Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 8523 ggr
Maria29
2015-01-09 13:32

Sandbacken forts.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10

Den gamla tråden jag hade har vuxit mer en vad jag någonsin annat så här fortsätter jag mina "rapporter" från vardagen på Sandbacken.  Tänkte att jag samtidigt kunde ha en liten tillbaka blick på min tid här på gården..

http://lantdjur.ifokus.se/discussions/53f462afce12c414b8001954-sandbacken?discussions-1

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
[JeanetteK]
2015-01-09 13:52
#1

Åååååh bilden på getterna i det höga gräset får mig att längta extremt mycket efter sommaren. ❤️ Den får mig nästan att nysa också eftersom jag är allergisk mot gräs. 😉

Så underbara bilder. Ser fram emot fortsättningen i denna tråd.

Cahira
2015-01-10 00:36
#2

Åh gud så söt den lilla kalkonungen var!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2015-01-12 12:59
#3

Jag skulle onska att Egon inte hade varit pa besok men sa ar det inte.. min stora hage ar forstord pga rotvaltor (flera stycken). Jag lyckades fa elen tillbaka i ekonomibygnaderna (elen i huset har jag inte haft problem med) en possitiv sak om inte annat. Min dator har havererat igen och tydligen sa vill inte min mobil skriva med prickar over bokstaverna.. Jag ar lite nere just nu eftersom det hant sa mycket men jag tar nya tag egon ska inte bryta ner mig aven om han forsokt. Hoppas att ni andra inte blivit allt for paverkade av stormen. kram fran Sandbacken

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-01-12 13:35
#4

Stackare. Det är enorma krafter när det stormar. Vi har klarat oss rätt bra denna gång. Skönt att du har elen igång igen, det ställer till det. Stora kramar till dig. Förstår att det tar energi från dig. ❤️

djurkillen
2015-01-12 17:23
#5

Här orsakade han inte så stor skada, även om det blåste rejält!!! När jag skaffat körkort kan ju jag komma bort till dig och jobba ;)

Cahira
2015-01-13 02:44
#6

Stor kram Maria! ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Maria29
2015-01-21 10:35
#7

Krachad dator men min hage funkar och rapporterna som ska in roar mig just nu.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-01-21 10:38
#8

#7 Så skönt att du rapporterar in så vi vet att du har det bra. Vi saknar dig och ser fram emot när din dator samarbetar igen. ❤️

Maria29
2015-01-22 09:57
#9

getter….

Nu är jag tillbaka igen hämtade min dator från reparatören igen pust, suck och stön vad man är beroende av några konstiga lådor och sladdar.. Nu hoppas jag att den håller ett bra tag framöver och att bilen som är inlämnad inte blir allt för dyr att laga (instumentpanelen har slocknat helt plötsligt) och att den snart är tillbaka,  bekanta sa att det kan vara en säkring men jag kan ingenting om sådant.

Det har kommit snö och under snön så är det blankis vilket inte är så himla roligt men jag är försiktig, har lagt ut en annons på SiF om att jag vill ha en till siames,balines eller liknande tyvärr så har Bruno somnat in vilket jag nog inte berättat om tidigare så nu är Igor helt ensam och det har gjort honom nedstämd (kattungarna är av den sävliga sorten som knapt rör sig vilket är lite trist).  Getterna är dräcktiga och nu kommer jag att låta helt virrig men jag har inte en susning om när jag väntar smått men jag skulle gissa på mars.

 Har parat några av kaninerna eftersom jag vill ha kaninungar snart och eftersom flera har frågat efter, men vi får vänta och se om det tagit. Jag har mycket kvar att städa efter Egon kan fortfarande inte förstå att en storm kan möblera om så mycket som den gjorde även om jag är långt ifrån lika påverkad som en del andra hushåll.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-01-22 11:02
#10

Jag vet hur det är att inte riktigt ha koll - du vet ju hur bra jag räknade när det gällde kultingarnas födsel… 🤪

Balineser är så fina! 

Datorer och bilar ska bara funka. Annars kostar de bara onödigt mycket pengar.

Maria29
2015-01-24 16:00
#11

Ska vi sumera veckan tills idag… Clareen var hos vet och blev rntgad sa nu ger jag rimadyl till henne, tog hem datorn igen och mindre en ett dygn senare sa gav den upp och ar nu tillbaka hos reparatoren, bilen var pa verkstan sa nu ar den som den ska.. Idag pratade jag med en man som har ho sa i morgon aker jag dit och tittar/koper in (mitt kommer inte racka hur lange som halst). Just nu sitter jag i soffan och dricker kaffe sen ska jag ut och fixa hos djuren.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-01-24 16:00
#12

Ska vi sumera veckan tills idag… Clareen var hos vet och blev rntgad sa nu ger jag rimadyl till henne, tog hem datorn igen och mindre en ett dygn senare sa gav den upp och ar nu tillbaka hos reparatoren, bilen var pa verkstan sa nu ar den som den ska.. Idag pratade jag med en man som har ho sa i morgon aker jag dit och tittar/koper in (mitt kommer inte racka hur lange som halst). Just nu sitter jag i soffan och dricker kaffe sen ska jag ut och fixa hos djuren.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-01-30 15:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#13

Jag har haft otrolig otur med datorn men försökt så gott jag kunnat hålla kolla på allt som hänt här inne men nu så nu är jag åter med fungerande hårddisk och förhoppningsvis slipper jag se Björn annat än i matvarubutiken.  Mycket kommer att ske även nästa vecka, jag ska ta motorsågslicens är det tänkt den kursen börjar på tisdag och slutar på fredag.  Snart tror jag att mina fåglar kommer igång med att lägga ägg (deras kammar och slör har börjat bli mörkare).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
[JeanetteK]
2015-01-30 17:18
#14

Så mysiga bilder! Hundarna ser ju verkligen ut att mysa där i soffan. ❤️Jag skulle också vilja lära mig använda motorsågen. Spännande med sån kurs, hoppas det går bra. 🤗

Maria29
2015-01-30 17:46
#15

#14 Jag kommer att gå AB och ha rätt att fälla och kapa träd. 🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-01-31 12:42
#16

Skåne gässen

Jag har har fortfarande inte kommit mig för att köpa en ny mobil men det står på min lista över saker jag borde fixa… Som jag skrivit tidigare så brukar jag köpa in foder potatis och morötter på bilden pickar mina gäss i sig hela morötter utan problem. Gäss är väldig lätta och trevliga  djur som inte ställer så höga krav. 

Det har snöat en hel del i natt vilket inte är så himla konstigt med tanke på att  det är sista dagen i januari, att jag har vårkänslor betyder ju inte att det är så. 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

djurkillen
2015-01-31 12:57
#17

Haha, jag är livrädd för mina gäss!! I alla fall hanen…

Maria29
2015-01-31 13:11
#18

#17mina är trevliga lustigt hur olika förhållanden man kan ha till sina fåglar, jag brukar mysa med mina t.o.m. kalkontuppen..

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

djurkillen
2015-01-31 14:34
#19

Kalkonerna är trevliga, de älskar att bli klappade. Men gässen hatar att man rör de över huvud taget ;)

Maria29
2015-02-07 10:23
#20

Längtar…

Hulda (med sin killing Harald förra året) juver har börjat fyllas med mjölk vilket betyder att om jag har tur snart har smått här hemma.  Jag vet inte när  det är beräknat önskar att jag viste men det  brukar klara sig utan mig men jag oroar mig alltid för mina djur.  Jag tror att Lottie (Gotlandskanin) har ungar i sin bur men jag har inte tittat eftersom jag inte vill störa så våren är på väg på mer en ett sätt…

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
[JeanetteK]
2015-02-07 11:21
#21

Åh vad mysigt med ungar på gång! ❤️

Maria29
2015-02-09 14:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#22

Våren är på väg..

Idag har jag varit ute hela dagen och njutit av solen imorgon ska jag till vet. med Clareen hon har inte varit sig lik sedan hon kom hit, jag vet att jag inte kan för vänta mig att en hund som svultit ska bli på top på kort tid men jag hoppas att med hjälp av vet få det att gå lite fortare. Jag har kännt mig sliten men jag hoppas att ljuset och alla små som kommer kommer att lyfta mig igen, ingen är väl skapt till det här mörkret.🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-02-10 11:24
#23

Håller tummarna för Clareen idag. ❤️Det är tufft så här innan ljuset och våren kommer. Styrkekramar till dig. 🤗

Maria29
2015-02-12 11:08
#24

kalkontuppen

Igår hade jag besök av Annika en av mina vänner som också har kaniner och Höns, det är så himla skönt att kunna prata om djur (och nonsens 😉)och byta idéer. Jag har städat 4 kaninburar idag och har tänkt städa några till.. Idag eller imorgon får jag veta provsvaren från Clareens blodprov, jag hoppas verkligen att vet. blir klok på vad som felas henne.

Det har börjat töa det är fortfarande glashalt på sina ställen men jag gläds ändå över att det börjat bli lite mer vårlikt.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-02-12 11:40
#25

Vilken tjusig kalkon! 😍

Maria29
2015-02-12 15:18
#26

#25 Du har träffat honom när du var här. 🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-02-12 15:21
#27

Provsvaren på Clareens blodprov gav ingenting men jag bokade in en tid för laser (och ev. akupunktur) till på måndagen. Det är inte roligt att inte veta vad det är som ställer till det men det är väl bara att hoppas att det blir bättre när vi kombinerar smärtlindring med terapi.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
[JeanetteK]
2015-02-13 08:41
#28

#26 Men var han så ståtlig då? 😮Han måste vuxit sen dess?

[JeanetteK]
2015-02-13 08:42
#29

#27 Håller tummarna för Clareen. ❤️

Maria29
2015-02-13 17:21
#30

#28 Han har säkert vuxit sedan dess han är lite mer en 1år nu så i somras var han inte så många månader. 🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-02-15 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#31

Snart ska jag göra hål i väggen…

En liten titt på väggen som jag har för avsikt att göra hål i… Inte idag för idag städar jag burar, vill inte tänka på hur många gånger städar hos djuren men det som kommer in kommer ofta ut.. Det jag ska göra hål i är det gamla vedlidet det skrev jag om i min gamla tråd men som med allt i livet man hinner komma en bit i tankarna medans man använder veden… http://lantdjur.ifokus.se/discussions/53f462afce12c414b8001954-sandbacken

Nu hade jag som jag sagt tidigare i veckan besök av Annika och vi kom på hur jag skulle kunna ha mina boxar mm. man blir lätt hemmablind och behöver ett bollplank nu var min tanke väldigt lik hennes så det får bli lite som jag tänkt/planerat. Att slippa Getter ha getterna en liten bit i från kommer att göra mitt liv lite lättare, så jag kan inte bli färdig fort nog. Det är otroligt fint väder idag så jag njuter verkligen av att få vara ute och det verkar som om djuren också njuter. 🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-02-17 11:33
#32

Clareen <3

Igår var jag med C hos vet. där hon fick laser och akupunktur,  efter det sov hon större delen av dagen. Idag så tycker jag att hon är piggare och gladare, hon ska dit igen på måndag för mera behandlig hon hade föresten gått upp ca600g vilket hon verkligen behövde.

Idag känner jag mig piggare och gladare har städat ena delen av hönshuset och ska ta itu med den andra delen senare. Tänk att man kan bli så pigg när ett av husdjuren mår bättre det är nästan som om jag fått behandling och inte hon.. 🤪

Det kanske inte är strålande solsken men jag njuter till fullo av dagen och av att få ha så många fina djur. Jag satt och lysnade på mina Höns när jag städade tidigare idag och det var nästan som om de diskuterade om jag över huvudtaget visste vad jag höl på med.. "men den där var ju iiinte så smutsig" "varför ska hon möblera om jag ääär nööjd"   "hon är tokig den där men hon ger ju mat så man får stå ut"..  De är underbart med alla dessa personligheter som bor här hemma,,

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-02-18 15:12
#33

#32 Så skönt att hon verkar piggare!❤️ 

Haha känner igen dina tankar när du städade hönshuset! 🙂

Maria29
2015-02-26 15:03
#34

För 1årsedan i hönshuset…

Det har blivit populärt med tillbaka blickar och här är ytterligare en, jag använder antingen hampaströ eller bös nuförtiden och det började jag med  när jag tog bilden. De var inte impade måste jag erkänna och de stod och undersökte de konstiga material de blivit påtvingade. Tuppen på bilden heter Bertil han har flyttat till andra sidan byn och nuförtiden har jag bara Sture man kan ju inte samla på sig alla tuppar hur fina de än må vara. Idag har jag städat burarna tills ströt tog slut och visst kunde jag ta en tur till byn och köpa mer men jag har inte lust att prata med alla (jag blir ibland överraskad över hur många jag känner här nere efter 2,5år).

Det känns som vår i luften och om jag ska vara ärlig blev jag lite avundsjuk på min mor som ska till Skansen på söndag men hon lovade att försöka bli inspirerad och komma med idéer när hon kommer ner om 10-11dagar för en veckas besök. Hon går på distanskurs i Tranås som inte ligger allt för långt bort, så hon övernattar hos mig och sover här när det är träffar. Nåväl jag kanske inte kan gå på Skansen men mitt hem och mina djur är ju lite som ett mini skansen, eller hur? 😉

hahaha, det är som det är jag kanske inte kan sticka iväg spontant men jag får friskluft varje dag och har så många fina djur som ger så mycket av sig själva.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Maria29
2015-02-26 19:42
#35

Avslutar dagen med att berätta att jag bokat en siames kattunge som jag ska hämta den 10/3. Inte så lantligt men  för mig så blir det en fortsättning på livet, lustigt nog så är kattungen systersbarnbarnsbarn till min älskade och otroligt saknade Iza.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-02-26 19:45
#36

#34 Haha jag vet precis hur du menar. Några av hönorna var inne i hönshuset när jag möblerade om lite härom dagen. De tittade på mig som om jag inte var riktigt klok. Varför flytta något som står så bra… 🙂

#35 Åh kattunge…. ❤️❤️Lova att bildbomba! Har kattunge-abstinens. Men jag har fått katt- och kaninförbud av maken… undrar varför. 🤔

Maria29
2015-02-26 20:02
#37

#36 Jag lovar du kommer inte att slippa bilder på damen. 😃

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

djurkillen
2015-02-26 20:05
#38

Jag vill också  se sen! Siameser är så fina, fast perser, burma och burmilla är mer min stil.😉

Maria29
2015-02-26 20:26
#39

#38 Det är inte min stil jag tycker om katter som är pigga och allerta mina huskatter bara ligger där perser, burma och liknande är lite väl lugna för min smak (även mina husisar är lite för lugna men de är ju en del av familjen). 😃

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

djurkillen
2015-02-26 21:06
#40

Min gamla perser var allt annat än lugn! Hon älskade att vara ute och klättra och springa, och jaga stackars Elvis… 😃

Cahira
2015-03-02 05:05
#41

Åh siameskattunge! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Maria29
2015-03-13 15:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#42

Viola fick en liten imorse..

Så många saker händer här hemma hämtade hem lilla Asta i måndags och idag fick Viola en liten killing. Hon killade i skogen under en av tallarna jag måste vara ärlig och säga att även om jag har sett täcken på att det var på gång så hade jag inte en aning om att hon skulle få i morse, det är hennes första killing och jag håller tummarna att det går bra för mor och barn (som nu är inne i getstallet).  

Det känns helt underbart att våren äntligen är här 2 kanin kullar har jag förutom den här lilla, jag har ägg i kläckaren och energi.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

djurkillen
2015-03-13 19:54
#43

Vad kul med killingar! Här är det bara Lilja kvar som inte fått, hoppas hon får till veckan. 🙂

[JeanetteK]
2015-03-15 10:36
#44

Härligt Maria! Riktiga vårtecken hos dig! ❤️Så mysigt med killing. Och kattunge. Och kaninungar. ❤️😍

Maria29
2015-03-15 15:24
#45

#44 Det är otroligt mysigt just nu här på Sandbacken, hur går det med dina ungar?

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-03-16 16:11
#46

En av hönorna tog en "promenad".

Vem har sagt att livet på landet är lugnt och att det aldrig händer någonting. Imorse såg det ut så här i alla fall när jag skulle ge mera frukt och grönt till djuren (som ni ser så har jag tågspår som går på ena sidan av fastigheten på den andra så har jag en å) då hade en av hönorna bestämt sig för att ta en liten promenad, Höns kan flyga de gör visserligen inte det så ofta men det hade den här damen gjort.

Ok, det var min morgon för en stund sedan skrek Viola hysteriskt där ute och jag började leta efter hennes lilla kiling, jag sprang som en galning över den otroligt stora hagen (som ni ser lite av bakom hönan). Tankar som att var är den lever den , är den skadad mm flög genom skallen då jag for härsan och tvärsan över markerna. Tillslut gick jag till hönshuset resignerad över förlusten av årets första lilla killing och vad är det som ligger i redet, jo en liten sovande Sippa som inte förstår varför jag trycker henne mot bröstet. Jag tog med henne ut till sin mor som stod vid getstallet och skrek, jag kunde se hur lättad hon kännde sig när hon åter hade sin unge hos sig. Antingen så är Viola glömsk eller så hade den lilla bara gått och lagt sig någonstans.

Nu är det inte många timmar kvar tills jag stänger för natten och jag hoppas innerligt att det inte händer mera spännande saker idag för även om jag kan behöva röra mig lite mera så får det gärna vänta en dag eller två.😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-03-17 16:41
#47

Viola och Sippa

Vad händer idag på Sandbacken jo ni vet säkert vid det här laget att jag har haft lite obehag (läs varit livrädd) för grisar men vi diskuterade jag och ett par i trakten kommer att ha 3 sommargrisar tillsammans och dem hämtar vi i helgen med min volvo. Säg inte att det kommer lukta det vet jag redan men jag tänke dra plast över hela bakre utrymmet på kombin och ströa rejält allt för att försök hindra lukt även om det säkert inte blir så himla idealt. 

Sen så har det inte hänt så mycket jag väntar ivrigt på att Hulda (och kanske Kajsa) ska killa men det tar väl sin tid, jag märker att Hulda blivit mjukare och håller koll på lilla Sippa. Getter har så mycket kärlek att ge även om de kan vara väldigt envisa när de sätter den sidan till.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-03-17 16:45
#48

#46 Men lilla höna inte ska man gå så nära tågspåret heller. Skönt att du kunde sammanföra mor och dotter igen. Så sött det låter att hon låg och sov i hönshuset.❤️

#47 Åh vad kul!! Tror du kommer älska att ha grisar! Jag var också livrädd för grisar innan jag lärde känna våra. Vi har kört allt möjligt i min bil. Visst luktar det en del, men vi som bor på landet tycker ju att det är som parfym… eller hur! 😉😂Så spännande, jag håller tummarna för er!

Annons:
djurkillen
2015-03-17 19:13
#49

Vad kul med grisar! Ska hämta hem 3 jag med snart. Jag har också hämtat allt möjligt i bilen, har till och med transporterat en Kalv till en kompis! En vän till min farmor körde ner från Dalarna för att hämta en bagge hos dom, som han spände fast med bältet i framsätet!

Maria29
2015-03-17 19:55
#50

Just nu försöker jag titta på bilder på hur stort hägn de ska ha och vad de ska äta.. Det är tydligen med grisar som det är med alla djur så otroligt många ideér och metoder att utfodra. Blir lite improviserat men jag kan använda en del av ena sidan på mitt elstängsel och kanske "låna" el från den till en mindre hage.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Tarotstollan
2015-03-17 20:31
#51

#49. Vilken syn om polisen stoppat dem och sett baggen med bilbälte i framsätet!😂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria29
2015-03-26 18:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#52

Igor och Asta

Vad ska jag säga om livet på Sandbacken just nu det snurrar på det är vår och det kommer smått åt höger och vänster men trots det så försöker jag gäller det att finnas balans i allt, och fram för allt annat kärleken till det man håller på med. 

Idag hade jag besök av mina vänner och när jag erkände att jag legat och dragit mig i morse så fick jag nästan skuld känslor men vet ni vad jag är ju inte någon maskin och jag hade ju tänkt gå upp då. Tur att hon skickade medelande det hade ju inte varit roligt att bli ertappad i morgonrock och kaffe (brukar visserligen gå upp 5 men idag var jag seg). Nog om det den här sommaren så sammäger jag 3grisar med en vän och hennes sambo de bor några km från mig jag har grisarna först sedan flyttar de till dem.

De är söta men samtidigt så kan jag gott erkänna att jag fortfarande känner lite rädsla för dem men vi försöker lära känna varandra. De små kastrerade galtarna har redan fått mig att vara ute på grisjakt, de är ju väldigt duktiga på att rymma de små liven. Bör jag tillägga att de kan skria högt och är väldigt starka och svåra att bära. Nåväl vi får nog in en rytm snart och lär känna varandra, hade varit skönt om de kunde stanna där de är men jag gör ett nytt försök snart igen jag vill ju ha dem i hägnet jag byggt åt dem.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-03-26 19:30
#53

Alltså Igor och Asta… 😍Åååååh❤️ Sååå himla fin bild. Jag är redan kär i Asta men nu är jag nästan lika kär i Igor. Vilken snygging! 

Inte ha skuldkänslor för att du tar igen dig. Det behöver man då och då. Man ska lyssna på sin kropp. 

Jag tycker synd om dig som måste ut på grisjakt. Jag vet hur träligt det är att jaga dom och hur dom far iväg åt alla håll. Snabba är dom och smarta är dom. Och som sagt tunga och åbäkiga att bära. MEN det blir bättre. Jag lovar! ❤️Snart tycker du att dom är gosegrisar alla tre.

Maria29
2015-03-26 21:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

#53 Igor är en underbar pojk på 8år och en av de underbaraste katter jag haft glädjen att dela många år med ("hittad" på SiF för många årsedan). Vi var hos vet idag och  han ska dit igen på tisdag för tandvård, känns skönt när det finns enkla lösningar på varför en katt har dålig andedräckt.  Alla borde ha en katIV i sitt liv eller som jag 2.🙂

Jag hoppas verkligen att det blir lite lättare med grisarna för jag gillar inte att springa och jaga dem så de får vara inne några dagar tills jag får upp ångan igen.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-03-29 07:46
#55

De 3 små grisarna

Jag har sovit oroligt i natt oroat mig för om grisarna skulle vara kvar den här gången eller inte men de var kvar och låg och sov i en grop de gjort åt sig, de hade möjlighet att gå in i huset som den dubbla pallen står lutad mot men de har en egen vilja de små liven.  Jag fick hjälp att flytta dem ut igår det inte att kalla grisar för samarbetsvilliga djur utan snarare som egensinniga gubbar (Einar,Vidar och Ragnar har vi lämpligt nog döpt dem till). Nu när de stannat kvar så kunde jag inte låta bli att klia grisarna vid öronen, jag vet att de inte är hundar men de har en viss charm. 

Jag hoppas innerligt att min rädsla för grisar ska försvinna nu när de är hos mig och är en del av min vardag även om det bara är för några månader tills de flyttar till till vännerna jag delar dem med. Bilden tog jag igår eftersom det regnar idag men jag hoppas att ni kan se att det är glada svansar som viftar och av och till blir knorrar. Än är inte sista ordet sagt om grisar och deras tid hos mig på Sandbacken.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Cahira
2015-03-29 09:48
#56

Men så söta!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-03-29 10:08
#57

Sötnosar!! Mina grisar älskar att bli kliade bakom öronen. Och när de är på riktigt kelhumör ramlar de över på rygg och vill bli kliade på magen. :) Så rätt lika hundar är de.

Maria29
2015-04-02 15:17
#58

Medlemstidningen för oss med Gotland och Mellerudskaniner

Varje år så kollar jag vilka som är med på listan över genbanker för att kolla om det kommit någon ny i trakten eller om någon jag känner gått med.  Det gör mig alltid så otroligt glad att se nya namn och veta att det finns flera som delar glädjen och kärleken till bevarandet. I det här numret så dök ett namn upp som stod ut och gav mig ett leende och det var vår kära admin, jo jag vet att hon har gottisar och sagt att hon var med men ändå. Vet ni det känns inte alltid så himla roligt att sälja djur men när man vet att de har de bra och att de fortfarande är med i genbanken så känns det rätt. 

Jag känner en enorm stolthet i det jag gör även med mina andra djur oavsett om de är genbank eller inte att hålla djur på ett bra sett och känna glädjen över att antingen fött upp dem själv eller att ha haft glädjen att ha dem här en tid. Hoppas att alla någon gång kan känna den glädjen.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
2015-04-02 20:51
#59

Förstår precis vad du menar. ❤️ Bevarandet är så speciellt och viktigt att det är verkligen lovande för framtid när fler får upp ögonen av bevarandet. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2015-04-05 12:56
#60

Mina älskade gäss hittade jag i morse tagna av rovdjur och jag kan bara tala om att jag mår jätte dåligt och har gråtit i flera timmar. Jag var genbank för dem och har lagt ut annonser på fb samt mailat genbanksansvarige om vad som hänt samt att jag söker nya.  Det är en rödlistad ras så att hitta nya är inte det lättaste och för att vara ärlig så kommer jag ju inte hitta Karl,Ada och Rut mina älskade gäss.  Jag trodde aldrig att man skulle bli så otroligt förtjust i fåglar som jag var i mina men sådant är livet jag sörjer mina gäss ungefär som om jag förlorat en katt eller hund (ja det låter vansinigt det är ju bara fåglar men ändå så är det så för mig).

Solen skiner på Sandbacken idag och jag vill inte gå ut men det ska jag jag ska bara ta en huvudvärkstablett och kaffe, jag har en gård att städa och har inte tid att sitta och lipa över några fåglar. I morgon är det måndag och det betyder en ny början och det är så jag ska ta det, i veckan som kommer fyller Ella (blir 5år) och Benito (blir 7år) år.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-04-05 16:18
#61

Beklagar verkligen! 💔Jag vet hur fäst man blir vid sina djur. Stor kram till dig. ❤️

Tarotstollan
2015-04-05 23:48
#62

Nej, fy vad hemskt!😕 Så fruktansvärt ledsamt och det är klart att du är ledsen, de är ju en del av din familjeflock!
Vad är det för rovdjur som ger sig på gäss, de är ju rätt stora och brukar skrämmas rätt bra?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
djurkillen
2015-04-06 09:03
#63

Både räv, rovfåglar, minkar, grävlingar osv ger sig på gäss.

Maria29
2015-04-06 11:50
#64

Som #63 säger det finn många fiender mot våra tamdjur där ute i mina trakter lär det även finnas mårdhund (aldrig sett sådana inte ens på skansen i stockholm men det lär finnas här).

Det känns fortfarande otroligt tungt att inte kunna prata med gässen men tiden kommer att läka mina sår.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-04-06 12:17
#65

Försöker se det ljusa på gården..

Trots allt sorgligt och mörkt så har jag gottisar, Liten Rex och Kickis ungar på gården och kommer att para mina mellisar så även sådana små hoppetossor kommer att sprida sitt ljus förutom killingarna som fortfarande inte fötts och alla andra små saker som ska ske här på gården. 

Vem har sagt att livet på landet är lätt alla dagar det finns både ljus och mörker men som tur är så finns det flera ljusa stunder än mörka. Nu ska jag ta en kopp kaffe och sedan gå ut igen.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-04-07 08:51
#66

Men vilka sötnosar! ❤️

Maria29
2015-04-08 17:38
#67

Surrar i kuporna.

Underbara älskade genbanker som vet hur jag mått de här dagarna som skickar meddelanden via facebook där en av dem lovar att ta en ankhane till Föreningen Gotlandskaninens årsmöte och en annan ska försöka ta sig till samma årsmöte med gäss om hon inte jobbar den dagen.  Anders skrev ett så trevligt svar på min anmälan, jag gott folk jag känner aktiva i styrelsen det är en otroligt liten del av världen men vi är några som har en massa djur vi bevarar för framtida generationer och vi tar hand om varandra och stöttar när det är tungt.

Det kommer bli så himla roligt att träffa alla igen nästa månad och ta hem en hane till mina Ankor så även den genbanken kommer vara levande  denna sommar också även om gässen kanske inte kommer att vara det. 

Undrar om inte folk med djur har empati och förståelse mer än de som inte har? Jag ska inte spekulera men jag har lärt känna otroliga människor tack vare alla mina underbara djur.  Som ni ser så är mina bin ute och samlar pollen till kuporna och jag lovar bilder på mitt år som biodlare är på väg. 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-04-08 19:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Ett kalkonägg hoppas att de andra oockså kommer igång.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
2015-04-10 05:45
#69

Beklagar förlusten! 💔 Jag förlorade mina sköldpaddor för 11 år sedan och sörjer dom fortfarande. Folk sa redan dagen efter förlusten att det var ju "bara" sköldpaddor och att jag överreagerade. Men det visar mer om de som kommenterade det än det säger om mig som älskade mina djur. Så det är inte "bara" fåglar, det är ju ens älsklingar. Klart man får vara ledsen. Låt sorgen ta sin tid!

Vad kul med det positiva! Hoppas det går bra!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
2015-04-10 20:51
#70

Härligt med människor som bryr sig och förstår.

Maria29
2015-04-13 15:59
#71

Hulda

Vet ni vad imorgon så möter jag upp Ulric som är gift med Linda och han har med sig min andrik det vill säga jag kommer igång med min avelperiod. Att åka till Strängnäs är ju inget man gör spontant mitt i vårbruket, men att ta sig 20min med bil kan jag göra när som. ❤️hmmm, hur var det nu med bilen jooo den är på verkstaden och jag vet inte när  jag får tillbaka den men jag kan om det krisar hyra en bil jag är inte den som ger mig.   😉 Kan vi inte bara hålla tummarna att jag får ett samtal ikväll om att bilen är färdig och att jag kan hämta den imorgon klockan 7? Jag kan bara konstatera att om inte både motorlampan och servicelampan hade lyst så hade jag haft en bil just nu men det ordnar sig nog.

Känner sådan enorm tacksamhet för att  jag har så många människor i mitt liv och att jag får bo på en så otroligt fin plats som Sandbacken med alla djur och allt vad det innebär.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-04-28 11:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Tiden går oroligt fort och när det inte flyter på så blir det lätt att inte komma sig för att uppdaterar tråden. En ny ankhane har kommit hit från vänner inom genbanksvärlden hämtar hem en vacker honälling på årsmötet den 9/5 från samma vänner. Och som det ser ut nu så kommer jag att ha gäss igen den 10/5 o ttransporten blir av Skåne gässen körs från skåne via kurir. Bilen har krånglat mycket de här veckorna och gick inte genom besiktningen, som tur är så har jag bokat tid till verkstaden. Hulda hqr haft små blödningar så jag hoppas att hon att någonting händer snar, tröstar mig att hon är pigg trots allt.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Denna kommentar har tagits bort.
[JeanetteK]
2015-04-28 12:14
#74

Åh bilar ska bara fungera. Mycket jobbigt när dom strular. Och dyrt är det också. 

Håller tummarna för dina gäss och även för Hulda. ❤️

Önskar som så många gånger förr att vi bodde närmare varandra. Jag skulle så gärna vilja visa dig mina kaninungar!  🤗

Maria29
2015-05-05 12:08
#75

Bodhild

Jag är trött och sliten och som vanligt så händer det mycket just nu det är vår.. På kontoret har jag 3 Ällingar i kläckaren så har jag 2 skåne gäss av äggen tror inte att den ena kommer att klara sig eftersom den inte vet hur man ska använda benen utan ser mer ut som en "fjäril" men jag ger den några dagar för att se om den inte kan få det att funka. 

Det är egentligen otroligt att det blev någonting överhuvudtaget av äggen som jag lade i kläckaren efter att ett rovdjur tagit mina gäss 3ägg brukar inte garantera någonting..  Hur som helst så är det otroligt att någonting gott kan komma ur någonting sorgligt. Jag har fullt upp med vårbruket här hemma och alla måsten. Den här veckan är ännu mera kaotisk då jag träffar släkt på fredag har årsmöte på lördag och möter upp gässen på söndag och så klart går till mitt lokala stallmagasin när de har "djurens dag" en av mina vänner kommer att visa upp sina kaniner och det kommer att finnas djur till salu. Jag kommer inte att köpa in flera djur i år har jag bestämt eftersom jag måste orka med allt jag tar på mig och det kan jag inte säga att jag känner att jag gjort (händer saker på personliga planet så tar det energi från djuren).  Som sagt i år tar jag det lugnt och sen får vi se vad jag hittar på min hälsa måste ju komma före mina tokiga idéer.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-05-05 12:12
#76

Så fin hon är Bodhild. ❤️

Jag tycker du tänker helt rätt. Jag har satt stopp för fler djur här hemma också. Ev Getter, men inga kor som maken vill. Det är lätt att ha många djur på sommaren när de är ute men sen ska man klara dom även vinterhalvåret. 

Jag håller tummarna för dina ägg. Det är som sagt otroligt att det kan komma liv ur en så sorglig situtation.🤗

Annons:
Maria29
2015-05-10 21:05
#77

Nya ankan

Den här veckan har varit tung och nu tänker jag dela med mig och som vanligt vara öppen med hur livet kan vara. I måndags kväll när jag hade min djurrunda ringde det från Norge och min faster som jag aldrig träffat hade bestämt att det var nu eller aldrig (min far var hennes lillebror och han dog förra året). 

Så hela veckan blev lite kaotisk i torsdags fick jag ett meddelande på facebook att gässen jag ville köpa skulle komma och det gjorde de de åkte hela vägen från Hässleholm tror jag att det var, de kom fram till mötesplatsen 02.00 och jag bor ju inte längs E4an så det blev sent den dagen. Följande dag möte jag min faster och hennes man vilket var mentalt tungt och de hade med sig 2 lådor till mig och efter ha gått igenom dem så fick jag återigen veta att min far aldrig älskat mig inte ens som baby, det är som sagt ingen hemlighet men det rev upp saker jag förträngt under åren. 

Nåväl sådant är livet och jag har haft 2 trevliga dagar med styrelsen för Föreningen Gotlandskaninen och är numera med i reserven vilket betyder att jag kommer att få träffa dessa otroliga människor oftare.  Alla i den där styrelsen har sådan otrolig empati och hänsyn för att alla inte kan vara på topp hela tiden och bäst av allt jag kanske kan bidra med någonting för fortsättningen för mina favorit raser.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-05-10 21:32
#78

Tunga nyheter… Man väljer inte sin biologiska familj… Grattis till styrelseplatsen!

Cahira
2015-05-11 02:26
#79

Precis som Jeanette säger så väljer vi inte vår familj. Det är inte kul att höra sånt men du har ett bra liv nu med dina djur och gör det du älskar. Det kan varken din faster eller din far ta ifrån dig. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2015-05-11 15:07
#80

#78 & #79 ❤️

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-05-11 15:20
#81

De nya gässen…

Igår hade de nya gässen bestämt sig för att platsen jag haft dem inte var för dem utan de ville gå med de andra djuren.  Det hela började med att hanen tog sig ut och honan stod kvar i hägnet men så kom de sista timmarna då jag börjar stänga och vad händer de båda gässen flydde,rymde eller helt enkelt tog beslutet att nu var det nog de var ju också fåglar och fåglar ska vara med andra fåglar.

Så nu bor de med de andra fåglarna och det är väl egentligen som det ska vara, djur ska ju få ha sina egna idéer och inte bli helt styrda av oss människor. Jag fick ta bort min jätteX Kicki eftersom hennes ena ben inte läkte som den borde men det är någonting man får acceptera när man har djur och göra det bästa för dem även om det kanske inte är toppen att ta bort en av favoriterna. Solen skiner i varje  fall och egentlige om man bortser från vissa saker så lever jag drömmen. 

Den här årstiden hur stressigt det än må vara så tar jag mig mera tid att njuta av allt vad Sandbacken har att ge. 

Ser fram emot att ta fram slåtterbalken och klippa gräsmattan jag menar varför ska man ha en liten maskin när man kan ha en rolig som är hyfsat stor. 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-05-13 18:16
#82

Ella

Har spenderat dagen med distriktsvet. och  besök på café medans jag väntade på att få hämta hem hund från vet. nu väntar jag på att dagen ska ta slut så att jag kan få lägga mig och vakna upp en annan dag, en dag där jag får stanna hemma. En av Kickis ungar flyttade idag så inte ont som inte har någonting gott med sig. Jag har fortfarande gotlandskaniner till salu men får jag inte dem sålda nu, så kommer det alltid någon som vill ha avelsklara längre fram.  Jag har gott om smått hemma just nu ankorna hoppas jag att jag snart kan flytta ut Ällingar luktar ju inte så himla gott de heller. 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Tarotstollan
2015-05-13 20:33
#83

Har jag missat att läsa något men vad har hänt Ella?😮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Cahira
2015-05-13 20:44
#84

Åh lilla vovven. Vad hände? Stort tuggben till stackars sötnosen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2015-05-14 17:13
#85

#83 och #84 Hon kan ha hamnat i bråk med någon av de andra hundarna eller så har hon varit otroligt klumpig men jag tror att hon och Clareen råkat springa på varandra, och tänder har farit huden på en greyhound är väldigt tunn så skador kan bli väldigt illa. Just nu är jag uppe i allt vad våren kräver så sårvård på den här nivån blir extra tungt.  Hon får antibiotika och smärtstillande samt att jag tvättar 3 gånger om dagen (tack och lov så kan man ställa in mobilen till allt).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
2015-05-14 17:33
#86

Tvätta med avsvalnat kamomillte. Det är bakterie och svampdödande men svider inte i sår, minskar klåda och minskar sveda. En brygd kan räcka 3 dagar i kylskåp och baddas på ca 3 ggr/dag. Använder det på hundar och katter och hästar och mig själv och det läker verkligen sår snabbare. Funkar toppen!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tarotstollan
2015-05-14 19:10
#87

Stackars vovve, kram från mig till Ella!🤗

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[JeanetteK]
2015-05-14 20:08
#88

Lilla Ella. Hoppas hon snabbt blir bra igen.

Maria29
2015-05-19 10:00
#89

Tog bort dränet på Ella igår och jag hoppas att läkningen fortsätter gå bra jag är fortfarande oroad men känner mig lite mer till freds över hennes skada.  Det är som sagt inte alltid roligt eller lätt att bo på landet med en massa djur där saker kan gå fel men på någotvis brukar man få saker att gå bra i slut ändan.  Som tur är så har man flera bra dagar en de man har dåliga så att allt vägs upp. Idag kommer min mor ner och helt ärligt så känns det otroligt skönt att ha någon som man kan utbyta idéer med man blir lätt hemma blind.

Jag har några hönor och Kalkoner som ligger på ägg det är så spännande varje vår när djuren följer sin rytm och finns det någonting underbarare en en höna (eller anka) med så "ungar" som vaggar efter, och finns det någonting som går upp till en hönas vaktande av sina små. 

Det är grönt ute och det händer saker med djuren min kärlek, min tro och mitt hopp om att snart så kommer ännu mera positiv energi här på gården vem kan vara trött och ledsen när det är underbart hemma.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-05-27 10:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#90

Kliar en gris..

Vem hade trott att jag skulle klia en gris och att båda skulle tycka att det var trevligt?  Grisarna nästan slänger sig ner på sidan och ber om att få bli kliade såvida jag inte kommer med mat då är det "rugbyspelare" som försöker takla mig så att maten kommer fortare, tro mig  de må ha vuxit sedan sist jag lade upp bilder men mat är fortfarande det viktigaste i världen.  Innan någon säger någonting om öronmärkena så ligger de i en låda eftersom förra ägaren inte hade kommit sig för och jag och gården jag samäger med inte heller kommit oss för men rätt ska vara rätt.

Solen skiner idag och för omväxlingens skull så är jag pigg, jag har  varit väldigt trött tror att det beror på pollenallergin fast som biodlare så kan jag inte vara missnöjd över all pollen. 😉

Häromdagen var jag ute med bilen och kunde inte annat än beundra hur vackert Sverige är just nu, jag gillar att köra långa vägen hem eftersom jag kan stanna var som helst och ta bilder.  En sak jag saknar är linfälten som jag brukade åka förbi ibland när jag bodde där uppe men raps har sin charm.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Tarotstollan
2015-05-28 00:19
#91

Jättefina bilder!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[JeanetteK]
2015-05-28 09:07
#92

Så fina bilder! 🙂 

Jag visste väl att du och grisarna skulle bli vänner! Känner igen det där med rugbytacklingarna! Kan tänka mig att dina också gillar att smaka på stövlar och hinkar precis som mina. 🐖❤️

Maria29
2015-05-30 11:46
#93

#92 Ja du trodde det men det gjorde inte jag de växer otroligt fort och jag är inte rädd ännu, konstigt jag trodde inte att jag skulle tycka att det var så naturligt med grisar men de liknar lite hundar i sitt sätt att vara.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-05-30 12:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#94

Grisarna

Ibland är det svårt att förstå att de här 3 har åkt i volvon och att jag och och Nadine som jag samäger grisarna med åkte en bra bit för att hämta dem.  Nu skulle inte ens en gris få plats där bak och jag skulle inte våga köra dem om jag ska vara ärlig men då gick det, de sov större delen av resan men jag tänker inte ljuga de kan låta förfärligt om de inte är nöjda (vilket de inte var när de som jackrussel stora kultingar skulle lastas in i bilen. 🤪 Redan nu har jag många roliga minnen av de små eller ska vi säga lite större grisarna och den första tiden. 

Tog en bild hos uppfödaren på hennes grisar som jag tänkte att ni skulle få se. 

Idag regnar det och jag borde ändå hålla på där ute men jag kokar grismat och tänker försöka unna mig själv mat man kan inte leva på smörgåsar hur länge som helst.  Syrenerna har börjat slå ut så snart kommer hela Sandbacken dofta av dess parfym, jag blir alltid lika glad när det blir lite mera färg ute och dofterna sprider sig.

Man ska inte underskatta skönheten i allt som händer nu för snart nog så blir det vinter, i vintras så var jag så besviken på att jag inte hunnit njuta mera men mitt tips är att dricka kaffet ute hos djuren (hos mig går det inte att äta lunch med dem det har jag lärt mig för man drabbas av flera som vill ha den och djur är envisa).

Sist men inte minst Ella mår bättre om ni tittar mellan huvudet och den "stora fläcken" så ser ni ett rakat parti det har nästan läkt ihop helt till min otroliga lättnad, senast jag tog hand om drän så klarade sig inte djuret (min första egna katt som jag skaffade när jag flyttat hemifrån) och med det i minnet så var jag extra orolig.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
2015-05-31 18:34
#95

ÄLSKAR bilderna! Du lever underbart!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-05-31 21:26
#96

Underbara bilder! :)

Maria29
2015-06-02 19:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#97

Gässen

Det har regnat och det är en hönsgård så jag hoppas att ni förstår varför det  ser ut som det gör. Gässen kan röra sig fritt men precis som mina gamla gäss så gillar de att vara där de har koll på läget (vilket betyder att de rapporterar om det kommer någon som inte hör hemma här). 

Jag insåg igår att jag har lärt mig en del och att jag tycker om att lära andra saker som jag kan, igår lärde jag en av mina vänner med Getter hur man märker. Jag gjorde det första gången själv förra året med mina killingar, jag hade inte stöd eller hjälp av någon som gjort det förut men det blev ok. Men hon var väldigt glad över hjälpen och stödet alla är vi nybörjare någon gång och första gången man ska märka ett djur är inte roligt och om jag ska vara ärlig så önskar jag att man inte hade behövt.

Jag satt just och tänkte och kom fram till att jag kokar ännu mera potatis nu än vad jag gjorde tidigare men det beror ju på att grisarna får en hel del av den kokta potatisen till frukost och kvällsmat. Jag vet inte vad andra ger sina grisar men vi ger potatis,grönsaker, kross och ägg och det tycks må bra på det. Egentligen borde jag inte skriva vad de får eftersom jag har varit på grissidor och där kan de blir väldigt passionerade angående vad man ska och inte ska ge en gris. Lustigt egentligen hur alla vill det bästa men att alla går efter så många olika egna skolor att det ibland blir svårt att mötas.  

Nu ska jag dricka min mugg med varm choklad och sedan gå ut och göra kväll hos djuren. Kajsa är redan inne eftersom hon på någotvis har skadat ögat och inte ser så bra på ena ögat, jag har satt in ögon salvan och det är bara att konstatera att Getter inte alltid samarbetar när det är för deras egna bästa.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
djurkillen
2015-06-02 21:03
#98

Mina gäss får gå ute i getternas hage, och de äter inte något kraftfoder nu. Gör dina det?

Maria29
2015-06-04 11:06
#99

#98 Mina gäss får lite havre och kokt potatis men de behöver egentligen inte någonting extra.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-06-04 19:53
#100

Slåtterbalk.

En av mina vänner som bor inne i stan ska flytta från en lägenhet med uteplats och frågade om jag ville köpa hennes gräsklippare, jag tackade nej vad ska jag med den gräsklippare till jag har ju en "balk". Låter säkert lite dumt men jag "klipper" inte gräsmattan utan kör den med min balk några gånger på en sommar, smidigt och djuren får gräs på samma gång. 

När jag kom hit så fick jag veta att gräset inte lönade sig att klippa med en gräsklippare utan bara med en balk så jag köpte en och helt ärligt så vet jag inte om en gräsklippare hade funkat men jag vet att min maskin kan ta nästan allt den är ju för parker, gårdar och liknande enligt anvisningen. Stark är den och tung så jag har vilat en del på soffan för att hämta styrka, den må göra livet mycket lättare men det är ingen leksak (fast jag kan ibland tänka att den är lite väl lyxig för mig).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-06-15 17:46
#101

Lisa tittar på traktorer. ;)

Jag har inte svårt att få tiden att gå det är så mycket jag vill behöver få gjort men en hönsmarknad i trakten kunde jag inte låta bli så i lördags så tog jag Lisa och min mor som var på besök i veckan på äventyr. Både min mor och jag tycker att gamla maskiner är fascinerande så traktorerna som de hade ställt ut för besökare att sukta över kunde vi så klart inte låta bli att beundra, tänk att maskiner som i vissa fall är över hundra år fortfarande är funktionsdugliga och otroligt vackra att beskåda.

Just nu så står syrenerna och kaprifolen i blom och och jag planerar att försöka lära känna trakten jag bor i, jag har fortfarande inte hunnit se så mycket av trakten jag bor i eftersom jag utökat hela tiden men i år så låter jag allt stå stilla och unnar mig ett friår det vill säga jag tar inga beslut eller skaffar nya djur (grisarna är ju bara över sommaren).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
2015-06-18 03:36
#102

Fina Lisa. ❤️

Vad skönt med ett friår!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2015-06-22 13:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Får symbolisera mitt första besök på Sandbacken

JaIgår var det 3 årsedan jag kom för att titta på Sandbacken och det första budet lades på gården. På bilden så är Albert och Flora (golden och den fawn färgade tiken) med tyvärr så finns de inte längre med mig utan båda fick gå över rengbågsbron för 2år sedan i höst, men Benito är forfarande med mig och jag har ju andra hundar nu som ni vet.  Den 5/10 kom jag ner och fick höra att "en liten flicka som klarar inte vintrarna här nere de är väldigt jobbiga och tunga, bäst är nog att du åker hem till Stockholm" som ni vet har jag klarat vintrarna och är fortfarande kvar jag får ofta tipset om att åka "hem" igen men jag är fortfarande kvar.😉

Jag kanske är från Stockholm men min släkt är både Finländare och bönder så jag är envis och föresten kan man inte ha Getter i en lägenhet.😛 Jag är där jag hör hemma vissa dagar är tunga särskilt när djur är på vift (lärde mig att elen kan sluta att ta om åskan slår vilket betyder att grisarna när elen inte är på rymmer) men på det stora hela så är jag ute mera och varje dag är olik den andra även om det finns en tryghet i att alla dagar ändå är rätt lik den andra.  Så mycket som hänt under så kort tid om man tänker på det.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-06-22 14:08
#104

Grattis på ditt jubileum! Det är något att vara stolt över. ❤️

Annons:
Cahira
2015-06-22 18:24
#105

3 år går fort! Grattis! ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2015-06-25 18:42
#106

Viola och Kajsa

Det är aldrig tråkigt med djur och de hittar på saker hela tiden. På andra sidan det här 1,8m höga stängslet är mina hundar och som ni ser så bryr damerna inte det minsta om att de står och tittar på dem (Clareen skällde till och med). Idag är det första dagen på länge som det inte öst ner utan det har varit uppehåll i regnandet vilket varit otroligt efterlängtat. Idag har jag varit hemma hela dagen och pysslat med saker, det är svårt att komma ihåg saker som borde göras ta till exempel att jag borde ha diskat men jag dammsög i vardagsrummet i stället man kan inte få allt. 😉

Sålde två av mina vuxna Höns till en genbank i trakten det var några som blev lite överraskad över det men som sagt ibland så måste man hjälpa till, hon hade förlorat några av sina Höns till rovdjur.  Jag är nöjd det kommer att få det så bra där borta så jag sörjer inte över det utan blickar framåt. Tänk att folk alltid ger mig beröm över mina djur och hur jag håller dem? Jag blir alltid lika överraskad jag tycker nämligen inte att de har de bra nog men de kanske har det hyfsat trots allt.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-06-25 18:50
#107

Jag kan bara hålla med om att dina djur har det bra (jag som haft förmånen att få hälsa på dom på riktigt❤️). Det viktigaste för djuren är ju inte att det är nybyggt och välfixat - får de mat, skydd, omsorg och kärlek så räcker det långt. Det brukar jag trösta mig med när jag önskar jag gjorde mer.

Cahira
2015-06-26 05:33
#108

Det syns att dom har det bra. 🤗

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2015-07-02 08:09
#109

Månskensbonde är ett bra ord som säger så otroligt mycket.. Jag plockar kirskål åt kaninerna och ger grisarna middag väldigt sent skulle rent av kunna kalla det för natt. Igår så stod jag i halvmörkret och smsade samtidigt som jag gav grisarna en hink med grönsaker. Just nu så har jag ökat tempot igen har försökt ta det lungt men samtidigt så är jag medveten om att vintern är på väg trots att de lovar 25grader idag. Jag försöker att komma ihåg att dricka mycket men tyvärr är jag en slarva när det kommer till det… 

Jag försöker njuta till fullo av allt som sker i naturen just nu trots allt jag vill hinna med, dricker fortfarande kaffe hos djuren.. 

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-07-14 18:22
#110

Hönsen.

Visst ser det ut som om jag bor i vildmarken och att hönsen är vilda fåglar (i alla fall om man har lite fantasi). Jag försöker som bäst att trava upp all ved och få i ordning på gården, idag har jag varit en tur till tippen med skräp jag kan ärligt talat inte förstå hur det kan bli så mycket skräp hela tiden. 

I år har jag varit flera gånger redan med skräp och flera varv har jag tänkt ta för att verkligen bli av med allt eller åtminstone det som jag vet nu att jag ska föra bort. En gammal takstege ligger på gården och ibland så får jag för mig att den säkert skulle bli rolig för hönsen att klättra på om jag skar en bit slang andra dagar så ser jag den som någonting som bara ligger i vägen. tiden går så otroligt fort jag vet inte om ni också känner det så ibland så har jag svårt att förstå att vi kommit så här långt in på sommaren och att hösten ligger och lurar. Jag älskar mitt liv här på gården och jag tröstar mig med att alla som bor och lever som jag ligger efter och kliar sig på huvudet och ställer samma fråga hur kan tiden gå så himla fort. 

Hoppas att ni hinner med allt ni ska och att ni njuter av sommaren.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-07-16 16:38
#111

Härlig bild på fria och lyckliga Höns!

Annons:
Maria29
2015-07-16 17:33
#112

Håller fortfarande på med veden men snart så.

Jag har fortfarande inte fått allt uppradat men jag jobbar på det snart så blir jag färdig och då hoppas jag att Hösven (de flesta jag gör affärer med har smeknamn så vad de egentligen heter det vet jag inte) kommer med  en hö leverans. Så mycket som händer och inte händer jag letar fortfarande efter en rörmokare som kan ta itu med att byta ut rörstammarna i huset och göra så att jag kan tvätta i maskin och ta en dusch. Jag har snart bott här i 3år och inte haft dusch utan tvättat mig i en balja vilket jag berättat tidigare om och duschen kan egentligen kvitta det är tvättmaskinen jag ser mest fram emot,  det låter säkert konstigt men jag har reumatism och att tvätta för hand är tungt så längtan har vuxit sig starkare.

Jag tror att man uppskattar saker mera om man inte har dem och i vissa fall inser man att man inte behöver så otroligt mycket för att vara lycklig (eller åtminstone tillfreds). 

Känner mig fortfarande lite som kaninen i Alice i underlandet som springer med sin klocka men samtidigt så unnar jag mig pauser, som i morse då jag satt och tittade på grisarna, getterna och fåglarna samtidigt som jag drack kaffe. Jag pratade med min mor och sa att jag inte rör mig så mycket nuförtiden och hon skrattade roat i telefon eftersom jag säker rör mig mycket mer och framför allt får mycket mera frisklutf. Ibland gott folk så är jag nog lite korkad..😂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-07-23 22:00
#113

Idag har jag slungat honung inte alla ramar utan bara 3par min slunga tar 2 ramar per gang och i en lada har man 10st. Jag tycker att nyslungad honung ar som flytande guld eller bernsten i fargen, vi ska inte tala om doften och smaken. I morgon ska jag plocka bar och vildaorter det kommer jag att njuta av u vinter.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-07-25 17:00
#114

Åh vad härligt med nyslungad honung!! Så underbart! Jag hoppas jag får smaka vid tillfälle. Måste vara helt underbart att kunna ha sin egen honung. Jag har svårt för bin… tänk om jag kunde komma över det för det skulle vara härligt med egen honung.🤤

Maria29
2015-08-24 17:47
#115

Några av stallkatterna.

Oj det var en månad sedan sist jag skrev här nu är det nog inte många kvar som läser men jag skriver ändå.

Datorn havererade för ett tag sedan och i stället för att återigen ta den till verkstade för att bli fixad har jag nu en laptop min mobil råkade jag klämma i bakluckan så nu har jag en "antik" skämt å sido det är en mobil utan kamera. Tänk att jag växter upp i tider där mobilen inte fanns (inte datorer hemma heller för den delen) så egentligen är det lustigt att jag anser att jag blivit prövad av att inte kunna leva som jag brukar. Vad har hänt under tiden jo jag har fått en leverans av hö, köpt nya glasögon, tagit hand om djuren, plockat vinbär och letat lite svamp (väldigt dåligt med svamp just här).

Grisarna flyttar till gården jag samäger dem med om mindre än 3 veckor och även om det varit roligt och lärorikt så kommer det samtidigt bli skönt att ha mindre djur att rå om. Ordet smutsgris är verkligen ett sant ord inte att grisarna smutsar ner sig utan att de smutsar ner sitt vatten så man får ha koll på att det är rent.  Jag har inte samma rädsla längre även om jag tycker att de 3 "gubbarna" är stora och låter en hel del (grisar är otroligt förtjusta i mat och skriker av glädje när de tror att man kommer med mat).

Jag har inte hunnit med så mycket den här sommaren men som sagt det här var ett år för att satsa på mig själv och inte på alla måsten. Jag har också börjat träna på att säga Nej, någonting jag inte är så himla bra på ännu men jag jobbar på det.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Denna kommentar har tagits bort.
djurkillen
2015-08-24 19:42
#117

Blir nog skönt med mindre djur att ta hand om! Försöker själv sälja av massvis med unghönor och killingar. Har inte hunnit med mycket själv, har varit så mycket regn och då har jag inte haft lust att göra det som behövs utomhus. Hoppas att jag ska få det klart under hösten!

[JeanetteK]
2015-08-24 19:59
#118

Förstår känslan att det är skönt med färre djur.  Och oj vad jag känner igen det där med grisarnas vatten! Dom ligger och badar i sitt vatten här och står uppe i vattenhon och dricker. 🤪🤐😴Hehe… 

Att säga nej är inte lätt men oerhört viktigt! Det tränar jag också på. När man bor på landet med många utmaningar så tvingas man till det oftare har jag märkt. 🙂

Härligt att ha dig tillbaka! 🤗❤️🎈

Annons:
Maria29
2015-08-25 16:01
#119

#117 och #118 Tack för de fina orden det är trevligt att vara tillbaka och jag ser fram emot de lite lugnare tiderna framför kakelugnen (där jag kommer sitta och planera inför nästa år). 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-08-25 16:17
#120

bild från i somras.

Fördelen med att man kan spara på internet är att man kan leta fram en bild när som helst även när det ösregnar så kan det vara soligt och sommar. Jag vet att det vattnet ser bedrövligt ut men jag kan ärligt säga att Ankor och gäss också är smuts "grisar"  eller vad man nu ska säga. Jag har 2 sådana här "baljor" 1 till gässen och 1 till ankorna och även dem byter jag vatten i hela tiden.

Jag har en å och jag har lite sumpmark men mina djur är bekväma så de får fortfarande vatten som jag hämtar åt dem att bada i, det finns även dricksvatten.

Jag vill inte veta hur många liter det går åt om dagen för att alla djur ska kunna dricka, bada och i vissa fall para sig i. 

Jag har inte kalkonerna längre jag har som sagt minskat ner lite i sommar, även om jag har ökat med lite flera Höns så känns det här rätt  Jag hade Kalkoner i 2år och det var givande men ibland måste man se över vad man har och vad man orkar och då fick kalkonerna gå. 

Har fortfarande en massa djur Getter, Ankor, Höns, bin, gäss och kaniner (förutom 5 hundar och 10katter),  jag vill så gärna odla så det ska jag försöka mig på nästa år i år blev det tomater, dill, persilja och annat enklare.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-08-29 17:39
#121

Dan

Jag plockar fortfarande kirskål och annat gott i naturen och ger till kaninerna och under hela sommaren så har jag haft Dan som ständig följeslagare. Han är gammal och senil min älskade "gubbe" men när han inte sover så är han inte långt från min sida. Idag har jag haft besök av vänner som hyr hus och letar efter ett eget tänkt om de skulle hitta någonting närmare mig det hade varit roligt.

Jag har varit så otroligt trött den senaste tiden men jag känner mig ändå glad över allt som händer här hemma på gården. Vi närmar oss slakttider och jag har börjat sortera ut vad jag kan spara och inte (tyvärr kan man inte ha hur många tuppar som helst även om de är vackra). Det är så vackert just nu och jag sitter ofta ute och dricker mitt kaffe tills det blir mörkt, jag känner mig så otroligt rik som varje dag får vakna upp på en så otrolig plats. I morse så tittade jag länge på soluppgången och tänkte var annars skulle jag kunna vara en här och nu?!

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-09-04 13:21
#122

Jag har börjat bära in ved kylan kommer ibland på morgonen så har jag mina höst vantar/handskar på mig inte för att det är så himla kalt men det är råkyla vilket känns kallare än det egentligen är.  Jag skaffa de mig en drulle försäkring idag det har jag aldrig tänkt på att jag kunde ha eller behövde men i och med att jag sparade in på en av mina försäkringar så tänkte jag varför inte.  Asta blev kastrerad för cirka 2veckor sedan och det ger rabatt hos mitt bolag, det var inte anledningen till att jag kastrerade utan för att jag inte tror på att ha okastrerade  katter om man inte är uppfödare.

Det föds för många katter till osäkerhet och även om hon har en fin stamtavla så finns det andra katter i framtiden med lika fina. Jag älskar katter och har 10st om man räknar de där ute och de här inne i huset och alla är kastrerade så jag tar mitt ansvar för att inte öka på problemet som finns.

Den här tiden när bladen ändrar färg och man kan mysa framför spisen är den bästa tiden på året enligt mig (om man inte räknar våren som är snäppet bättre), nu ska jag gå och värma på lite ärtsoppa och "skolka" från mitt ansvar i några timmar det är jag värd.🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-09-06 15:33
#123

Idag har jag varit på hembygdsgården som ligger en bit bort och tittat på hur man mal mjöl med en stor sten som två gubbar stod och vevade och alla steg  man var tvungen att göra från ax till limpa för ungefär hundraårsedan . Jag hyser sådan otrolig beundran för de bönder som var före oss, som gjort allt som vi i dag tar förgivet förhand. 

Jag kan ibland känna mig trött och sliten men vad kände de som slet varje dag årut och år in utan möjlighet att komma ifrån, allt de gjorde för att överleva dagen. Om en stund ska jag tända i kakelugnen och sätta mig med en kopp kaffe i soffan sen ska jag göra i ordning för djuren grisarna kräver lite mer pyssel än de andra.

Jag ska beställa en polytunnel i veckan (finns billiga nu när säsongen tagit slut) så nästa år kommer det att bli lite mera odlat här på Sandbacken tänker så mycket roligt man kan hitta på med ett växthus. Fantiserar redan om att sitta inne i den medans regnet smattrar mot plasten och tänk om jag skulle kunna odla kål det som är så gott och jag aldrig lyckats odal ute eftersom kålfjärilen varit flitig.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-09-06 19:53
#124

Pollytunnel är något nytt för mig. Det ska jag kolla upp lite. Drömmer också om ett växthus. 

Ja kallt är det nu på morgnarna. Men fortfarande varmt och skönt mitt på dage☀️

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
djurkillen
2015-09-06 20:39
#126

Vart ska du köpa tunnel?

Maria29
2015-09-06 21:37
#127

#124 Polytunnel är smarta tycker jag och jag har varit både i stora och små den som jag tittar på är 3¤6 och 2meter i höjd vilket är perfekt för mig inte för stor eller för liten utan lagom.

#126Jag kommer att köpa min på ebay men det finns även att köpa i Sverige på svenska sidor för bra pris. Just nu håller företag på att sälja av åretsmodeler och annat för att de ska få plats att ta in nästa års.  Jag brukar planera mina inköp så att jag köper saker som är dyra när det inte är säsong för då sparar man pengar som man kan lägga på annat.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-09-10 22:10
#128

Imorgon så blir det livat värre.. Jag ska handla mat till mig, gå till optikern (har gått runt och med glasögon som trycker och gör ont ett tag), köpa foder till djuren, hämta min mor som kommer ner över helgen, lägga lite pengar i Hösvens brevlåda (han hade inte växel så jag blev skyldig 125kr),köra hem lasta ur bilen och göra i ordning för grisarna som flyttar.. JA ni läste rätt grisarna flytta samma dag som jag ska springa ärenden, men så är det när man samäger då får alla anpassa sig.

Jag har sett fram emot att grisarna ska flytta men det kommer säkert kännas konstigt i början, men i vinter så kommer jag att få njuta av griskött från djur som haft det jätte bra.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-09-16 15:10
#129

Grisarna flyttade i fredags och helgen som ar gick fort vi röjde bort alla stolpar och all tråd som hade varit uppsatt så. Det kommer att ta tid för marken att återhämta sig den och det finns risk för rotvälta efter grisarnas framfart, jag hade inte en aning om att de var så drivna djur med sådan enorm styrka.  Nåväl de är borta och jag känner sakta men säkert att allt börjar återgå till någonting jag klarar av, grisar är inte för mig.

Bina är invintrade så dem behöver jag inte tänka på mera i år utan kan låta vara tills nästa år (ok jag har kvar att slunga men annars är jag klar).

Jag har dragit på det men det är verkligen på tiden att jag skaffar en ny mobil med kamera så att jag kan ta bilder men det är lite svårt för mig att ta itu med saken så det har jag dragit mig för (har en enkel med knappar som jag haft som reserv) är inte någon teknik-tok. 😉Nåväl om en stund ska jag gå ut igen det är höst i luften och jag vill njuta av allt där ute så länge jag kan.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-09-28 20:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#130

Fröra veckan led jag av magsjuka jag som inte brukar bli sjuk fick kämpa för att klara av mina djur varv, vad man än säger så är 4dagar med magsjuka och daglig skötsel av djur om man är helt ensam plågsam. Nu mår jag bättre och mina idéer är som vanligt överallt, min rök kom idag och min polly tunnel har också kommit så ni kan bara föreställa er hur min hjärnaktivitet jobbar. Läste om fläktar man kan ha på vedspisen för att öka värmen och minska på elräkningen så en sådan ska jag köpa nu innan kylan helt har mig i sitt grepp. Jag har en gammal vedspis i köket och kakelugnar (förutom en liten kamin) i alla rum tänk vad jag drömde om kakelugnar förr om åren aldrig att jag trott att jag skulle bo i ett hus med 3st, tänk vilken lyx det är att kunna elda.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-09-29 12:14
#131

Jag älskar dina kakelugnar! Skulle gärna ha en sån jag med. Vad kul med rök! Det har vi också skaffat. Det blir underbart gott! Maken brukar röka Lamm och skinka mest och det är grymt gott! 

Skönt att du kryat på dig. Magsjuka är bland det värsta jag vet. Man blir helt utslagen så jag förstår att det varit tungt för dig. ❤️

Maria29
2015-10-02 20:23
#132

Idag hade jag besök från LS eftersom de tagit emot en anmälan om vanvård av djur hos mig. Mina djur ansåg anmälaren led av vanvård och särskilt mina hundar var anmälaren oroad för enligt LS.  Det fans utrymme för förbättring även om de var nöjda med skicket på mina djur och deras burar en bur har jag flyttat så att kaninen i den buren kan se de andra kaninerna vilket jag funderat på men inte kommit tillskott tidigare med.

Jag blev väldigt ledsen först över att någon anmält mig men efter flera timmars funderingar så är jag glad över att någon som oroat sig för mina djur tog sig tid till att kolla så att allt var som det skulle sen så är jag glad över att verkligen veta att djuren har det bra.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
[JeanetteK]
2015-10-04 12:04
#133

Kära vän, förstår att det är jobbigt. Stort och starkt av dig att vända det till något fint. Jag som har haft förmånen att hälsa på dig och dina djur har väldigt svårt att förstå hur någon kan tycka att dina djur inte har det bra. Mer välmående och älskade djur är svårt att hitta. ❤️Men som sagt det är bra att folk bryr sig. En annan gång kan det vara djur som far illa på riktigt. 🤗

Cahira
2015-10-05 00:50
#134

Jag älskar att se bilder från din gård och det syns hur mycket du älskar dom och vad mycket du ger dom. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2015-10-05 18:22
#135

Burens nya plats..

Jag fann mig idag sittandes i bilen i ca30min och fick ringa min mor för att gå ur och gå in med matkassen. Tror tyvärr att även om jag intalar mig att jag är glad över att någon bryr sig att jag hamnat i obalans med mig själv,  min största oro i livet är tyvärr att inte vara bra nog och inte ge mina djur ett bra liv så det här har stukat min vanliga tilltro.

Jag tar nya tag det kommer ett protokoll med alla punkter vi diskuterade när de var här, de sa att djuren hade det bra och att jag inte behövde oroa mig men tänk om..  Nåväl Annika en av mina vänner från Motala kommer på besök på onsdag och kommer att hjälpa mig om det behövs imorgon kommer det grus till uppfarten och jakten på halm fortsätter. Snart är det dags att ha en bra ströbädd för vintern min vanliga högubbe hade inte och kunde inte få tag på åt mig.

På måndag ska jag ta Philémon och Leopold till vet för att vaccineras tänk att de redan är dags och att de stora klumpiga katterna att fira 1år som kastrater. 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-10-09 12:20
#136

Många många kramar till dig. 🌺❤️🤗

Maria29
2015-10-14 16:16
#137

Jisses vad tiden går fort jag har beställt en grind så i framtiden kommer ingen att kunna gå fram till mina djur utan att bli anmälda för hemfridsbrott tyvärr så är det här krig enligt mig.  Hela den är storyn har gjort att jag kommer vakta min mark för alla anklagelser som stod i papperna var absurda och LS hittade ju inte vanvårdade djur utan djur som var i  topp..  Jag kommer att flytt mina kaninburar så att de kommer att stå närmare boningshuset, jag pratade med vänner i trakten det är tydligen inte helt ovanligt med anmälningar för lite ett och varje här.

Nåväl nu vänder jag blad  och tittar framåt för inte  får jag låta någon driva mig i från min dröm, jag må vara stockholmare och sakna rötter i trakten men det ska inte stoppa mig från att leva här

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2015-10-18 10:34
#138

Sitter i köket med en mugg kaffe ska snart gå ut igen igår "skolkade" jag från sysslorna och åkte och hälsade på bekantasbekanta, eftersom jag behöver flera fodertunnor de hade en och den är så stor att jag själv skulle kunna krypa ner och glömma mig de skulle fixa en till åt mig om ca3 veckor. Det är ett äldre par som har Getter men det som verkligen imponerade på mig var deras fjäderfän vi talar om flera olika avelsgrupper och många olika sorters Höns och Ankor förutom de så hade de påfåglar. Jag trodde att när man blev gammal så minskade man ner och i och för sig så kanske de har gjort det, allt var så välorganiserat och inte ett enda halmstrå låg fel ute hos djuren så de jobbar nog hårt med att hålla allt så perfekt. Jag har varit igång sedan 6 i morse och det går inte att komma ifrån att vintern kryper närmare och närmare.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-10-18 17:42
#139

Imponerande med engagerade människor!

Annons:
Maria29
2015-11-03 18:14
#140

Bild från när jag halmade..

Tiden bara springer iväg vi är redan i november och det dröjer nog inte länge innan första snön kommer, så alla djuren har börjat få det mysigt och mera anpassat för årstiden. 🙂Jag har fortfarande en del att göra inför vintern men jag ser en ljusning i alla förberedelserna. Jag väntar på min grind som jag beställt den vill jag få upp innan snön kommer, och jag har några kaninburar som jag kommer att behöva hjälp att flytta men sen så är jag nöjd för i år (om man bortser från de vanliga pysslet med djuren).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-11-08 15:46
#141

Fin bild! Det är så mysigt att se vad glada djuren blir när det kommer ny halm. Jag halmade åt grisarna härom dagen och dom sprang runt en lång stund och bäddade och fixade. ❤️

Maria29
2015-12-04 18:46
#142

Gotlandskanin honan Pi

I år så behåller jag den här damen och jag har haft otroligt svårt att komma på ett namn men helt plötsligt gick det upp för mig att jag skulle hedra min mor, hon älskar matematik (hon har studerat det på universitetet och brukar säga att jag kommer att vakna upp en dag och räkna, allt är ju olika formler) och ställer upp när jag behöver hjälp. Så  kaninen får heta Pi vilket är lätt att komma ihåg och rätt så vackert om jag får säga det själv.

Min mor bor utanför Stockholm och lever ett liv som är helt olikt mitt så jag är otroligt tacksam för det hon gör.   Hon kommer imorgon och det känns skönt stormen ute har förstört en hel del redan, och vem vet vad  den hinner med innan den lägger sig.  Jag är glad över att jag har en massa olika saker att ta fram en sådan här dag och att jag har mina eldstäder (förutom laptop och mobil) för jag har redan haft strömavbrott idag och vet inte när det blir igen. Ha en trevlig fredag och hoppas att ni inte blir allt för påverkade av stormen.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
2015-12-17 22:36
#143

Underbart fint namn på fin kanin! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2016-03-04 15:43
#144

Det är flera månader sedan jag skrev här men det har varit rörigt ett tag nu.. Min ena Greyhound Dan har fått somna in han skulle blivit 11år i år men han orkade inte längre.  Men nu försöker jag ta nya tag även om sorgen varit väldigt tung, och med högdräktiga Getter så roar jag mig just nu med att göra det så bra för dem som det bara går.  Jag ser fram emot de längre och ljusare dagarna och våren som börjar komma mer och mer och hoppas att jag blir lite piggare i och med det.

Ha en trevlig fredag!

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Tarotstollan
2016-03-04 21:13
#145

Beklagar din vovves bortgång, alltid lika tråkigt och ledsamt när det händer.🌺

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: