Vad roligt att höra att du gillar Lantdjur.ifokus.
Det gör jag med!
Stämningen är toppen och det är ju helt klart alla goa medlemmars förtjänst. 
Vi är ju "bara" månskensbönder och gör detta på hobbynivå. Hittills är det den dyraste hobby vi någonsin haft, men för oss är det värt det! Tanken är också att vi lite efterhand kommer att bli alltmer självförsörjande.
Vi flyttade från Stockholm till Skåne för att det var mycket billigare med gårdar här och lite av jobbskäl också. När vi väl bestämde oss för att lämna Stockholm så blev steget till att köpa en gård och bo på landet inte lika stort av någon anledning.
Man får göra som VildaVittra säger, ta det i etapper. Vårt första år här gick till att anpassa oss till livet på landet. Det var en stor skillnad att bo i radhusområde med gatlampor, kommunalt avlopp och vatten och allt möjligt annat till att sen bo i ett gammalt hus som kräver tillsyn på de mest märkliga sätt.
Man behöver vara lite händig (alt ha händiga kontakter) en hel del fantasi och rätt mycket tålamod.
Jag ville ju ha djur men vi valde att vänta till vår andra sommar på gården. Första vintern bodde det en enda stackars omplaceringskanin i stallet. Men sen har det rullat på. Vi har tagit en djursort i taget och sett till att läsa på ordentligt innan. Det finns massor av information på nätet. Jordbruksverkets sida kunde jag nästan utantill i början. Det finns också massor av bra böcker att låna på biblioteket. Sen när vi bott här ett tag lärde vi känna bönder runt om och där har vi hittat en guldgruva när det gäller information.
För att få ha djur ska man ha ett produktionsplatsnummer. När man ansöker om det får man lämna in information om sin mark och hur man har tänkt sig sin djurhållning. Allt sånt står på jordbruksverkets sida.
Vårt nästa steg är att komma igång med odling. I år har vi låtit grisarna gå och bereda jorden så förhoppningsvis drar vi igång lite odling nästa år.