Annons:
Etiketteråsnorkaniner
Läst 1564 ggr
djurkillen
2014-11-19 21:30

Potatis som kraftfoder

Jag läste nyss i en bok att man använde kokt och rå potatis som kraftfoder åt kor, Getter, hästar, grisar och får. Utöver detta fick djuren även hö, lite havre och korn, foderbetor och ibland även torkade löv. Korna och getterna mjölkade man. Är detta något man kan ge till djuren själv? Eller blir det för lite av något? Saltsten fanns också, och såklart vatten.

Annons:
Maria29
2014-11-20 08:44
#1

Jag ger koktpotatis till alla mina djur kaniner,fåglar och Getter huvudsakliga födan för kaniner är hö men en koktpotats eller två brukar göra dem glada.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2014-11-20 08:46
#2

*För kaniner och Getter är hö

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2014-11-20 10:07
#3

Mina kaniner får kokt potatis ibland. Det har jag lärt mig av Maria! Dom älskar det. Jag har planer på att prata med potatisbonden här i närheten och se om jag kan köpa av honom. Det är ju perfekt till grisarna till exempel. Dom älskar potatis.

Evahelene
2014-11-20 20:31
#4

Jag är uppvuxen på ett torp, mina föräldrar hade kor, grisar och Höns. Alla fick av de små potatisar som blev av det ½ tunnland stora potatislandet. Alla fick också kraftfoder/annat foder: Betfor och helt vete  till korna, Piggfor till grisarna och Pullfor till hönsen. Kor och grisar fick naturligtvis även hö. Hönsen fick helt korn (från egen odling) och  alla grönsaks- och fruktrester från hushållet. På 60-talet kokades alltid "fodergröt" på kornmjöl, helt vete och potatis…ett rätt så slitigt jobb eftersom det skedde i en vedeldad gryta utomhus och under ständig omrörning tills potatisen kokat sönder.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

[JeanetteK]
2014-11-21 12:26
#5

#4 Vad roligt att höra om din uppväxt. 🙂Fodergröt har jag inte hört talas om! Det skulle mina grisar älska! Lika delar av alla ingredienser? Det ska jag prova!

Upp till toppen
Annons: