Annons:
Etiketteråsnorkaniner
Läst 2468 ggr
djurkillen
2014-12-27 11:51

Katter.

Antagligen världens dummaste fråga… Men fryser inte katter som bor utomhus?!

Annons:
Uppkatten
2014-12-27 11:54
#1

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
2014-12-27 11:55
#2

Självklart fryser katter som bor utomhus. Katthemmen får in många katter med förfrusna öron varje vinter.

Stolt ägare till fem La permer

Gronstedt
2014-12-27 12:00
#3

Om de inte har tillräckligt med mat och ett isolerat gömsle att vila i, så fryser de. Men har de det, så klarar de stark kyla utan att ha tillgång till uppvärmda utrymmen.

[[eskils_]]
2014-12-27 12:06
#4

Katter som är vana att vara inne i uppvärmda hus riskerar att få förfrysningsskador eller frysa ihjäl om de hamnar utomhus på vintern, för deras päls är för tunn. Därför är det viktigt att gå ut och leta efter sin katt direkt om den springer bort vintertid!

Men katter som lever utomhus med tillgång till vatten och näringsrik mat dagligen och en värmestuga, t ex frigolitkojor i en TNR-koloni som #1 länkar till, utvecklar ett fettlager och en tjockare päls som gör att de klarar sig.

Dessutom är katter i TNR-kolonier alltid kastrerade, vilket gör att de har extra underhudsfett som skyddar mot kylan.

Maria29
2014-12-27 12:39
#5

Lusse

Jag har 5 T.N.R katter förutom katterna inne i boningshuset  de är otroligt skygga och föreningen jag tog dem från har inte lyckats få dem tama även om de försökt, vissa katter går inte att vänja vid människor. Jag har 2 frigolitlådor som jag fick av föreningen och de har fritillgång till torrfoder samt att jag ser till att de har vatten 2ggr pr dag när jag ändå vattnar mina andra djur. Som tack för att de får bo hos mig så har de minskat på råttorna och på det viset minskat min stress. Alla mina stallisar är kastrerade och ägarreg. på mig, med andra ord de får leva sina liv hos mig och jag tar hand om dem om någonting händer (de är t.om försäkrade).

Mina katter som jag har inne skulle frysa ihjäl om de var ute hela tiden eftersom t.ex min Balines saknar underull.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2014-12-27 12:52
#6

En bild på hur mina "katthus" på loftet ser ut

Det här är en bil från när jag skaffade flera stallisar och jag var tvungen att dela av så att de nya inte kom ut och de gamla kunde röra sig som vanligt. Jag glömde skriva att katterna också har kattlådor att göra sina behov i (även om de på sommaren föredrar att göra det ute).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
djurkillen
2014-12-27 14:17
#7

Jag kan tyvärr inte ha katter inne då jag har allergi. När jag fick reda på det tyckte mina föräldrar och läkaren att jag skulle göra mig av med alla pälsdjur. Fan heller sa jag och gick ut därifrån ☺️ Hörde från min farmor att katterna helst inte ska komma åt höet, då de sprider sjukdomar. Är det sant?

Maria29
2014-12-27 14:36
#8

Mina går på toalådor och förorenar inte höt.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
2014-12-28 04:19
#9

Vi har utekatter men dom har isolerat katthus och gott om ställen att värma sig och söka skydd. Katterna förstör inte vårt hö heller, de bara solar på balarna. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-12-28 13:08
#10

Våra stallkatter kan ibland kissa på höet, men det beror på var höet är. Oftast sover de bara i det. 🙂

Vi har fem katter - två fd innekatter som bara går ut på sommaren och knappt då (bortskämda Stockholmskatter 😉), en omplaceringskille som springer in och ut hela tiden och två stallkatter som alltid är ute. Stallkatterna sover mest i stallet uppe på loftet där vi har hö och halm. De sover också inne i kaninspiltan ibland har jag märkt! På fodertunnan av någon anledning. 🙂

[Shettisar]
2014-12-28 19:08
#11

Jag har värmelampa till mina katter i stallet.Massa halm och plädar under lampan och de mår prima.

Upp till toppen
Annons: