. Vi hoppas att, kombinerat med jakt, kunna klara oss mer eller mindre helt utan att handla kött, men jag känner att vi får göra som ni och börja lätt, läsa läsa läsa och se vart vi hamnar. Huvudsaken för mig är att försöka, livet är för kort för att bara drömma istället för att göra. Grisar är jag också nyfiken p, får börja med får dock, men sedan får vi se :P jag är en arbetsnarkoman, så jag hoppas att det går att kombinera, och går inte det kommer min sambo tack och lov också tjäna bra, så kanske att jag kan gå ner i tid. Den diskussionen har vi också. #4, tack för intressant inlägg! Jag är dock inte intresserad av att maximera produktion, lantraser har alltid intresserat mig och jag känner att det är det jag vill satsa på, mindre skala och djur som hört till landskapet i alla tider. Att man gör något för rasen ser jag som en bonus. Jag kommer inte skaffa kor, och grisar är ett projekt vi inte ens diskuterat, det känns otroligt avlägset just nu. Fler arter är heller inte intressant just nu, som sagt, jag vill gärna ha tid att arbeta också. Häst skulle jag gärna ha, men det tar för mycket tid. Just nu är det får och Höns, eventuellt några Getter men inte mer. Kombinerat med ett skogsbruk och jobb tror jag vi har att göra ändå utan en massa arter :P

djurkillen
2015-05-26 23:11
#6

Ok! Går ju att ha lantraser också om man vill det!

Annons:
oh-la
2015-05-26 23:26
#7

#6, jag hoppas det, tycker dom är härliga. Läste mitt inlägg och såg att det var väldigt buttert, jätteledsen för det! Jag är jätteglad för alla tankar. Skriver från mobilen så det blir lite kort… Däremot har jag sett dina djur i din bildtråd (är här inne och smygläser… Busted… ;)) och du har ju en helt underbar blandning av underbara djur! Både vaktar, fasaner och kalkon hade varit roligt, just nu är tanken så ny att jag vill starta litet med få arter och lära mig därifrån. Vill ju inte ta mig vatten över huvudet heller :P

Cahira
2015-05-27 19:50
#8

#7 Du börjar alltid på liten skala så växer det eftersom du orkar mer, har råd och plats, och får in teknikerna. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

djurkillen
2015-05-27 21:39
#9

Vart på västkusten ska ni flytta? :)

oh-la
2015-05-27 22:49
#10

#9 Halland, runt lygnern är det väl tänkt, alternativt landvetter och nedåt. Vi får se lite vad vi hittar och vad vi vill ha. Sambon vill ha skogsgård och lite större, gärna mellan 50-100 ha. Jag är inne på lite mindre. Han är mer jakt och jag mer djurhållning även om båda är intresserade av det andra också. Än så länge är allt bara i tanken, vi har en bit att gå som ni förstår :)

djurkillen
2015-05-28 07:04
#11

Jaha, tänkte om ni skulle flytta till typ Bohuslän ;) för då hade ni inte bott långt från mig! :)

[JeanetteK]
2015-05-28 09:09
#12

Det låter som att ni tar allt i bra tempo! Ser fram emot att få följa er när det väl blir dags!

oh-la
2015-05-28 09:12
#13

synd! Fast det är inte så långt mellan Halland och Bohuslän, och vi kikar lite runt Uddevalla också, så vem vet :)

Annons:
[JeanetteK]
2015-05-28 09:14
#14

#13 Eller kanske ner mot Höganäs…?😛

oh-la
2015-05-28 11:32
#15

#14, haha, vi kikar ner mot Skåne också, men mer för att drömma oss bort till vackra skånelängor… Helt ljuvliga!!! Får starta en tråd när det börjar närma sig… Kan dröja lite om vi inte har världens tur och hittar gården med stort G direkt. Getter har jag också lite funderingar på, att de ska hållas i grupp är ju självklart, men kan dom hållas i mindre grupp än fåren, alltså 2-3? Är lite förälskad i Getter, tycker dom verkar helt ljuvliga! Går det att ha Getter och får i samma hagar, eller ska dom hållas för sig? Göingeget är ju jättefina! Sedan har jag alltid varit så otroligt nyfiken på orusthöna. Inte nog med att jag tycker dom är fina, dom verkar tåliga, och det gillar jag. Någon med erfarenhet av orusthöna? Vissa verkar uppleva dem som stirrig och inte så sällskaplig? Om dom är sällskapliga gör mig inte jättimycket, men jag vill ju inte ha aggressiva Höns. Förhoppningsvis kommer det ju också finnas små människoungar på gården, och det är ju trist med tuppar som har för vana att jaga barn. En sak om det är ett undantag, då får man väl byta tupp, men det är ju värre om snälla tuppar är undantag… Andra trevliga hönsraser?

djurkillen
2015-05-28 11:54
#16

Vi hade våra första Getter i en grupp på 4 st. Du kan ha de med fåren, men jag brukar hellre ha de själva så kan de växelbeta med fåren och andra djur.

Upp till toppen
Annons: