Annons:
Etikettsvin
Läst 2242 ggr
Whippet
3/13/15, 11:49 PM

Mini gris?

Hej! Har alltid viljat ha en mini gris ( Älskar grisar) men kommer nog inte ha plats med en 200 kg stor gris dit jag kommer flytta sen när jag ska flytta hemifrån kommer nog flytta om typ 6-7 år och kommer nog gå i mina syskons fotspår och bosätta mig i en 2:a så ja.. :P Men har några frågor redan nu det gäller ju att vara så förberedd som möjligt! * Hur håller man en mini gris i form, vill inte att det ska sluta med att jag har en stooor gris (som jag sett på flera bilder på Google) hemma vill liksom ha en liten gris ingen bamse ska man ge den mindre mat nyttigare mat hur ska man göra med det? * Ska man pott träna grisar eller kan man göra som man gör med hund valpar att dom får göra sina behov utomhus? * Vad ska man ge för mat? * Mini grisar behöver man väl inte ha i par, det är ju så med bland annat kaniner, marsvin hästar osv * Kan man ha en hund och en Minigris tillsammans? Även om det nog är väldigt individuellt. Vet inte vilken grupp jag ska lägga mitt inlägg i men det får väl bli svin, haha tycker det är hemskt att kalla dom svin :D Även andra saker som är bra att veta om man ska skaffa en Minigris som ska bo inomhus tackar jag för :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Cahira
3/13/15, 11:53 PM
#1

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Whippet
3/13/15, 11:59 PM
#2

#1 Länkar är super! :)

I'm out Vilar huvudet i handen

VildaVittra
3/14/15, 12:00 AM
#3

Alla grisar behöver minst en artfrände, allt annat är grymt mot dom då de är väldigt sociala djur.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wellcraft
3/14/15, 12:23 AM
#4

Grisar ska hållas i par eller grupp, allt annat är oetiskt.
Man stänger inte in en gris i en lägenhet om man bryr sig om dennes välfärd, grisar behöver böka, leta mat, sola och ptja allt som en gris ska få göra.
Minigrisar är inte heller särskilt små i vuxen ålder, vilket man bör ha i åtanke. 
De "runda" grisarna du sett har säkerligen varit i normalhull, minigrisar är knubbiga med lite hängbuk, ska man bli av med det så krävs det att man håller grisarna undernärda, knappast etiskt eller lagligt.

Tror inte många seriösa uppfödare säljer sina svin till ett liv i lägenhet. Det är heller knappast bra för grisens ben att klättra upp & ned för trappor, den är inte gjort för sådant.

Tänker du på djurets bästa så väntar du tills du fått ett hus med en bra tomt :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Whippet
3/14/15, 12:40 AM
#5

#4 Ska inte ha den i en lägenhet, i ett radhus, med en liten trädgård

I'm out Vilar huvudet i handen

Wellcraft
3/14/15, 1:24 AM
#6

#5 Dem, antar jag att du menar :)
En liten trädgård, ptja kan funka. Finns säkert några uppfödare som säljer då.
Så länge du är beredd på att ha en totalt uppbökad trädgård :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
djurkillen
3/14/15, 8:48 AM
#7

Finns inget som heter Minigris väl? Som jag förstått det så är det en blandras med bla hängbuksvin?

[Shettisar]
3/14/15, 12:32 PM
#8

Jo Minigris heter dom.Däremot finns det inget som heter Microgris….

Köper man Minigris från seriös uppfödare så får man inga kolosser där de luras eller blandat in annat. Gris Eva är en seriös uppfödare som hjälper en med alla frågor och även står tillgänglig när man köpt gris från henne.Finns i Katrineholm. Maila henne och du får svar på precis allt man behöver veta och lite till :-)  Hon finns på adressen: http://www.minigrisar.se/indexswe.htm

Wellcraft
3/14/15, 12:47 PM
#9

#8 Min skola har grisar ifrån henne & vi har fått riktigt trevliga grisar.
Viktigt fortfarande, är att inte ens minigrisarna är särskilt små.
Visst, jämför man dem med ett slaktsvin så är den en del skillnad. Men minigrisarna är både tunga, lite otympliga och inte alls särskilt små.

Hör av dig till Eva.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Mantissa
3/14/15, 1:04 PM
#10

Det finns både minigrisar och microgrisar. De senare är tyvärr inte sällan drabbade av diverse hälsoproblem.
Man får visst ha en ensam gris om grisen lever som en del av familjen. Dvs den ska inte vara ensam uppemot 8 timmar varje dag och den ska förutom sällskap (=uppmärksamhet inte bara fysisk närhet)  få mental stimulans varje dag. Om ingen kan vara hemma med grisen när ni åker hemifrån så skaffa två eller ingen alls.

[Shettisar]
3/14/15, 9:28 PM
#11

Finns inte microgris nej. Svältfödda grisar kallas det på ren svenska.Därav hälsoproblemen.

Mantissa
3/14/15, 11:35 PM
#12

Här är en länk till en microgrisuppfödare. Jag tycker inte hans avelsdjur ser undernärda ut.  Microgrisar är inte en annan art än minigrisar. Bara en avelslinje där det avlats hårdare på storlek.
http://www.texastinypigs.com/meetthesows.htm

[Stockholmsbruden]
3/15/15, 8:54 AM
#13

Kommer du vara hemma på dagarna så de får dällskap?

Annons:
[Shettisar]
3/15/15, 9:44 AM
#14

#12 Om du vill veta mer sann info om s.k micro grisar så kontakta Eva så får du veta allt som "finns" att veta om s.k micro grisar.

[JeanetteK]
3/15/15, 10:50 AM
#15

Grisar är underbara. Sociala, renliga och väldigt intelligenta. Jag blev mycket positivt överraskad över hur smarta dom är när vi skaffade våra linderödare. Mina är ju stora så dom skulle jag inte övervägt att ha inne. Men jag hade inte haft en Minigris inne eller i villaträdgård heller. För det första så luktar det en hel del. Även om de är renliga och går att få rumsrena så kommer det att lukta ute i trädgården där de kommer kissa och bajsa. Självklart kan man mocka och fixa, men kolla noga med grannar så de är beredda på lukt. Sen behöver de gott om plats. De bökar upp en trädgård på nolltid. Våra kultingar rymde och hade kul på grannens gräsmatta under en timme och den såg ut som ett potatisland sen… 🤪Jag tror absolut att grisar kan leva ett gott liv som "villagris" men jag anser absolut att de har det bättre när de får leva mer som "det var tänkt".

Whippet
3/15/15, 10:25 PM
#16

Hmmmh har tänkt om att skaffa gris nu, om jag ska skaffa en Minigris ska jag flytta till landet till en liten gård där den kan springa, kommer nog ha 2 minigrisar isofall #15 Ja jag har förstått det, träffade faktiskt på ett par minigrisar idag och Gud va härliga! :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Wellcraft
3/15/15, 10:30 PM
#17

#16 Vad kul att se att du sätter djurens välmående i förstahand.
En gris har det absolut bäst på en gård, i sällskap av en griskompis, det låter som en toppen plan.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[JeanetteK]
3/16/15, 11:01 AM
#18

#16 Det låter ju alldeles underbart! Då kommer dina blivande grisar bli lyckliga grisar. ❤️

Whippet
3/16/15, 10:18 PM
#19

#17 och #16 Tack det tror jag också tog bara en stund att förstå det men det är ju det iFokus är till för egentligen ;)

I'm out Vilar huvudet i handen

Cahira
3/18/15, 5:48 AM
#20

#19 iFokus är en härlig samling kunskap. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
3/18/15, 5:49 AM
#21

#19 iFokus är en härlig samling kunskap. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Whippet
3/19/15, 4:44 PM
#22

#20 Det är det definitivt! ;)

I'm out Vilar huvudet i handen

AnnaFagerell
3/19/15, 5:04 PM
#23

Tänk på att du inte får ha en gris inom detaljplanerat omrörde så i ett radhus i ett villakvarter får du inte ha en gris

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Whippet
3/19/15, 5:30 PM
#24

#23 Du kanske skulle läst tråden 😉

I'm out Vilar huvudet i handen

AnnaFagerell
3/19/15, 8:33 PM
#25

Tänkte mer på det som skrevs i #5

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: