Annons:
Etikettsvin
Läst 4333 ggr
MarsvinsGrisarna
11/25/14, 1:17 PM

Öronmärkning gris

Hej

Jag har bara lite funderingar. Hur går det till när man öronmärker/märker en gris? Antar att de märks när de är ganska små eller hur gamla är det? Hur går det till? Finns det olika typer av märkningar och sätt att göra det på? Vilken tycker du är bäst sättet/sortens märkning? Gör det ont på grisen osv?

Annons:
[JeanetteK]
11/25/14, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi har såna gula trekantiga plastbrickor med nummer på. Man använder en tångliknande grej och man gör ungefär som när man tar hål i våra öron. Vi öronmärker kultingarna rätt tidigt. Då gör vi så att när de står och äter så trycker vi dit en bara. De rycker till lite och fortsätter äta. Det har varit väldigt odramatiskt. 

Vår galt har en rund bricka i örat och jag kan tänka mig att det finns fler varianter. Här är en bild på Agnes där hennes öronmärkning syns.

Maria29
11/25/14, 4:11 PM
#2

Min tång som jag använder till Getter..

Eftersom jag ville göra en koll innan jag komenterade så gjorde jag det på länkarna nedan. Till min förvåning så såg en del av utrustningen ut som min tång ,på bild ovan som jag som extra säkerhets åtgärd har dragit ett buntband runt (inte för att jag brukar ha barn på besök men jag försöker ändå göra det så säkert som möjligt). Det är aldrig roligt att märka ett djur men de brukar gå bra (och jag tror att det gör ont oavsett djurslag men det är lag på märkning), jag hade jodopax på mina getters öron innan jag märkte ut i fall att det skulle kunna bli infektioner (har hört om det). 

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/grisar/markningjournalforingochregistrering/utrustningformarkning.4.2b43ae8f11f6479737780001343.html  http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/grisar/markningjournalforingochregistrering/utrustningformarkning.4.2b43ae8f11f6479737780001343.html

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

MarsvinsGrisarna
11/25/14, 5:54 PM
#3

Tack så mycket för svaren då fattar jag lite mer :) Det är alltså lag att man måste märka alla lantbruks djur oavsett användning av dem? Menar även om man inte ska använda dem i någon typ av produktion :) Typ ha ett par grisar eller Getter som enbart sällskap :)

För övrigt #1 Är det Lindrödsvin du har? :D

Maria29
11/26/14, 9:08 AM
#4

#3 Ja om du har lantdjur (kor,getter,får och grisar) för trevnad  eller som produktion så ska de vara märkta.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
11/26/14, 10:05 AM
#5

#3 Japp det är Linderödsvin. 🙂

MarsvinsGrisarna
11/29/14, 11:40 AM
#6

#4 Ja okej :)

#5 Åhh Jag vill ha Linderödsvin som sällskaps djur någon gång i mitt liv :D De är så underbart fina och intelligenta djur :)

Annons:
[JeanetteK]
11/29/14, 4:06 PM
#7

#6 Vad roligt att du också gillar dom. 🙂❤️

Upp till toppen
Annons: