Annons:
Etikettsvin
Läst 2196 ggr
tlover
10/18/14, 11:23 AM

Grisar och det sociala?

Jag och min man leker lite med tanken på att skaffa grisar, främst för markberedning (för det finns ju inget bättre vad jag förstått) men även till kött och då tänker vi ju lite på det här med att grisar aldrig får vara ensamma och hur man ska få det att funka med vintern (efter man slaktat ner). Kan man ha en galt och sugga ihop eller funkar inte det (tex att galten är på suggan hela tiden eller så)?

Det vi är intresserad av är Linderödssvin eller nån annan mindre ras eftersom vi inte äter så jättemycket kött (därför behöver grisarna inte nå 100% av slaktvikten heller).

Ett annat alternativ är ju att bara ha sommargrisar som alla andra om man inte kan få vintern att funka.

Nu är det säkert massor av saker jag har missat eftersom jag inte läst på nått alls nästan (vi leker som sagt ännu bara med tanken).

Men hur gör man på vintern om man vill övervintra ett avelspar men helst inte mycket mer?

l'm back

Annons:
AnnaFagerell
10/18/14, 11:29 AM
#1

Suggan blir brunstig var tredje vecka oavsett ni vill det eller ej vilket gör att galten kommer betäcka henne igen. Blir hon dr går hon dr i 4 månader ca och sen är hon fertil igen om han går med henne och hon låter betäcka. De grisar även mitt i vintern. Lättast är kanske då att dela dem när hon är brunstig men då måste ni hålla honom borta i en vecka ca och väl inlåst för han kan riva stallet åt er. . . Min fråga är varför ni vill ha två olika kön? Bättre om ni skaffar två små gyltor som kan gå ihop. Om man inte vill ha smågrisar förståss

Medarbetare på djurskydd.ifokus

tlover
10/18/14, 11:44 AM
#2

#1 Vi vill ju ha smågrisar för även om vi främst vill ha dom till markberedning vill vi ju ändå ha ut kött från dom (det är nog inte helt omöjligt att svärmor köper några grisar av oss på hösten för att slakta och har vi linderödssvin blir det kanske försäljning av livdjur till avel).

De flesta större djur blir inte brunstig så ofta men var tredje vecka kan bli problematiskt 😛Kan dom gå ihop efter betäckning för 4 månader tror jag inte det kommer vara mellan slakt och grisning om vi har linderödssvin (dom växer ju långsammare) för det skulle ju vara ett alternativ.

Men om man skulle göra så hur gör man med galten resten av tiden? 🤔Han blir ju ensam och grisar ska ju inte vara ensamma vad jag förstått.

l'm back

[JeanetteK]
10/19/14, 10:56 AM
#3

Vi har ju Linderödsgrisar. Dom är allt annat än små vill jag bara säga. Dom växer långsammare det gör dom men fullvuxna är dom lika stora som andra. 

Vi har Wilfred i en hage bredvid Agnes när det inte är dags för parning. De har möjlighet att snacka lite över eltråden. 🙂 Hon är nu högdräktig och vi har separerat dom så att hon får vara själv när det är dags. Men de har gått tillsammans hela sommaren. Sen när ungarna är födda och det gått en liten tid kan de gå ihop igen. Vi har flyttat ut Wilfred igen när ungarna börjar bli lite halvstora och Wilfred har dåligt tålamod med dom. Jag vet att det finns galtar som hjälper suggan med kultingarna, men det gör inte Wilfred. Han tolererar mest att dom är runt honom.

tlover
10/19/14, 11:56 AM
#4

#3 Fast slaktar man dom tidigt är dom ju ganska små 😇

Men dom är väl lite mindre än "vanliga" grisar men dom är ju inte alls i närheten av tex minigrisar eller liknande (dom såg då lite mindre ut dom jag såg).

Så det är ok att ha dom med elstängsel mellan? Eller har ni unggrisar med mamman året om? (dvs slaktar då dom nya ungarna kommer). Jag tänker grisar får ju inte vara ensamma vad jag förstår.

l'm back

AnnaFagerell
10/19/14, 12:29 PM
#5

Alltså han kan gå med suggan fram till grisning men sen skulle jag tagit bort honom för risk finns att han biter de små, kan suggan med göra. Du kan räkna med att de små är slaktfärdiga på 6 månader om man fodrar på dem.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
10/19/14, 12:30 PM
#6

Alternativet är ju att. Slakta honom när han gjort henne dräktig och sedan skaffa ny galt när det är tid att lägga på henne igen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
tlover
10/19/14, 12:57 PM
#7

#6 Men då blir ju suggan ensam istället

l'm back

VildaVittra
10/19/14, 1:07 PM
#8

#7 Ni kan ju ha två suggor, ifall en av dem går tom. Sedan en galt på gästspel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
10/19/14, 2:53 PM
#9

#4 Jag tror faktiskt att dom är lika stora som "rosa grisar" men det är jag inte helt säker på. Dom växer långsammare. 

Linderödare behöver vara lite mer än sex månader vid slakt. Vår Lillgris är nu åtta månader och är  nog rätt lagom nu.  

För vår del funkar det med eltråd emellan. Våra grisar har stor respekt för tråden. Men det finns ju alltid en risk som Anna skriver ovan att galten tar sig igenom nästan vad som helst för att komma till suggan.

AnnaFagerell
10/19/14, 5:31 PM
#10

Ni skulle ju spara på kultingarna och dom kan ju gå med mamma tills de nästan är slaktfärdiga så hon blir ju inte ensam. Dessa grisar växer lika fort med rätt foder

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
10/19/14, 6:28 PM
#11

#10 Vi har låtit henne gå med kultingarna de förra gångerna. Denna gång har kultingarna gått tillsammans för sig när de är stora nog och Agnes Wilfred tillsammans för sig. Det är bara nu när det är nära grisning som vi delat dom för Agnes blev så less på Wilfred. 🙂

Man ger ju andra grisar foder med extra tillägg i (minns nu inte vad det heter) för att de ska växa fortare. Jag har hört att Linderödare inte tar upp detta "extra" och att de därför äter vanlig gröpe. Vet du om det stämmer?

AnnaFagerell
10/20/14, 6:06 AM
#12

#11 kan inte svara på det men tror inte det skulle vara någon större skillnad. Men inga djur mår bra att växa för fort så jag tycker inte det är någon nackdel. Är ju bara Produktionsdjur som bör göra det för ekonomins skull. Vi håller tillbaka de vi ska ha i avel för de håller inte annars

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
10/20/14, 8:36 AM
#13

#12 Okej tack! 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: