Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 2518 ggr
Gronstedt
3/23/15, 1:07 PM

Olika mular

Frågan kom upp vid matbordet häromkvällen och ingen hade svar: Varför har kor kal och våt mule, och inte torr och pälsig som hästar och får med flera?

Annons:
Cahira
3/26/15, 3:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#1

Detta är bara spekulationer och gissningar på observeringar. 

Misstänker att det är för att får, Getter, hästar, kameler, m.m. från början kom från ställen där det var rätt så torrt och inte så mycket gräs så de nibblar där det finns. 

Bison, vattenbuffel etc kan beta fritt och äta så mycket det går innan de vandrar vidare och tuggar maten fler gånger. Jag misstänker också att den är våt för att hjälpa kon att kyla ned för kossor kan inte svettas som en häst, vifta öronen som en elefant eller har lika ytliga blodkärl på benen som får och giraffer. När de blir för varma börjar de flämta som hundar. 

Men kons överläpp är bred för att kunna få i sig så mycket gräs som möjligt på så kort tid som möjligt för att kunna migrera vidare och hålla sig undan från rovdjur. De springer inte speciellt fort som en häst och kan inte klättra som Getter och även om de kan sparkas och stångas så är det inte alltid tillräckligt för att undvika skada. 

Om deras mule var pälsad skulle mer gräs och pollen irritera näsborrarna kan jag tänka mig. Just för att nosen är platt till skillnad från hästar, får och kameler som har "triangelläppar" när de plockar gräs och har näsborrarna inte lika nära marken så har de inte samma irritation. Hästar slickar sig inte i näsborren som giraffer och kossor gör. :) 

Rak bred läpp

Triangelläpp. Svårförklarad.

Lizzie med näsborrar upp från marken

Och varför älgen har sån konstig mule är för att den kan stänga näsborrarna och är enda landbetande djuret som även kan beta under vatten. 

En annan STOR skillnad är att får, alpackor, hästar och så vidare betar med tänder - men kossor saknar framtänder i övrekäken och använder överläppen mest. 

Lägger in ett bildspel på betande kalvar så ni kan se hur näsborrarna riktigt dyker ned i gräset. 6 bilder.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Gronstedt
3/26/15, 6:06 AM
#2

Tack för intressant information! Det enda jag hittat på annat håll var biten om temperaturreglering:

Cattle are found all over the world, from as far north as Canada and Russia to the dry inland of Australia. The only continent they are not found on is Antarctica. Different types and breeds of cattle are suited to different environments. Bos indicus cattle such as the Brahman breed are suited to subtropic and tropical areas, whereas Bos taurus cattle such as Angus cattle are more suited to temperate or colder climates. Their large wide hooves are good in both wet areas and dry grassland. Their hairy coat grows much longer in the winter and has an extra fluffy layer to hold in warmth. They shed this extra layer in spring in preparation for the hot summer ahead. Most cattle, except those of the Bos indicus subspecies do not have sweat glands in their skin, but their wet nose is a useful cooling system. They can also pant like a dog as well.

Från http://simple.wikipedia.org/wiki/Cattle

Rita-S
3/26/15, 9:02 AM
#3

jag vet att våt nos på hund förklaras med att luktsinnet blir förstärkt av fukten, det kan ju vara det på kossan med, att när de idisslar så är luktsinnet bättre med våt mule än torr mule? Men jag vet faktisk inte varför det är så, jag har bara accepterat att kossor är då :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
3/26/15, 7:26 PM
#4

Spännande fråga! Och spännande teorier. Jag har absolut ingen aning själv vad det kan bero på. Finns det något mysigare än en hästmule?❤️

Rita-S
3/26/15, 9:25 PM
#5

En fölmule <3

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
3/26/15, 10:07 PM
#6

#5 Åh det har inte upplevt men det kan jag tro är alldeles underbart.

Annons:
Cahira
3/27/15, 1:30 AM
#7

Jag kom just på…. började fundera vart vätskan egentligen kommer ifrån på mulen och jag tror svaret är så simpelt att de faktiskt svettas ur mulen. Typ en armhåla i ansiktet. För de slickar ju inte nosen blöt som en hund, utan den bara plötsligt är det, speciellt om dom är varma. Jag har aldrig reflekterat över det men nosen får "svettpärlor" av vätska när det är riktigt varmt, och på vintern så är den fortarande fuktig men får aldrig dessa pärlor. 

Jag ska nog studera detta närmare på vilken temperatur det är när jag fotar och grad av våthet om jag kan se en koppling. Angel är så tam att jag kan kanske rent av torka hennes mule ren med en handduk och se vad som händer. Hmm.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Gronstedt
3/27/15, 7:43 AM
#8

#7: Spännande projekt - du får rapportera vad ni kommer fram till.

Upp till toppen
Annons: