Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 2692 ggr
Vallby gård
3/10/15, 10:08 PM

Rovfåglar

Hej, För ett år sen skaffade vi Höns som fick ett Hönshus med en rejäl utegård med tak som de kan gå ut till på dagarna, men helst vill man ju ha dem fritt och det hade vi så fort vi var hemma. Sen kom en ormvråk/duvhök och tog vår tupp som försvarade sina hönor, och sen dess har vi dem bara fritt när vi själva är ute. För två månader sen skaffade vi våra första Ankor (7st svensk blå anka) som bor i en Box i stallet på dagarna men som fått gå fritt ute för jag trodde de var för stora för ormvråken och duvhöken. Har haft rovfågeln på besök men den har bara intresserat sig för hönsen ( som klarat sig, rovfågeln försöker ta sig in i hönsgården…) och struntat i ankorna, och ankorna har varit hyfsat oberörda av att den varit efter hönsen. Men så idag när vi kom hem låg en anka död, slagen av rovfågel. Det är så himla ledsamt och man vill ju så gärna att de ska gå fritt! funderar på om enda lösningen är att bygga en utegård till ankorna med. Hur löser ni andra problem med rovfågel? Skulle ett par gäss tillsammans med ankorna kunna fungera avskräckande?(antar gäss är för stora för ormvråk och duvhök..)

Annons:
[JeanetteK]
3/10/15, 10:14 PM
#1

Vi har klarat oss från rovfåglar *peppar peppar* hittills. Vi har glador här och jag tror inte de kan ta våra vuxna fåglar. Det är den största rovfågel jag sett här. Däremot har vi förlorat ett par Ankor till räven. Beklagar din anka. Förstår att det inte är kul. :(

[peter54]
3/10/15, 10:37 PM
#2

Ormvråkar ger sig inte på så stora byten som Höns och Ankor, de jagar sorkar och någon enstaka orm eller ödla och jag är rätt säker på att det även gäller glador. Det är duvhök man måste värna Höns och Ankor ifrån 🙂

En liten flock gäss med en gåskarl är världens bästa "varnare",  men jag tvivlar på att de skulle hindra duvhöken. Räv är ett gissel när man har fjäderfä och även mård och mink kan ställa till stor skada. Vi miste sex Ankor och tre gäss till räven när jag var yngre. Räven hade ätit lite på ett par Ankor och bara dödat de övriga, bitit huvudet av gässen och tagit med sig en anka.

djurkillen
3/11/15, 7:33 AM
#3

Rovfåglar ger sig på gäss också. Här försökte duvhöken ta en gås, men jag hann fram och sparkade till höken så han flög upp. Enda säkra sättet är nog att ha de i en inhägnad.

Vallby gård
3/11/15, 2:51 PM
#4

Du hade rätt Peter, det var Duvhök. Den var tillbaka på brottsplatsen idag och letade efter sitt byte, såg den från köksfönstret och då kunde jag se att det var Duvhök…

Upp till toppen
Annons: