Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 653 ggr
[JeanetteK]
11/10/14, 9:24 AM

Lantdjur vecka 46

Måndag idag. 

Har just varit ute hos djuren och givit dom mat. Jag har även skurat vattenhoar och matskålar. Det känns alltid bra när det är gjort. Mina kära Ankor har kommit på att det går jättebra att bada i de andra djurens vattenhoar så då får jag skura dom ännu oftare… 😕Bara att gilla läget. 😉

Vad hittar ni på idag?

Annons:
Cahira
11/11/14, 4:01 AM
#1

Jag hade läkarbesök idag som gick jättebra. Vi mötte en pekingese utanför på parkeringen och hon hade samma färger som poopster hade. Det kändes i hjärtat på både jag och Mike, men på ett positivt vis. Tiken var 8 år och hette Maggie. :)

Så ringde vi kalvsnubben som sa att han bara vill köpa pojkkalvarna i år så vi måste komma på vad vi ska göra med tjejerna vi inte ska behålla. Vi ringde även veterinären för att boka in Digger för en besiktning. Han förlorar muskelmassa och vi vill kolla om allt står rätt till. 

Så, imorgon tisdag kommer Erika och fixar hovarna, onsdag ska Digger till veterinär, torsdag ska kalvarna avvänjas, lördag kommer kalvsnubben och söndag flyttar Amy till hennes nya hem! Äntligen! Efter sex månaders letande har vi äntligen hittat ett bra hem åt henne! ❤️

Snön som skulle kommit idag kom inte, men det fryser på marken så det lär bli halkigt imorgon.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
11/11/14, 9:35 AM
#2

Tisdag idag. 

Smågrisarna har kommit på att det finns en annan gris på andra sidan eltråden (Lillgrisen går i hagen precis bredvid kultingarna). Han är ju lite så där halvt vuxen men beter sig ofta som en kulting. Det ser så kul ut när småttingarna står uppradade och tittar beundrande på Lillgrisen. ❤️

Vad hittar ni på idag?

Vattnadal
11/11/14, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har sovit dåligt inatt. Först pga oro för gamla Vidar. Han fick fri tillgång på fårben i söndags då vi hade dragkurs, för att inte störa eller ha för tråkigt när han låg inne själv. Detta resulterade i proppmätt hund, trodde jag. Men han blev tom lite förstoppad, så sent igår kväll kräktes han upp allt han ätit efter benen, då det var fullt ut i tarmarna. Blev en orolig natt, då jag tänkte en del på förstoppning, trasiga tarmar, operationer och komplikationer av avlivad farbror som följd.
I morse bajsade han först gult smuligt, sen en stor hög. Prommisen innan jobbet kom det en stor hög till, så nu hoppas jag att det är helt OK. Han fick lammhjärta och lunga, samt lite mer lever och mjälte till frukost.

När jag väl kom i säng senare än vanligt, visade det sig att Vittra, min 5-åriga goldenfröken bestämt sig för att få sina valpar. Hon var i höglöp för 12 v sen, så det var en väldigt sen förlossning. Då det bara gäller inbillade luftvalpar, kan man tydligen skjuta på det till det passar bäst. Kanske blev det flyttat pga Embla, en valp vi sålde för 4 1/2 år sen och fått tillbaka för snart 2 mån sen. Hon har varit tjock, mjölkfull, grävt som en dåre. När jag kom i säng vid 00.30 låg hon uppe på mina kuddar och flåsade, bökade och härjade…

Hann bara med att dela ut frukost till hundar, får, Höns, kaniner, degus och ödlor, så dagens promenad får bli efter jobbet med pannlampa ikväll.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[JeanetteK]
11/11/14, 3:11 PM
#4

#3 Hoppas Vidar är okej i magen nu. Det låter ju som att han fått ur sig det som satt ivägen. Matglada hundar kan ställa till det för sig, jag har en sån här hemma också. Lilla Vittra då - inte snällt att inte låta matte sova. ❤️

[JeanetteK]
11/12/14, 10:40 AM
#5

Onsdag idag. Är dagvill och tycker att det bör vara torsdag av någon anledning. 🤔

Jag sitter och läser på om matkompost. Det känns som något jag vill ha. Steg ett är att hitta en jag vill ha och sen ska jag kontakta kommunen så de kan godkänna den.

Idag har det varit storstädning i kaninburarna. Det känns alltid så skönt när det är gjort.  

Vad hittar ni på idag?

Vattnadal
11/12/14, 4:33 PM
#6

Idag sov jag länge, tog mig upp, gjorde hundmat åt utehundarna, sen 3 barfportioner åt innehundarna. Ropade in hundarna (som hade varit och spanat vid kullen, där jag såg reflexer av stora gula ögon sista svängen vi var ut igår, kan ha varit lo), gav dem mat, kokade mitt frukostägg, åt frukost. Sen ut, släppa huskyn i rasthägnet i omgångar, mata kaniner, Höns och får, mata alla hundar och se till att alla har vatten. Sen gick vi en promenad. Fick vända efter drygt 2 km då gammeltanten lyckades vrida ena benet halvt ur led på mig. Tusan så ont jag fick, men vi lyckades både komma hem, mata ödlor och möss, byta om, köra bil till stan och nu jobbar jag på Draghundcenter. Maken ska nog köra med hundarna ikväll, men får ingen hjälp av mig. Höger ben är på dåligt humör. 😂

Imorrn planerar jag att mocka åt kaniner och köpa hem 2 rundbalar hö, innan jobbet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
[JeanetteK]
11/13/14, 9:45 AM
#7

#6 Hoppas du är okej i benet idag. ❤️

Torsdag idag! Maken kom hem igår så nu är min flock samlad igen. Alltid skönt!

På lördag har vi basar här i byn där jag ska hjälpa till att sälja grejer. Pengarna går till ett barnhem i Indien. Det brukar vara roligt och mycket folk! 

Idag har en del jobb vid skrivbordet här på dagen och en del ärenden att utföra. LIte grått och trist ute. 

Vad hittar ni på idag?

Cahira
11/14/14, 3:54 AM
#8

Det var tänkt att avvänja kalvar idag men blev skjutet en vecka för att karln som köper dom hade en brand som förstörde en $100.000 maskin. Verkar inte som att några djur kom till skada iallafall. 

Så istället för att anvvänja kalvar så for vi och handlade vinterskor istället. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
11/14/14, 9:29 AM
#9

#8 Fy bränder är så obehagliga. Tur att djuren verkar ha klarat sig. 

Fredag idag. Den här helgen är efterlängtad. Ikväll ska vi hem till kompisar på middag, det blir trevligt. 

När jag tittade ut genom fönstret nyss så såg jag Agnes nere i hagen som gick och betade och svansen svängde, vilket betyder att hon trivs (hon är som en hund med sin svans). 🙂Smågrisarna var uppe på kullen och busade. De sprang upp och ner, upp och ner. Det är inte stor skillnad på kultingar och människobarn - kullar är roliga! Kycklingarna (halvstora nu) hade samlats runt resterna av grismaten. En riktigt harmonisk bild som man önskar att man kunde ha fångat på bild. 

Vad hittar ni på idag?

Cahira
11/14/14, 9:41 AM
#10

#9 Det låter helt underbart. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
11/16/14, 9:29 AM
#11

Idag är det söndag. Lite segt här på farmen, eller åtminstone för mig. Maken är redan i full gång ute i stallet. 🙂

Jag sitter och planerar lite inför 2015. Som vanligt har vi mer drömmar om vad vi vill än vad det finns tid till. Så jag håller på och tänker lite på prioritetsordning och annat. Maken brukar säga att han gasar och jag bromsar och lite så är det. Hehe… men vi kompletterar varandra så det brukar bli bra i slutändan. 

Vad hittar ni på idag?

Cahira
11/17/14, 4:23 AM
#12

Söndag och kattungen Amy 7 månader fick ÄNTLIGEN sitt forever home idag. Kommer sakna henne enormt (gör redan) men jag är superglad över hemmet hon fick. Det var två väninnor och ena kvinnans pojkvän som kom förbi och alla tre var totalförälskad i alla våra djur. De pratade om att de måste skaffa sig en gård själva och att de måste ha häst, åsna och kossor. ❤️ De blev även förälskade i katterna, speciellt Owatonna, Bagheera och Amy. Mina goingar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
11/17/14, 10:34 AM
#13

#12 Grattis till både er och Amy! 🎈Man blir så glad när man träffar människor som uppskattar ens djur och sättet man lever på!

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: