Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 951 ggr
Lena90
2015-02-03 14:48

Defekt/missbildning på tupp?

Hej jag har en ung brahma tupp som är född i september 2014.  Hans ena tå på bägge fötterna, är mitten tån, böjer sig inåt när han går. Inte in under foten utan om man tänker att man står ovanför honom så viker sig de inåt åt höger på vänster foten och samma fast tvärt om på andra. Han verkar inte ha bekymmer av det och har inte ont. Han hade det inte som liten utan jag började lägga märke till det när han var några månader. 
Min fråga är då om detta räknas som missbildning eller om det är en defekt? Jag har dålig koll på detta och vet bara att det inte är normalt att tåna är så på dem.
Någon som vet?

Carpe diem!

Annons:
[JeanetteK]
2015-02-03 17:46
#1

Vad konstigt att det blivit så nu. Det hade ju varit lättare att förstå om det var så från födseln. Då hade tårna kunnat komma i kläm kanske. Eftersom det har kommit nu efteråt skulle jag nog säga att det är en defekt snarare än en missbildning.

djurkillen
2015-02-03 18:27
#2

han kan ha brutit den och sen har den läkt fel. om han inte har ont av den så är det ju ingen fara!

Lena90
2015-02-03 21:12
#3

Ja tycker med det är väldigt konstigt. Att det är samma tå på bägge fötterna är också lustigt. Man undrar vad det kan bero på 🤔

Carpe diem!

djurkillen
2015-02-03 21:32
#4

Om han inte hade det som kyckling är det inte något medfött i alla fall!

Lena90
2015-02-04 08:46
#5

#4 Nä precis. När de var kycklingar så hade jag de inne och hade stor koll på dem. De var inte många i gruppen heller, 6 st så jag hade märkt då om det hade varit något konstigt med dem. Senare när de hade vuxit en del och satt fjädrar flyttade jag ut dem i ladgården, men de gick ändå själva. Lite senare när de var så stora att de kunde gå med de vuxna börjar jag se att han tår var annorlunda.
Tanken var att jag skulle sälja honom. Frågan är bara om det är okej att sälja en tupp med konstiga tår?

Carpe diem!

[JeanetteK]
2015-02-04 10:26
#6

Jag har pmat dig en adress till uppfödaren jag köpte mina brahmor av. Hon är jätteduktig, kanske hon kan ge dig svar om detta.

Annons:
Lena90
2015-02-05 20:30
#7

Tack ska kontakta henne :)

Carpe diem!

Upp till toppen
Annons: