Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 981 ggr
Rita-S
2015-03-30 11:16

Lantdjur vecka 14

Så var det ny vecka. Men denna veckan är iaf en kort vecka :) Vad gör ni på?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Leffe
2015-03-30 11:18
#1

Ny vecka, nya utmaningar, nya vedemöder, nya glädjeämnen.

Jag funderar starkt på att köpa lite oxfilé. Det har jag aldrig haft hemma förut

[JeanetteK]
2015-03-30 11:20
#2

Jag har just varit ute hos djuren. Fåren ville gå ut trots spöregn. Utanför stallet var det en stor vattenpöl så Birk (lamm) ville inte gå ut. De andra sprang iväg till hagen och han stod i stallet och skrek. In med fåren, stänga hagen, tillbaka till Birk och skuffa honom ut över den stora vattenpölen, han iväg till hagen, efter honom, öppna hagen, in med Birk utan att alla andra kommer ut. Pust! 🥵Sen ca en och en halv timme senare när jag ska gå in står de vid grinden och skriker. Jag tänker att okej de får gå in eftersom det regnar så mycket. De blir glada och springer in i stallet. Men att gå in i spiltan är ju himla trist när man kan springa runt i stallet! In till kaninerna där jag glömt stänga, nosa på alla burar,  jäääättekul, ut till traktorn, jätteläskigt, fram till hunden och bråkade lite med honom, nosa på lite Ankor osv osv tills jag övertygade dom om att spiltan ändå är trevlig. 🤦‍♂️😴

Hahaha, man känner att man lever ibland! Älskar mina får. ❤️

Rita-S
2015-03-30 11:29
#3

underbart, jeanette :)

Själv sitter jag på jobbet. Inga gulliga får här inte, bara en kollega som är lite krullig i håret. 
Telefonerna ringer och vi verkar ha strul med våra telefonliner i dag då kunderna trillar av samtalet titt som tät. 
Jag har dock kort vecka denna veckan, torsdag och fredag är röda dagar i anledning påsken så då har jag långweekend :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
2015-03-30 11:33
#4

Skönt med kort vecka! 🙂 Hahaha, skrattade högt när jag läste om din krullhåriga kollega! 😂❤️Underbart!

Rita-S
2015-03-30 11:54
#5

men han är det :D Riktig Afro-krull på huvudet där både i håret och skägget, han ser faktisk lite ut som  Hagrid från Harry Potter ;) aningen kortare skägg då :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Maria29
2015-03-30 12:49
#6

Min mor kommer ner från Stockholm idag vilket kommer bli trevligt vi ska äta memma och prata om svunna tider samt städa ute och inne (hon gillar att städa vilket inte jag gör så man ärver inte allt). Tyvärr så stannar hon inte så många dagar och jag inser mer och mer hur mycket jag saknar henne, jag har valt mitt liv här på gården men nog hade det varit trevligt om hon också flyttade ner.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Cahira
2015-03-30 21:18
#7

Skapade en ny bildtråd då den gamla var 200 inlägg lång och nu har kalvarna börjat komma så känns kul med ny tråd medans dom är så små och söta!

Vi vet att det är Diablokalvar för dom ser mer ut som rådjur medans Elmos kalvar föds stora och biffiga. De bakas lite längre. :)

Nu sova en stund sen lägga in fler bilder. Kanske ta fler bilder till och med. 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-03-30 21:40
#8

Härligt cahira!!!

djurkillen
2015-03-30 21:49
#9

Sitter och beställer lite frön innan jag går och lägger mig. Kom igång sent i år, har bara sått chili just nu!

Leffe
2015-03-31 08:34
#10

Snart dags för nypremiär av min gymnastik. Sedan ska jag köpa en lammstek, som jag försöka laga något gott av.

Rita-S
2015-03-31 09:38
#11

i dag har jag bloggat lite på julbloggen. Försöker hålla bloggen i gång  under hela året även om det inte blir bloginlägg varje dag. 

Sen har jag fått uppdrag av min mammas kusin att skriva lite historier de kan göra till manus för sina kortfilmer som de gör som hobby, hon och hennes make. lämnade över första berättelsen i går och de är störtnöjda! Känns lite roligt :)

Sen är det näst sista arbetsdag för veckan, vi har ledigt torsdag och fredag samt måndag nästa vecka, vilket även det känns skönt. Känner jag behöver lite ledigt nu.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
2015-03-31 09:57
#12

Jag sitter i baksätet på svärföräldrarnas bil på väg upp till Stockholm. De ska på begravning och jag ska träffa en vän som är sjuk i cancer. Vi åker hem igen i morgon. Känns bra att träffa henne. Vi närmar oss Ljungby så det är långt kvar. Leffe lycka till med gymnastiken. Jag vinkar när jag åker förbi dina trakter.:)

[lottas-kaniner]
2015-03-31 10:52
#13

Skall veckostäda hos djuren, så hela dagen går åt. Man har aldrig svårt att hitta något att göra , när man har djur😃

Annons:
[JeanetteK]
2015-03-31 14:00
#14

#13 Haha nej det har du verkligen rätt i!:) Skönt när det är fixat.

Leffe
2015-03-31 14:04
#15

Det blidde ingen lammstek. Saknar ju kunskaper för att laga till den.

[JeanetteK]
2015-03-31 14:09
#16

#15 Det är ganska enkelt. Lägg den i en form. Gillar du vitlök kan du göra små hål och sticka in klyftor här och var. Sen kan du blanda lite olja, salt, peppar, rosmarin, timjan eller vad du gillar för kryddor. Pensla steken. Täck med folie och in i ugnen. Ca 175 grader om jag minns rätt och låt den stå länge så blir den mör och smaskens!!

Leffe
2015-03-31 14:15
#17

Och det blev alldeles för mycket. Det blir en kotlett med salt och peppar istället😃

Rita-S
2015-03-31 14:17
#18

jag har ett enkelt recept :) Lamm skall vara lite medium för att ha bäst smak, för länge gräddat och det kan smaka riktig torrt och yllelikt. 

Vad jag gör med en vanlig lårstek eller bogstek: 
Kryddorna Jeanette använder nyttjar även jag. Jag gnussar in låret ordentlig med kryddorna, men jag använder inte olja. Jag lägger in lårsteken i ugnsform lagom stor, fyller på med mer kryddor (färska gärna) i formen runt steken och en halv till en liter vatten innan jag täcker med folie. Jag brukar grädda på 200 grader, tiden är ju efter vikten på låret förståss men mellan en och två timmar. Två tredelar av stektiden under folie och övriga griljeras låret på 220 grader. 
Brukar bli perfekt och mört, och saften i formen är perfekt som sås eller som bas till sås :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Leffe
2015-03-31 14:20
#19

Ett stort problem är att jag hatar ugnen

Rita-S
2015-03-31 14:21
#20

Fast hatar ugnen dig? 😉men du kan ju göra en mindre lammstek i järngryta på spisen i stället? Det går att grytsteka serru!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Leffe
2015-03-31 14:22
#21
Rita-S
2015-03-31 14:24
#22

har du järngryta så kan du använda grytan att steka stekskorpa på hela lill-steken, sen gör du samma som med ugnen, fyll på lite vatten och låg värme (3 eller 2) och vänd på steken lite regelbunden så den inte steker på bara en sida. Järngrytan blir ju rätt jamnt varm men botten är och förblir det som blir varmast, och sidorna vill bidra till värmen samt locket håller värmen inne. Men du får då vända lite innimellan.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Leffe
2015-03-31 14:54
#23

Ska kanske köpa lammsteken i alla fall då

[lottas-kaniner]
2015-03-31 16:39
#24

#23 skönt att du inte är ovän med spisen 😉.

Leffe
2015-03-31 16:47
#25

#24 Den har jag ännu inte bränt mig på😃

Nu har jag köpt lammsteken. Det fanns två att välja på en utan nät och en med nät. Utan nät 119 kr/kg och den med nät 189 kr/kg. Tog den med nät tänkte att den var mest praktisk att ha i grytan. Samtidigt tänkte jag att det var ett otroligt dyrt nät. Kollade lite nogrannare och såg den utan nät var från Nya Zeeland och den med nät från Sverige.

Rita-S
2015-03-31 16:54
#26

du ser, det var nog där skillnaden var och inte i nätet :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Leffe
2015-03-31 16:58
#27

Ja otäckt att det ska vara så stor prisskillnad

Annons:
[JeanetteK]
2015-04-01 08:50
#28

Onsdag idag. Rätt dag vill. Sitter på centralen i Stockholm och har just ätit frukost. Känns märkligt att vara här efter nästan fyra år i Skåne. Så bekant och samtidigt så annorlunda. :) Nu sitter och väntar på att klockan ska gå. Sen ska jag till en kompis i Jakobsberg och sen hem mot Skåne igen.

[JeanetteK]
2015-04-01 08:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Min frukost:)

Leffe
2015-04-01 15:02
#30

Du har val hamburgerkedjan med, enligt mig, den godaste hamburgaren. Välkommen till civilisationen

Rita-S
2015-04-01 15:08
#31

Har ni blivit lurat i dag än? 
Själv kom jag bort till mina finska kollegor, och frågar min ena gollega där "Henry, vad har du gjort? Receptionen är proppad med poliser!" 
Han stirrar storögd på mig och säger "På riktigt?!?" varpå jag utbrast "Aprill aprill" 
Fasiken som alla asgarvade! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Leffe
2015-04-01 15:10
[lottas-kaniner]
2015-04-01 17:11
#33

Vet inte ännu. Skall man försöka luska ut i tidningar mm, tycker jag är svårt, för jag tycker att det händer konstiga saker varje dag, och som man verkligen undrar om det är sant.

[JeanetteK]
2015-04-02 11:04
#34

Borta bra men hemma bäst! Åh så skönt det är att vara hemma igen! Solen skiner och livet är rätt härligt! ❤️

Vad gör ni idag??

Annons:
Rita-S
2015-04-02 12:34
#35

I dag gör jag husarbete! Sårt behövt typ lite överallt! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Cahira
2015-04-02 20:41
#36

Jag är sjuk jag så jag försöker äta, dricka, sova och vila. Men imorgon eller lördag kommer mina bokade tillskott hem så sjuk eller ej - det kan jag inte missa! ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Leffe
2015-04-03 04:28
#37

Krya på dig

🙂Får jag säga det själv så blev lammsteken god och mör

Rita-S
2015-04-03 10:05
#38

gjorde du som jag föreslog ? :D Va roligt att det blev gott <3 :D Järngryta är det bästa jag har fått av min mamma kan jag säga. Man kan tillaga typ vad som helst i den! Det ända jag känner jag saknar i köket är en god gammal kleberstensgryta!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
2015-04-04 13:25
#39

#37 Men så kul att det blev bra! 👍 Maken rökte lammfiol igår så det ska vi få på påskmiddagen idag. Det ser jag fram emot!

Leffe
2015-04-04 14:54
#40

Jag tycker lammkött är toppen och gillar kombinationen lammkött och spagetti.

Rita-S
2015-04-04 17:51
#41

Jag har nyss haft mämmi-premiär! Aldrig smakat mämmi förut och med finsk pöjk måtte man vackert smaka iaf tyckte jag :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Leffe
2015-04-04 17:53
Rita-S
2015-04-04 18:02
#43

Förvånande gott faktisk :D Jag visste ju inte vad som väntade, men en försiktig sniff satte mig på spåret vad jag kunde vänta mig, och därmed inga riktig stora förvåningar på smaken sen :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
2015-04-05 10:16
#44

Söndag idag. Lite slö idag. Maken har fixat djuren på morgonen så jag har haft en lat morgon. 🙂Nu ska jag hoppa i lite kläder och gå ut och försöka könsbestämma mina kaninungar. Håll tummarna! Resultat kommer senare. 😃

[lottas-kaniner]
2015-04-05 18:36
#45

vet du vilket kön det är?

[JeanetteK]
2015-04-05 18:37
#46

#45 Det var lite svårare än jag hoppades. Jag ska ta maken till hjälp i morgon så han kan hålla och jag kan pilla. 😛Tror att det kan vara fem killar och tre tjejer, men är inte helt hundra.

[lottas-kaniner]
2015-04-05 19:06
#47

#46 Det kan vara riktigt svårt i bland, Ett tips är att hålla dem på rygg, och sedan försiktigt trycka vid sidan om könsorganet, på hanar kommer snoppen ut. Sedan skall honorna vara längre och pojkarna ha lite rundare öppning. Hoppas du förstår vad jag menar😉

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: