Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 1393 ggr
Rita-S
2015-03-23 10:15

Lantdjur Vecka 13

Ja då var vi här igen då.. Hur mår ni gottfolk?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[JeanetteK]
2015-03-23 10:15
#1

Igår kväll flög jag hem till Skåneland igen. Jag är en riktig hemmagris och har längtat hem även om jag haft det bra hos mamma. Det är alltid bra med en paus ibland så man få längta hem lite. Glad

Nu har jag just kommit in från djuren. Jag inbillar mig att dom är jätteglada att jag är hemma. SkrattarZero (hunden) är lycklig i alla fall. Hund

Rita-S
2015-03-23 10:15
#2

men ojdå, jag trasslade till det för dig nu Jeanette :D Förlåt!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
2015-03-23 10:16
#3

Inte alls! 😘

Rita-S
2015-03-23 10:28
#4

jag har haft en alldeles underbar helg. Vi hade några drinkar fredagskvällen samt lite besök, jag och killen var väl i principen nyktra med bara några drinkar, men andra som var på besök var rätt rund under fötterna ;) Roligt var det ivarje fall, vi spelade lite xbox, prata lite skit och spelade musik tills det var tid att lägga sig och vi skickade hem folk :D

Sen i lördags softade vi bara hela kvällen, låg på sängen vid halv åtta och läste bok och råkade somna några timmar ^_^ sen softade vi med film. 
Och i går, var i principen en lång soft hela dagen, film på kvällen och hälgen var över på tok för snabbt..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Shettisar]
2015-03-23 10:34
#5

Min helg har varit lite dyster.Vet inte riktigt varför. Hönshus bygget har kommit på efterkälke.Men funderar istället på att leta efter en lekstuga för en billig peng och renovera upp den hade tänkt att ha 2-3 hönor och en tupp så klart. Städat upp i hagen och rengjort hästarnas vind/regn skjul. Små pysslat med lite av varje för övrigt.Saknar vår värmen, solen lyser i mellan åt men det är ingen vår värme direkt.

Rita-S
2015-03-23 11:16
#6

Dagens i-landsproblem: Mina byxor siger ner.. jag måste ha byxhängsel eller belte!! Mina ilandsproblem verkar inte ta slut..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
djurkillen
2015-03-24 07:18
#7

Tisdag. Idag ska jag ner till Trollhättan och operera in nya rör i öronen. Vad för ni andra idag?

djurkillen
2015-03-24 07:19
#8

En liten video på killingarnas morgonskutt!

djurkillen
2015-03-24 07:20
#9
djurkillen
2015-03-24 07:20
#10
Rita-S
2015-03-24 09:56
#11

Men dina filmer syns inte, djurkillen?

Jag har köpt Mämmi i dag :) nu kommer killen smaska ihjäl sig i kväll! Undra om jag skall köpa appelsinmarmelad brevid? lite glas kanske?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

djurkillen
2015-03-24 10:58
#12

Vad konstigt!

Rita-S
2015-03-24 11:16
#13

ligger filmerna på någon youtube-kanal så man får se där? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[JeanetteK]
2015-03-24 11:30
#14

Nu har jag varit ute hos djuren. Har fixat mycket idag. Det är så skönt nu när det börjar bli vår!

#6 Har du gått ner i vikt Rita, eller varför tappar du byxorna? 🙂

#7 Då håller jag tummarna för att det går bra för dig! ❤️

#8 Ibland bråkar det om man lägger in från mobilen av någon anledning. Hoppas du får in filmen sen så vi får se. 🙂

I morse hade en av tackorna fastnat med huvudet inne i höhäcken. 😕Det var lite meck att få loss henne men sen skuttade hon iväg med dom andra. Knas-tacka. 🙂

Tre katter ligger och sover i min säng så jag tänker gå och vila lite med dom nu. Det är lyxen med att jobba hemma! 👍

Rita-S
2015-03-24 11:33
#15

#14 jag har tappat vikt jamnt sedan skillsmässan i 2013 faktisk, men det har skjutit fart på sistonen :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Shettisar]
2015-03-24 12:51
#16

Idag är det en okej vår dag.Solen kikar fram ibland men det är ialla fall behaglig temp. Imorse hittade jag mitt ena sto med fång igen.Så det blev till att fixa boxen och ta in den lilla. Veterinär dax imorgon mao. Har gett henne medicin så hon inte ska ha ont ialla fall , eller så värst ont får jag väl skriva. Har vana med detta nu så paniken infinner sig inte.Frågan är väl snarare hur länge man ska kämpa för hästens skull? Pest eller kolera?

djurkillen
2015-03-24 13:51
#17

Nu har jag vaknat upp och väntar på att en läkare kommer och tar ut nålen jag har i armen så jag kan åka och hämta Kalkoner!

Maria29
2015-03-25 12:04
#18

Grisar är snabba och intelligenta djur och ibland har man tur som lyckas fånga in dem.. första dagen med sommargrisar får mig att undra varför det här skulle vara en bra idé söta är de om inte annat.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[Shettisar]
2015-03-25 14:58
#19

En hink med mat funkar för det mesta :-)

[JeanetteK]
2015-03-25 15:04
#20

#16 Kram till dig. 🤗Alltid jobbigt när ens djur inte mår bra. ❤️

#17 Har allt gått bra? Du är en riktig djurälskare du som tänker på Kalkoner det första du gör! 🙂

#18 Mmmm…. jaga grisar…. det har jag ägnat många timmar åt i år. 🤐Men de lär sig och man lär sig själv också. Till slut en dag så har man ett otroligt fint samarbete. ❤️Idag går jag ut till kultingarna och ropar "kom då grisarna, så får ni mat" och då kommer det fyra tokar farande så fort dom kan. Då hör man även Wilfred vakna till inne hos sig och snart kommer han joggande för att äta han med. Han ska ha kli på huvudet medan han äter. Smågrisarna ska ha kli efter dom har ätit. Viktigt att det blir i rätt ordning! 😎

#19 Mat funkar alltid! 👍

Annons:
Maria29
2015-03-25 15:06
#21

#19 hade det varit mina Getter så hade det funkat (eller bara att de såg mig) men grisarna är nya och känner inte mig så det finns inte någon anledning för dem att lita på mig.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-03-25 15:14
#22

#21 Och sen tycker grisar att det är jättekul att leka tafatt… 😕

Maria29
2015-03-25 16:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22 det är tur för dem att de är söta för jag undrade nästan varför jag hade dem öht även om det är för en kortare tid. Hon som sålde dem sa att jag kommer bli frälst på grisar efter det här men just nu är jag inte helt övertygad.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-03-25 16:36
#24

#23 Det tog ett tag för mig också. Men plötsligt en dag så känner man at man bara översköljs av kärlek! Kan nästan tro att det blir så för dig också. 🙂Dom är jättefina!

Leffe
2015-03-25 19:45
#25

Har varit och sett "Micke och Veronica idag. En helt underbar film med Izabella Scorupco, David Hellenius och Suzanne Reuter

Rita-S
2015-03-25 19:54
#26

Det är så oerhört jobbigt att vara mig just nu.. har beslutat att sälja rubbet av mina hästgrejer nu, endast spara nåt lite minne ellerså.. :( Jag saknar min Kex så oerhört..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
2015-03-25 20:11
#27

Beklagar rita. :( Så jobbigt för dig.

Annons:
[JeanetteK]
2015-03-25 20:11
#28
Rita-S
2015-03-25 20:55
#29

Tack!

Det är så känslomässigt tufft.. så mycket jag jobbade för att få tag på prylarna billigt, hur mycket pengar jag lagt på renovering av lokseler och vagn, och vilka förhoppningar jag hade till han och mig och våran karriär inom körningen.. det känns så oerhört jobbigt.. jag -vet- ju han är död och borta sen innan midsommar förra året, men det känns ändå som ett slag i ansiktet, typ ett äntligt besked om ni fattar.. som att jag får alla mina brustna drömmar mitt i nyllet igen.. :( Nej just nu har jag det inte så roligt..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Cahira
2015-03-26 02:58
#30

Stor kram Rita. 🌺 Det tar ett tag innan sorgen når "faktum" ibland.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Shettisar]
2015-03-26 09:51
#31

#29  Vet hur du känner.Sitter med massa saker efter att vi fick låta vår arab valack somna in i Augusti. Fick ha honom i 3månader. En häst som mina föräldrar fött upp och som såldes som 3åring. Hittade honom igen efter 15år.Hade kontakt med ägaren i säkert 3-4år och fick sedan erbjudandet att ta över honom. Anlände i Maj 2014 ,men han var så dålig i tänderna så han kunde inte tugga ordentligt och därmed kunde han inte hålla hullet.Men så nu sitter man med en massa saker och jag har inte hjärta eller ork att göra mig av med dom.

[JeanetteK]
2015-03-26 10:06
#32

#31 Beklagar. :( Så fint att ni fick honom tillbaka även om det var en kort tid. Kramar till dig.

[JeanetteK]
2015-03-27 11:14
#33

Fredag! Ute på åkern har vi ett gäng gräsänder som kommer allt närmare för varje dag som går. De är mycket nyfikna på våra Ankor. 🙂Ankorna däremot verkar inte se dom över huvudtaget. 😉

Vad hittar ni på idag?

Leffe
2015-03-27 11:37
#34

I eftermiddag ska jag ev till en kinarestaurang och äta

Annons:
Rita-S
2015-03-27 11:49
#35

jag är -sur-. Gnäll.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
2015-03-27 12:47
#36

#34 Åh kinamat var länge sen jag åt. Det är inte dumt det! 👍

#35 Varför är du sur?? 🤗❤️

Rita-S
2015-03-27 13:19
#37

vi har tre borta från supportlinan, och därmed blir det lagom med arbete som det är, sen tillråga på det fick vi reda på vi skall sitta overflow på hela europas support. Vilket betyder att om nån kund nånstans i europa sitter på kö i mer än 10 minuter får de erbjudande om engelskspråkig support vid att trycka 1, gör så.. och hamnar nån random plats, hos oss, svenskarna, danskarna, finnarna, osv osv.. jag vart sur av det. Det räcker faktisk med de telefoner vi får på egna supporten om vi inte skall reda ut att andra sajter inte bemannar nog, ger ¨for många ledigt osv

-SUR!- ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
2015-03-27 13:54
#38

#37 då hade jag också blivit sur! Snart helg i alla fall!

Leffe
2015-03-28 15:26
#39

I natt ska klockan ställas om

[JeanetteK]
2015-03-28 19:04
#40

Bra att du påminner!!

Rita-S
2015-03-28 19:09
#41

lördag :) En viss finne ramlade in dörren innan 7 i morse, inte så fasligt full men fruktansvärt trött ;) Låt mig säga han sov bort hela dagen :) Han mår kanske inte super, men inte så illa just nu heller.. men hans polare dör lite här i soffan. Kur pågår med mjölk och huvudvärkstabletter ;) Och jag? Jag sitter och asflabbar åt dessa två ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Cahira
2015-03-29 05:38
#42

Det finns inte tillräckligt många usch i världen att beskriva hur äcklad jag är. 🤢

För snart 2 veckor sedan avmaskade vi Mr Big (som numera heter Blue Camaro, eller smeknamn Cammy Roo) och han blev jättesjuk efteråt så han har varit på antibiotika och matvägrade i 4-5 dagar. Första avmaskningen verkade inte tagit för Mike hade haft i mer medel i pälsen än på huden så vi körde en oral avmaskning och han mådde mycket bättre nästan direkt. Har gått några dagar till nu och han äter och leker igen. Vad jag märkte var att han verkade se dåligt. 

i november hade han en grumlig lins i ena ögat och det är samma öga som han verkade se dåligt i… och jag tänkte kolla hans öga och när han tittade nedåt så ser jag något udda på ovansidan ögongloben. Kollar igen och hittar..

En ögonmask!!! 🤢

Googlar runt och det är troligen en rundmask som vandrat och att linsen kan bli grumlig när masken kommer in så det var nog inte från slagsmål som vi trodde (han var ute då och hade sår från ett slagsmål) och skadan som masken orsakat ögat går inte att reparera. Men den verkade död. Den är fortfarande fäst i ögat men den rör sig inte. Mike ville försöka ta ut den och jag vill inte pilla i ett öga på en 10månaders katt som inte sitter still. Ew. Och om den skulle vara levande kanske den skulle åka in i ögat igen, eller gå av.. Ew ew ew ew ew ew.

Han verkar okej, men vi kommer maska igen med den första som misslyckades för den tar hand om rundmask, bandmask, hjärtmask och många andra parasiter så då är vi säkra once and for all. Stackars lilla misse. Tur att jag tål honom och han är innekatt från nu. Måste få kontroll på masken innan vi för ihop honom och owatonna. Hoppas att kastrerade owatonna är snällare mot honom än vad hon var som fertil. Båda två saknar kattsällskap så jag vet att de kommer bli vänner så småningom, men owatonna är lite osäker av sig mot andra katter så hon har lite uppvärmning att göra innan hon värmer upp sig till honom. 

Jag är så äcklad av den där jädra masken, så jäkla äckligt. 🤮

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Rita-S
2015-03-29 14:49
#43

eeeeew ew ew ew ew ew ! förstår det känns superäckligt, det kryper i mig vid blotta tanken här ju! Stackars katt!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
2015-03-29 20:02
#44

Men eeeeewwww!!! Fy jag förstår att du är äcklad.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: