Annons:
Etikettgårdar
Läst 1137 ggr
[JeanetteK]
2015-02-25 14:12

Hygien bland djuren

I förmiddags när jag var ute hos djuren skurade jag mathoar, hinkar och annat. Så här års när det är så geggigt blir det mycket skurande. Förra året satte vi in en varmvattenberedare i stallet vilket har underlättat massor. Innan fick jag släpa in allt i badrummet och diska i duschen. 🤪

Hygien är ju mycket viktigt när man har med djur att göra. Det är ett ganska tungt jobb. Därför tänkte jag att vi kan dela med oss av våra bästa tips. Kanske har vi bra tips som skulle underlätta för någon annan. 

En sak som jag alltid gör numer är att jag fyller kärlen som ska diskas med varmvatten och så får de stå medan jag fixar med annat. Då är det oftast jättelätt att diska ur dom sen. 

Jag har diskborstar lättillgängliga i stallet, olika färger beroende på vad jag diskar. Man vill inte diska ur kaninernas matskålar med samma borste som man diskar ur ankornas badvatten tex… 🤢Sen tar jag in borstarna ofta och kokar dom! Snabbt och enkelt och dom är fräscha igen! 

Har ni bra tips??

Annons:
djurkillen
2015-02-25 14:32
#1

Jag gör som du, fast med de stora baljorna tar jag högtryckstvätten. Har inga fler tips, något man kan göra för att hålla bakterier och sjukdomar borta från hönsen är att lägga vitlöksklyftor i vattnet!

Upp till toppen
Annons: