Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 5901 ggr
Cahira
2014-10-13 05:39

Cahiras djur

Jag hakar på och skapar en tråd jag med. :) Jag börjar med information så att de som är nya vet vem jag är och hur jag hamnade här. 

Jag är 28 och är ursprungligen från Umeå som flyttat till en Black Angus ranch i Minnesota den 8 december 2012. Jag förväntade mig hästar och lasso, cowboyhattar, cowboyboots, brännmärkning, vallning m.m. och visste inte helt vad jag skulle möta. Vad jag inte visste var att min vän Mike (vi blev vän online och han erbjöd mig att komma och bo här) har samma relation med djur som jag har. Istället för att jaga och stressa djuren så har han lärt korna att komma på ett lockrop istället. Mikes pappa gjorde samma sak och den besättning vi har idag har Mikes pappas blodlinje i sig. Det är ingen brännmärkning m.m. heller för Mike ser skillnad på vem som är vem och vet vilken ko är dotter till vem och hur gamla de är. Inte nog med att alla är svarta, vi har ca 40 stycken. Imponerande eller hur?

Mike hade en häst i över 20 år som var hans bästa vän och högra hand som tyvärr dog bara några månader innan jag kom hit. Han skaffade en annan häst som trots träning var alldeles för nervös för att vara fungerande för oss. Samtidigt hade vi skaffat en häst som skulle vara min läromästare men som var en riktig mardröm. Vi sålde båda och köpte in Piper (american paint horse) och Enya (haflinger) istället som vi har nu. Vi har även en åsna, Lizzie. Gud vad jag älskar den åsnan. ❤️ Hon skaffades in för att åsnor larmar när de ser coyotes vilket får coyotarna att fly fältet. 

Vi har två kor som inte riktigt passar in med hjorden. En är röd/vit hereford/simmental korsning, Angel, och hon är tamaste av de alla. Hon var flaskmatad som Kalv och Mike och Angel har lika bra relation som jag har med min hund. Mikes pappa började med hereford, Mike gick så småningom över till simmental tills han introducerades till black angus och fastnade. Angel är 15 och är lika änglalik och ljuvlig som namnet säger. :) Så har vi en vit charolais Hopi för vi ville helt enkelt testa hur de är. Det är helt accepterat att ha "commercial herds" dvs man kan ha en total gryta av blandraser i en hjord om man vill. 

Doesn't matter if you're black or white.

Vad som är mest speciellt är att vi har gott om mark och korna är så nära frigående som det går. De har tätt med träd för vind och väderskydd samt att klia sig på, vi har flera betesområden som vi växlar mellan så de får förändring och gräset får tid att återhämta sig mellan varven. Och de har bäckar och vattendrag samt en sjö att svalka sig i och dricka ur, och om de vill ha färskt vatten så finns en vattenautomat hemma som är uppvärmd vintertid för att undvika frysning. På tal om coyotes, när korna ser hundar eller coyotes så larmar dom och hela hjorden (inkluderat kalvarna) gör sitt bästa att jaga iväg dom. Alla hundar är rädda för korna av denna anledning.

Jag tog med mig min hund från Sverige när jag flyttade och Ixxi är en tioårig dvärgschnauzer. Hon har fortfarande en del svenska kommandon men har lärt sig engelska kommandon jättebra. Jag är så stolt över henne, hon är en one in a million. ❤️ Ixxi kan över 30 tricks men är pensionerad nu. Hon är en riktig liten lady. :) Jag vet inte om jag kommer ta mig ur sängen när jag förlorar henne, hon räddade livet på mig när jag mådde som värst och ingen kommer nånsin kunna fylla hennes skor.

Innan jag kom hit så bodde redan Digger här, 12 år border collie/collie (som förlorade ögat i en olycka i fjol). Han har inte riktigt alla hästar hemma, men han är en riktig myspropp. :)

Det bodde även en pekingese här men vi fick tyvärr avliva henne strax efter min ankomst, så vi beslutade att adoptera en hund från ett shelter. Det blev Apache, en border collie/corgi som blivit illa misshandlad. Han har gått från att vara en hund som inte litar på människor till lojal in i döden. Jag älskar alla mina hundar men jag och Apache har en väldigt speciell relation. Jag hade tänkt tävla med honom men fick lägga det på hyllan pga hans rädslor och en spökhälta som kommer och går. Han är testad positiv för borrelia. Han fyller tre i jul. Jag älskar sjöhästdraken på höften!

Han har egentligen stående öron

Och fjärde och sista hunden är chinese crested puffen Frodo. Han fyller ett år gammal den 14 oktober. Har drömt om att ha en "kines" i över tio år och jag ville ha valp innan Ixxi försvann ifrån mig. Ixxi var hans nanny och lärde honom åka bil, vara ensam hemma och allmänt hyfs och det märks att hon har en tass med i spelet för han är precis lika ljuvlig som hon är. ❤️ Han lärde sig älska vatten av Apache. Apache är Frodos största idol i livet. :)

Anledningen till att vi har fyra hundar är för att hundar är min passion i livet. Jag älskar hundträning och bjuder här på en bild på mig från i fjol när Apache var ett år gammal. Jag växlar hårstil rätt ofta, men jag bjuder på det iallafall. :) 

En annan passion i livet är fotografi. Pappa hade en fotofirma när jag var barn så jag växte upp i mörkerrummet. Fotograferandet är min meditering och jag försöker fånga naturens vackra magi och djurens själ i mina bilder. Pga detta så efterbehandlar jag aldrig mina bilder utöver beskärning och förminskning. 

Så jag har presenterat kossorna, berättat lite om hästarna och åsnan, och hundarna. Kvar är katterna. Vi har väldigt mycket gnagare i Minnesota så vi har flera katter för att hålla populationen nere runt byggnaderna. Vi har kattungar också men efter en vildkatt flyttade in och exploderade vår population så har jag äntligen lyckats övertala Mike att börja kastrera så vi får ned antalet igen. 

Detta är väl en ytlig presentation av det hela. Denna tråd kommer helt enkelt fyllas med bilder av väldigt många djur!

Jag avslutar tråden med vackra Owatonna som är sex månader och har blivit min innekatt. Jag har fibromyalgi och därmed kronisk värk så Owatonna och Frodo agerar båda som mitt stöd under dåliga dagar. Digger håller mig sällskap när jag är sjuk men aldrig annars. Apache är rädd för att vara inomhus (gud vet vad han utsatts för) så han är utomhus hela dagen utom nattetid då han och Digger sover i garaget vilket är deras trygga lilla lya. Owatonna och Frodo är bästa vänner och leker och sover ihop konstant. ❤️ Nog pladdrat, här är Owatonna. :)

Välkommen till min tråd! 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Tarotstollan
2014-10-13 05:58
#1

Härligt Cahira!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
2014-10-13 06:01
#2

#1 Tack Tarotstollan, kul att se dig. 🤗

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-13 09:42
#3

Är så glad att du startat denna tråd! Jag är helt övertygad om att fler än jag älskar dina bilder och dina djur. 😍

Cahira
2014-10-13 09:57
#4

#3 Tack gulliga du! 🤗

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2014-10-13 11:29
#5

Åh,vad roligt Cahira det kommer att bli så roligt att få följa även dig och dina äventyr genom bilder. Du tar väldigt fina bilder och verkar ha samma sett att se på djur som mig.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
2014-10-13 20:52
#6

#5 Tack. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
KPD
2014-10-13 22:43
#7

Trevligt och inspirerande att läsa. 🙂


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Cahira
2014-10-13 23:17
#8

#7 Kul att höra. :) 

Imorgon är Frodos ettårsdag så lär klämma in några bilder här om vädret tillåter. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MsSofieG
2014-10-14 15:06
#9

Åh så kul att se den här tråden! Och grattis Frodo!! 🎈🎁🌺

EmmaiNorr
2014-10-14 15:16
#10

Vilken fin presentation Cahira! Blir en till härlig tråd att följa.

Cahira
2014-10-15 01:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Vad kul att ni känner så! 🤗

Idag (är 14:e fortfarande här) är Frodos ettårsdag och alla planer jag hade blev inte av, min fibro är riktigt jobbig idag. Men han fick en leksaksgris som han äääälskar! 

Ikväll blir det råa kycklinglår till hundarna som födelsedagsmat. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-10-15 01:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag höll på att glömma, Owatonna accepterade bebisarna idag! De fick ett akutbad med schampo för att min allergi var så illa och de hade massa bajs i pälsen. Yuck! 

Nu luktar de gott och min allergi är lite bättre. :) Imorgon flyttar de tre till en ny person som ska ta hand om resten av deras uppväxt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-10-15 01:38
#13

Ooooch en sak till. (märks att jag sovit dåligt, jag tänker inte efter före jag trycker skicka)

Jag blir otroligt stresskänslig när fibron är jobbig så när Midnight jamade nonstop fick hon gå ut ett tag. Hon ska kastreras snart så även om hon löper så gör det inget om hon skulle "få nåt fuffens" för sig. Bagheera gillade inte att bli skiljd från mamma, men tanken är att han och Owatonna ska vara enda innekatterna sedan så de måste skiljas förr eller senare. Bagheera är väl runt 14 veckor eller nåt sånt nu så jag sa åt honom att det är dags att bli stora pojken. :) 

Här är en video av Midnights jamande. Om ni har djur som reagerar på jamande så sänk ljudet, ta på hörlurar eller distrahera djuren. http://youtu.be/FI8h2AchXs8

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
2014-10-15 08:23
#14

Hoppas Frodo hade en härlig födelsedag! 🎈Jag önskar att min Zero kunde ha leksaker men han bara äter upp allt. Ben och pinnar blir det för hans del. Frodos gris var ju supersöt! 🙂

Katter som jamar konstant kan få en att hoppa ur skinnet. 🤪

Cahira
2014-10-15 20:17
#15

Åh trist med en som äter. Köpa leksaker till hundarna är det bästa jag vet! 😍 Jag har en leksaksälg som jag köpte åt Ixxi som hon tog så bra hand om att Ådi kunde leka med den. Sen tog jag med den hit och nu leker Frodo med den. Ixxi leker med den ibland men Frodo är ju snabbare än henne. Men tre olika hundar som lekt med samma älg och han har ingenting som saknas och pipen fungerar fortfarande. :) Apache slaktade några gosedjur i början, men sen efter det har han haft NOLL intresse för nåt alls. Är ett vidunder att jag fått honom intresserad i att apportera dummyn överhuvudtaget för han jagar inte bollar, pinnar eller nånting alls. Enda anledningen att han apporterar dummyn är för att han har sån will to please och vet att det gör mig glad. Han är desto mer matmotiverad och kelmotiverad! Åh både Digger, Frodo och Apache är som lyckligast när dom blir kliad på magen. 😃 Ixxi ska helst bli kliad på bröstet. ❤️

Under alla år med Ixxi så började födelsedagsmiddagarna med hundburkmat som fieri. Sedan blev det kattburkmat för jag hade det hemma åt Garion. Sedan under 2011 blev det råa kycklingvingar när jag hade Ådi och han hade rätt så kraftigt tuggbehov och jag ville att ixxi skulle motionera de tänder hon har kvar. Efter det har det blivit tradition att under födelsedagar blir det råa kycklingvingar. :) Frodo visste inte riktigt vad han skulle göra, inte Digger heller. Ixxi visste och hennes ögon lyste upp. ❤️ Apache är som en köttkvarn, crunch crunch så var vingen borta. Han fick äta det de andra inte åt så han fick nog fyra stycken medans de andra fick en var. 

Kattungarna flyttar imorgon istället för idag, och när dom är borta ska jag börja sätta en plan i lås som jag kom på igår. Jag vill ju kunna ha Apache i huset men han är rädd för luftkonditioneringen, så jag ska använda transportburen för att hjälpa honom att känna sig trygg då han ÄLSKAR lyor (mjukt att ligga på, handduk över sidorna och öppen dörr) och sätta upp en grind i sovrumsdörren alt. stänga sovrumsdörren och vänta ut tills han inte är rädd längre. Det lär ta ett tag, men efter det kommer han slippa känna sig stressad över det iallafall. 

Jag måste även lära Digger en gång för alla ensamträning. Han är en sån otroligt stressad individ att jag är rädd att han kommer få en hjärtinfarkt av sin separationsångest. Han fyller 13 i vår så det känns som hög tid att han lär sig detta. 

Midnight jamar inte längre. 🥵

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-16 09:04
#16

Bra idé med transportburen! Det borde funka. 

Separationsångest är jobbigt. Har en väninna som i stort sett är helt låst hemma för hennes hund klarar inte av att vara utan henne. Så jobbigt. 

Det måste vara mysigt att leksakerna kan gå i arv! ❤️

Cahira
2014-10-17 07:54
#17

Ja det är otroligt mysigt med hundar som delar leksaker och tar hand om dom! ❤️

Diggers separationsångest är gravt jobbig. Jag tror allvarligt att han kan stressa fram en hjärtinfarkt så som han stressar. Men nu är kattungarna sålda och när jag stannade så hann alla känslor ikapp som jag lagt på hyllan så sorgen efter ådis bortgång slog mig i bakhuvudet som en spade. Tung dag men skönt för att jag inte haft tid att känna och sörja. 😢

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

EmmaiNorr
2014-10-17 09:13
#18

Måste vara jättejobbigt att se Digger gå upp så mycket i stress, kom ihåg att det är okej att tycka högt att djur man älskar är jobbiga på ett eller annat sätt. Så du inte går och håller det inne för dig själv. 

Ibland kan det bara vara skönt att säga det rakt ut till en partner eller vän för att lätta lite på trycket.

Ledsamt att förlora en hund i utflyttandet av djurungar, visst var Ådi den apporterande lilla tyska spetsen? Hoppas du finner tid och ro att sörja honom utan att det blir för jobbigt.

[JeanetteK]
2014-10-17 09:49
#19

#17 Förstår att det är tungt när känslorna ramlar över dig. Det bästa med att ta sig tid att sörja är ju att man kan minnas sen med mer saknad än sorg. 🤗❤️

MsSofieG
2014-10-17 10:50
#20

Ta hand om dig Cahira 🌺

Annons:
Maria29
2014-10-17 11:18
#21

#17 Kram man får sakna och sörja djur som inte längre finns det är en del av att vara människa. Ta hand om dig själv. 🤗

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
2014-10-18 02:11
#22

Vad gulliga ni alla är! ❤️ Ja Ådi var den apporterande spetsen. Jag har haft så mycket stress med katter hela sommaren att jag har inte hunnit greppa eller fira att jag fick mitt greencard eller sörja Ådis bortgång. Så nu när jag stanna upp så hann allt ikapp vilket på ett konstigt vänster känns jätteskönt. Jag kommer skaffa spets igen i framtiden så det känns tryggande. ❤️

Denna sorg har även fått upp ögonen för sorgen i ögonen på Mike när han ser sin systers grannes hund. Han hade Pekingese i nästan 20 år så jag sa idag att även om Pekingese inte är min topp 10 ras pga min värk så tycker jag vi ska skaffa en, för klart han ska få ha sin ras! Han blev rörd men säger som vanligt att det är upp till mig. Så även om jag inte vill tänka på när Digger är borta så blir det en pekingese åt Mike. Digger är ju Mikes hund så är bara logiskt att det blir en pekingese då. :) Har kikat runt på kennlar idag för att leta reda på vilka som avlar för hälsa och se om man kan hitta en från bra linjer när det väl är dags. Digger blir ju trots allt 13 i vår och jag vill vara förberedd så man inte tar dumma beslut när man är ledsen. 

På tal om Digger så var han inte stressad idag. Det är nog största lättnaden - att Digger legat och sovit mest hela dagen. Plus det så är min allergi minskad så jag sov bra inatt! Att omplacera Foley, Axl och Rose var helt rätt beslut. 

Åttlingarna (kattungar också) är äntligen leveransklara så vi kontaktade tidningen som lägger in en annons imorgon. Nu hoppas vi på många telefonsamtal! :)

Jag har tänkt ta bilder på kossorna i helgen om vädret tillåter. Jag har inte haft lust att fotografera artistiskt på väldigt länge utan har mest tagit bilder "bara för att". Så ska se vad jag kan få till nu när inspirationen är tillbaka. :) Om vädret INTE tillåter så ska jag se om vi kan städa lite. Städningen har kommit i kläm när man varit upptagen med annat. Åh vad jag älskar denna tiden på året och stressmomenten lugnar ned sig!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-18 11:03
#23

Jag hade tänkt som du när det gäller nästa hund. Klart han ska få ha en  sån om det inte ställer till det för dig. Du är snäll du! ❤️

Cahira
2014-10-19 04:44
#24

Ja verkligen! Jag har oroat mig förr när det varit på tapeten att jag inte ska klara pälsvården men jag glömmer ju att han klarade det i 20 år. nedrakning två gånger per år så kan hunden leva som en hund - smutsig och lycklig. 😂

Som ni minns så skadade sig Piper för ett tag sen och fick ett skärsår igenom en sena och en muskel in till benet på insida låret men var inte halt nästan alls. Veterinären sydde ihop henne och vi har skött såret sedan dess. Vi har klarat oss från infektion och det har läkt inifrån och ut. Det var läskigt när stygnen brast som hon sa skulle hända men med tvättning och antibiotika så har det läkt otroligt bra. Det är lite kvar att läka men det är väldigt ytligt. Tog en bild idag. 

Så en bild på Enya. :) 

Och så tog jag en fin bild på Bagheera. :) 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-19 11:03
#25

Tänk vad kroppen ändå är häftig som kan läka sånt! Härlig bild på Enya, hon ser lite småklurig ut! Och Bagheera är ju hur söt som helst. Kattungar är nog det sötaste som finns! ❤️

Cahira
2014-10-19 19:54
#26

#25 Ja eller hur, jag trodde verkligen avlivning var vårt enda alternativ när jag såg såret. Fy bubblan så obehagligt det var! Men nu ser det ut som att hon faktiskt kommer vara ridbar efter såret läkt. Vi kommer vara ytterst försiktiga med att sätta vikt på henne iom att det var en sena som gick av, men hon har vunnit priser i både engelsk och western dessyr så hon är verkligen en speciell häst. 

Ja dom är söta som socker båda två. :) Hoppas att jag har tid och ork att pilla med hennes man snart, känns inte bra att det hamnat i skymundan med alla kattungar. Men skam den som ger sig! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tarotstollan
2014-10-19 19:57
#27

Jättefina bilder och skönt att det har gått bra med Pipers ben.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Cahira
2014-10-19 20:12
#28

❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-10-23 03:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Fyra kattungar omplacerade på tre dagar. En bokad, eventuellt två (behöver betänketid). Denna lilla kille döpt till Simba flyttar på fredag!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-23 07:48
#30

Men lille sötnosen! 😍

Cahira
2014-10-23 09:19
#31

Ett riktigt litet charmtroll, han flippar uppochned två meter ifrån mig och börjar spinna - bara för att jag råkar sitta i närheten. 😂 Han är stencool med hundarna med. Tur det för han kommer bo med en labbe och en vorsteh!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

EmmaiNorr
2014-10-23 12:34
#32

❤️ Men så söt!

Cahira
2014-10-24 06:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10
#33

Bildbomb! (iFokus har lagt till att man kan ha bildspel nu!)

Jag har stressat så mycket på sistonde att jag inte mått speciellt bra psykiskt så när jag får en dag över så går jag back to basics. Jag blev intresserad av foto som liten dels för att min pappa hade en fotofirma, och dels för att jag har väldigt dåligt minne och jag tyckte det var fantastiskt att kunna spara minnen på bild. Det blev ju så mycket enklare att minnas då. Bara att dra fram (då) fotoalbumen och återuppleva allt igen. 

På senare år har det blivit en tävling med mig själv. Hur mycket bättre kan jag bli? Kan jag fånga djurets personlighet på bild? Samt hitta och fånga skönheten i denna värld vi lever i. 

Men just idag tog jag foton för min egna skull. Jag gick tillbaka till att bara spara minnen. Och jag vill dela med mig några av dessa minnen med er. Eftersom jag vill visa vem som är vem och hur mycket dom vuxit så är de individuella bilderna nedan, och övriga i bildspelet ovan eftersom iFokus lagt till att man kan lägga in bildspel nu. :) Älskar att kela med Angel, hon lägger huvudet mot mitt ben och jag kan klia, klappa, borsta och krama henne. ❤️

Älskar att sitta på höbalar :)

Diablo

Angel <3

Huvudet mot benet <3

Borsta Angel <3

Brownie

Maybelline

Elmo

Goldylock

Thor

Daisy

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-24 07:40
#34

Åh vilka härliga bilder! Diablo ❤️ han är ju så stilig. Och Elmo! Har blivit lite tjur-kär märker jag! Och sen kortet på Lizzie är ju helt underbart. 🙂Jag gillar också att sitta på höbalar, fast våra är fyrkantiga och mycket mindre.

Annons:
Cahira
2014-10-24 09:08
#35

#34 Ja jag älskar pojkarna men eesh vad jag är okaxig runt dom! Jag är kaxig som en chihuahua annars men runt dom - not so much! ☺️

Vi behöver två rundbalar per dag plus bedding, tre om det är mycket kallt. Så vi har runt 300 balar inför vintern eller nåt sånt. Så till hästarna med. Många munnar att mätta!

Vi har gräshö, mest timoty och klöver. Luktar sååååå gott! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-24 09:28
#36

#35 Jag förstår att du inte är kaxig bredvid dom! Jag vet bara hur liten jag känner mig bredvid våra unga kvigor… 

Jag kan tro att det går mycket hö och halm till er. Våra kvigor äter en liten bal per kviga och dag.

Cahira
2014-10-24 09:35
#37

Ja våra går ju ute dessutom så även om de har mycket fluff så bakar de ju bebis så vi försöker mata så rikligt som vi har råd med. 

Det blir snart farväl av Diablo. Han kommer säljas som avelstjur vilket känns både skönt och trist eftersom han är första kalven som föddes sen jag kom hit. Den lilla söta januarikalven är inte liten längre. Dags att sparka ut honom ur boet. *S* 

Sen blir det ny tjur för mer nytt blod. :) Vi har tyvärr fått in några dåliga höfter i blodlinjen så jag planerar högt för att få så frisk avelsbas som möjligt. Vi har sålt alla som hade dåliga höfter så förhoppningsvis kommer vi bort från det nu.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MsSofieG
2014-10-24 15:30
#38

Åh älskar alla bilderna! Kan bara vackert erkänna att jag är något avundsjuk på ditt liv Cahira. Du lever verkligen drömmen :D

Cahira
2014-10-25 05:11
#39

#38 Tack :) Är en del saker jag saknar från Sverige men jag trivs toppen här. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-10-31 17:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Happy Halloween allesammans!

Vädret är underbart! Jag sov fruktansvärt men det är svårt att vara grinig av värk när solen skiner så vackert!

Midnight, Amy och Toni blir kastrerade idag och det är en dag jag väntat på hela sommaren! Att vi äntligen fick Toni infångad är som att vinna på lotto! Kastreringsbilen kommer till olika stationer så vi har haft dom inbokade i två månader så dagen har varit efterlängtad. :) Stationen de stannade på nära oss råkade vara i en djuraffär och dom hade så många roliga saker åt hund och katt! 😍 Jag vill spendera en förmögenhet därinne! 

När vi kom hem så var kalvarna inne på gården, nåt som inte är ovanligt såhär års. De äter skott på träden och städar upp gräs på gården så de gör bra nytta och lite skada. :) Och så är det ju söta att se utanför fönstret såklart. :)

Angel är jättenära födsel så vi ska ta in henne i ladan idag. Åh vad jag längtar efter en Angelbaby!! ❤️ Har redan funderat på namn, och hjärtat säger att det blir en liten Miranda som föds. Vi får se. 😉

Bild tagen med kass telefon:

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2014-11-01 10:18
#41

Happy Halloween!

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
[JeanetteK]
2014-11-01 19:28
#42

Åh vilken härlig bild! 

Smart med kastreringsbil! Det skulle det finnas här med. Då skulle nog fler ta sig i kragen och kastrera sina katter.

Cahira
2014-11-02 04:06
#43

Ja dom är toppen! Nackdelen är att de kniper ena örontoppen på farmkatter (som går under kategorin ferals eftersom dom oftast sällan blir hanterade) så folk kan se vilka som är kastrerade sen innan. Trap and return ungefär. Så nu har min stackars Midnight ett "kuperat" öra. Men snittet är stygnfritt och ser mer ut som en punkt än ett snitt. De reagerar på att magen är kal men leker och rusar precis som vanligt och fick sina vaccineringar samtidigt. Helt perfekt!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-02 09:10
#44

#43 Det har jag aldrig hört att de kniper örontoppen! Hmmm känner verkligen både ock där - jätte"smart" och enkelt sätt för dom att hålla koll, samt att katten nog inte bryr sig så länge. Samtidigt …. aj… Men sköööönt att ha det gjort! 🎈

Cahira
2014-11-03 04:09
#45

#44 Ja känns synd om stackars örat men de är totalt obrydda om man tar i örat när man klappar dom så verkar inte besvärade. :) Och dom busar som ingenting hänt och spinner och har sig. :) 

Angels Kalv har fortfarande inte tittat ut och hon är obrydd av att vara avskiljd från de andra. :) Jag känner enorm stolthet över denna kommande Kalv, längtar!

Jag tror hon föder innan tisdag, men magkänslan börjar bli orolig så jag tror det är inatt eller imorgon natt! Och jag tror det är en tjej! 

Mike lurades innan idag. Suttit här i flunsan och mått dåligt hela dagen och han kommer in med händerna i vädret och säger att han har GODA nyheter med världens leende. Så jag lyser upp och frågar om hon fick en tjej? 
- Båda traktorerna gick sönder! 
Så jag blev glad i onödan. Tur nog så var det bara nötta delar som är lätta att byta så ska vara lättfixat innan vintern. :)

Jag är så rastlös av att vara sjuk. Jag vill ut och fotografera kossor och åsna och hästar och katter och höbalar och träd och, ja, stenar! Vadsomhelst utanför dessa fyra väggar! 🤦‍♂️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-03 09:52
#46

Jag förstår att det är frustrerande att vara sjuk. Det är bara att gilla läget nu och se till att du blir frisk. ❤️(hehe,,, lyssna på mamma nu… 😉). 

Hehe, rolig Mike var då. 😃

Tarotstollan
2014-11-03 19:09
#47

Cahira passa på och vila dig när du kan, du lär behöva din styrka senare.
Flunsa är inget man skall ta lätt på, det är väldigt lätt att man drar på sig annan skit om man inte tar hand om sig ordentligt!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
2014-11-03 19:58
#48

Jodå jag tar det lugnt. Fibrovärk i ryggen av att sitta still och flunsavärk i benen så man knappt kan gå - jag är parkerad där jag är. 🤪 Även haft ont i lederna av denna dumma influensa. Och astmahosta, och täppt näsa så man inte kan andas om natten. Massa vätska och vitaminer och lite mat, tur jag haft influensa nog många gånger för att veta att det varar bara ungefär en vecka för min del. 

Hade sån hög feber igår att inte ens katterna ville vara nära mig. Försökte få lite kattgos och det varade i ca 15 sekunder. Jag har normalt 36.6 och skulle uppskatta att jag låg på ca 39 då. Men är feberfri idag och kunde gå och kolla vad som höll på utomhus. 

Granntjuren och Elmo stod med flera hundra meters mellanrum och puffade upp sig, frustade, sparkade smuts, hummade, brummade, brölade och gned sig på träd. Stod där och lyssnade på dom och tänkte först att dom låter som buffalos. Sen tänkte jag att dom låter som björnar. När brölandet mer lät som ett stön så tänkte min hjärna "Still a better lovestory than twilight" och jag stod och vek mig dubbel av skratt mitt på fältet. Är det vad folk kallar skogstokig? 😃🤫

Jag trodde aldrig att jag skulle älska att ha kor så mycket som jag gör. Black Angus är verkligen min ras och jag älskar hela bunten! Innan jag kom hit så visste jag ingenting om köttkossor, tänkte att alla kossor behövde mjölkas så det var lite utanför mitt kunskapsområde. Att slippa behöva mjölka och ändå kunna ha kossorna runt sig, det tycker jag är underbart!

Lizzie blir lite arg ibland när tjurarna råmar och har sig och hee-hawar på dom men idag var hon tyst. Jag tror någon ko är i brunst för annars skulle dom inte ha sån där face-off. Jag är även glad att både han och vi har bra elstängsel för dom två hade nog slagits rätt rejält om dom var närmare varann. Mäktigt var det att lyssna på på något konstigt vis. :) Man inser hur starka och kraftfulla dom egentligen är. 

Jag filmade med min telefon men min telefon funkar inte riktigt som den ska så om jag lyckas ladda upp den så delar jag med mig här senare under dagen. :) Är en rätt tråkig film men är man intresserad att höra hur dom lät så finns det en dålig kvalite-film. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2014-11-04 00:11
#49

Nu är videon äntligen uppladdad! Den är otroligt seg och tråkig för dom lät inte som innan jag började filma. Men om man vill se så här är den. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-11-04 07:38
#50

Men gud, hittade videon där Frodo och Owatonna blev vänner och hon var bara liten bebis! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-04 10:52
#51

#49 Det är inga små djur direkt.. 

#50 Frodo och Owatonna är ju helt underbara. 😍

Cahira
2014-11-04 10:59
#52

#51 Haha nä det är ju inte det! Jag har respekt för tjurarna hur snälla dom än är och håller mig gärna på andra sidan stängslet!

Jaa.. känns som att jag totalt missade när dom blev så stora när dom nyss var sådär små. 🤪

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2014-11-04 11:02
#53

Naaw så sött Frodo och Owatoona! ❤️

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
2014-11-04 12:10
#54

Nu är det spännande! Sitter och kalvvakar och hon är SJUKT nära. Det kan hända om nån timme, det kan hända om 12 timmar, men spännande är det! Gud jag är så kalvsjuk att jag tror jag studsar på väggarna av förväntan! 😮

Kommer hålla tråden uppdaterad! 😉

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-04 12:13
#55

Ååååå, det är så häftigt när det händer!!!! 🎈

Annons:
Cahira
2014-11-04 12:19
#56

Jaa eller huuuur! 😮 Jag har nog sjuttioelva tusen endorfiner som rusar i kroppen just nu! Jag vet att jag är sjuk och att jag har ont men jag har inte tid att vara sjuk! 🤫 Detta slår liksom ALLT! Och åh, jag var så deppig över att jag missade hela kalvningen pga alla katter och så kommer Angel och räddar mitt år. 😊

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-11-04 12:46
#57

5:30 - förvärkar! (skriver ned tiden så jag själv inte glömmer)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2014-11-04 15:38
#58

Åh, spännande!!!! ✨

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
2014-11-04 15:40
#59

"Vilken baby? Jag har inte sagt något om en baby?"

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-04 16:31
#60

Kom igen nu! Vi sitter ända borta i Sverige och väntar!!!! 😛

MsSofieG
2014-11-04 16:32
#61

Åh så spännande!! Sitter som på nålar, vill ju se sötis Kalv helst igår 😍

Maria29
2014-11-04 16:42
#62

Men så kan hon ju inte göra… Vi vill ju alla se en Kalv..

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Cahira
2014-11-04 16:50
#63

Ni är inte ensamma! Jag har varit vaken 24 timmar nu. 😴

Hon åt nu så jag tror jag ska ta en tupplur. I värsta fall kniper hon tills det mörknar igen. 🤦‍♂️ Hon har ju inte haft krystvärkar ännu, bara förvärkar och dom verkar ha lugnat sig. Kanske kalven lagt sig i läge och somnade? 😛 Mike är hemma om tre timmar så är perfekt sovstund! Hörs om några timmar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-11-04 19:58
#64

Somnade kl 10 och vaknade halv ett. Hon idisslar fortfarande. Är inte första gången som en ko stönar och stånkar hela natten och sedan är totalt tyst efter solen kommit upp. Om hon är som i fjol så sker det runt 15-16 när det blir lite svalare men just nu låg hon i solen och tittade på sina vänner som nu är hemma.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-11-05 04:36
#65

Halv tio och fortfarande inga krystvärkar. Jag är less på att vänta nu! 😴

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-05 18:39
#66

Hur har det gått?? Håller tummarna för att det går bra för både henne och dig. ❤️

Cahira
2014-11-05 19:49
#67

Fortfarande inte krystvärkar och jag har flashbacks från Hopi och Daisy som det var exakt likadant med. Vi pratade om att det verkar vara så att Elmos kalvar går över tiden helt enkelt. Dom är mycket större än förra tjurens kalvar så det tar nog lite längre tid att "bakas färdigt" på den genetiska linjen. 

Daisy gick över en vecka med förvärkar och huffade och puffade och stönade och stånkade så mycket. Mer än Angel nu. Hopi gick över fyra dagar tror jag det var. Delilah (Daisys och Dorys mamma) gick också över tiden lite och Dory är också Elmos baby. 

Angel mår bra idag, är lite ensam så jag stod och borstade henne med styv borste och hon lät ungefär som att jag gav henne en fotmassage. Försöker göra henne bekväm så gott det går. Jag tror inte hon kommer ha problem att föda men man vet ju aldrig när en Kalv kommer baklänges eller liknande. 

Minns du alla stadier jag berättade för dig? Jag har gått igenom lyckan och spänningen, till "undrar om jag kan få ut dom om jag kittlar henne?" till "Du har säkert bara massa luft där inne och kommer fjärta högljutt snart" till "gör vad du vill, see if I care!" och nu har jag hamnat i någon form av acceptans att hon går över tiden och det är bara att ha tålamod och vänta. 

To be continued. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-05 20:16
#68

#67 Hahaha, ja jag minns alla stadierna! 😂Så himla jobbigt att gå och vänta och vara förväntansfull och så står objektet i fråga och bara tuggar lite och tycker livet är hur lugnt som helst. 🤦‍♂️😉

Cahira
2014-11-05 23:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#69

Här är tre filmer på henne. Gud vad jag älskar henne ❤️ Hon är en riktig ferdinand och alltid lugn och är en riktig introvert, väldigt tyst av sig. Råmar sällan. Så att hon stönar såhär säger mig att hon är ruskigt obekväm.. 😕

http://youtu.be/Bh00dRB9I6M

http://youtu.be/5IO-ex3oRVU

Ser ni hur hon håller svansen spänd och stel, och håller fötterna under magen, trampar fram och tillbaka, skjuter rygg lite? Hon har fram till nu haft avslappnad hängande svans så gud vad hon är obekväm. Lider med henne. http://youtu.be/9FL1BcqWPEE

Jag hoppas hon blir befriad av extravikten snart och blir diad så juvret är lite mindre spänt. Älskade ängel. 

På tal om ängel, för de som missat så har hon en ängel på sidan. Ser ni trekanten som luciaklänning i princip, och stora vingar?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
MsSofieG
2014-11-05 23:53
#70

Åh men pluttan då :( Vi får hoppas att det är riktigt nära nu så hon slipper vara så obekväm.

Cahira
2014-11-06 00:01
#71

#70 Ja verkligen!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tarotstollan
2014-11-06 02:08
#72

Inget nytt?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
2014-11-06 02:54
#73

Nej inte än. Hon kommer gå över tiden med några dagar troligen. Hon har värkar men inte krystvärkar. Inget att oroa sig för ännu, är bara obekvämt för henne. Är bra fosterrörelser därinne så kalven mår bra. :) Hon äter som en ko ska och är bara obekväm. Försöker hålla henne bekväm tills kalven bestämmer sig att det är dags att flytta ut. *S*

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2014-11-06 08:43
#74

Stackars lilla gumman, hoppas att hon snart har sin Kalv.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2014-11-06 09:43
#75

Hon är så fin. ❤️Hoppas vi får se gose-kalv snart! 😍

Cahira
2014-11-06 20:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

#75 Det får ni. 😉

Kön okänd än så länge, och jag missade såklart födseln med några minuter. Den har inte stått upp än men försöker tappert. 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Tarotstollan
2014-11-06 20:11
#77

Oh Grattis!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria29
2014-11-06 21:22
#78

Hurra!!! grattis till kalven.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

MsSofieG
2014-11-06 21:47
#79

Oh men grattiiiis!! :D En sådan söt stjärn! 😍

Cahira
2014-11-06 22:23
#80

Lite fler bilder 😍 Och nu kan jag meddela att det är en liten tös precis som vi hoppades på och hon kommer bli kvar hos oss. :') 

Välkommen till världen och forumet älskade lilla jänta. ❤️ Nu ska man bara hitta ett namn också. Har ett namn i åtanke men ska prata med Mike om det innan vi bestämmer något. :)

Mor och dotter

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-08 10:24
#81

Men ååååååh äntligen! Så himla sööööt! 😍❤️🥳

elegantbanan
2014-11-08 12:47
#82

Men vilken sötis! Grattis till tillökningen! 😍

melancholy were the sounds on a winter's night.

Cahira
2014-11-09 06:15
#83

Tack så mycket. :)

Jag funderar fortfarande på namn till henne. Det lutar starkt mot Halo men jag vill spendera tid med henne innan jag bestämmer mig för ett namn och jag kan inte spendera tid med henne än för Angel är fortfarande väldigt beskyddande över sin lilla. Dottern äter ur alla fyra spenar nu och Angel mjölkar mer än hon kan dricka. Lite synd att hon inte är tränad att bli mjölkad vid såna tillfällen men det är såklart bäst att kalven får så mycket hon orkar att dricka. 

Snön är på väg snart och jag ser inte fram emot det. Kallt! 🥶

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2014-11-12 20:15
#84

Vet att detta är tråden om djuren men jag har färgat håret blått och blev sjukt nöjd! Är inte världens bästa bild men vill dela med mig ändå. :)

Digger ska iväg till veterinären idag och jag är så otroligt nervös.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MsSofieG
2014-11-12 21:01
#85

#84 Blev ju skitsnyggt med den färgen! Passade dig suveränt bra 👍 Varför måste ni till veterinären?

Cahira
2014-11-12 21:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#86

#85 Tack! Jag är riktigt nöjd. 😃

Digger tappar mer vikt än jag tycker är normalt för en senior. Han är kastrat, äter 32% protein foder och motionerar inte speciellt mycket längre och har ändå typ 0% fett och lårmusklerna har minskat rätt så drastiskt. Han har alltid varit tunn (tänk whippetbyggnad. Han var välmusklad som yngre eftersom han sprang hela dagarna.) men detta känns oroväckande. 😕 Så han ska besiktas och se om han har parasiter, någon obalans i kroppen eller (i värsta fall) cancer invärtes. Han har till och med förlorat muskler på skallen och det gillar jag inte för fem öre. 

Han är 12, blir 13 i april.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MsSofieG
2014-11-12 21:54
#87

Åh men en sån snygging. Jag håller tummarna för att det är någon lättbotad parasit eller mask! Inte kul när ens djur visar försämringar 😕

Cahira
2014-11-13 00:57
#88

Veterinären var en j*vla idiot. Jag märker skillnader tidigt och vill veta tidigt vad som är fel så det kan behandlas om det är något, typ cancer kanske. Men denna idiot anklagade oss för att svälta honom innan hon ens undersökt honom. Jag kopierar vad jag skrev i tråden på vallhundar, för jag är för arg för att säga det två gånger. Här är kopieringen:

Jag är riktigt arg just nu så ber om ursäkt om en svordom slinker in i texten. Ska försöka att hålla mig sansad när jag skriver detta.

Hon vägrade testa sköldkörteln för "hundar med sköldkörtelobalans är bara feta så vi testar inte smala hundar" och hon tyckte att fodret vi matar är skräp bara för att det är ett lite mer ovanligt märke och "Felet är inte hos honom, det är hos er. Ni måste mata honom mer" <---- jättekul att bli anklagad för att svälta sin hund när han äter typ 5dl om dagen, minst och väger kanske 20 kg eller nåt. 18 kanske?  Plus att han stjäl mat av katterna och av Frodo som äter specialfoder då han har foderallergi.

Hon tyckte att han skulle äta ett foder av stort märke som funnits länge för dom vet ju vad dom gör. Typ iams, royal canin, purina…. Mike sa att han åt beneful förr och hon tyckte att vi skulle gå tillbaka till det. Beneful när jag kollade hade kött som fjärde ingrediens om jag minns rätt, och det hade BARA biprodukter och mjöl, resten var spannmål. Majs var första ingrediensen. Så för att få upp honom i vikt tycker hon vi ska mata honom foder i samma värde som sågspån. Arg

Hon hittade ett blåsljud på hjärtat som han inte haft förr så vi måste hålla koll på det, annars var han frisk. Inga parasiter, lever, njurar m.m. funkar som de ska. Hon sa också att hans värden av fosfor, magnesium osv var precis som det skulle, vilket också är jättelogiskt för femton minuter innan så sa hon att han inte kunde absorbera näringen i det foder vi ger - för det inte är ett "big name brand food". 

Finns ingenstans vi kan få ett andra utlåtande ifrån heller så vi är fast med dessa jävla idioter. Vem fan anklagar ägarna för att svälta sin gamla hund?? Ger mig sjutton på att dom skulle säga samma sak om jag kom in med en whippet, skulle inte förvåna mig med alla fethundar jag sett i det väntrummet. 

Näe fy fabian säger jag bara!

Sammanfattning:

  • Inga parasiter
  • blåsljud på hjärtat
  • bra värden

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-13 09:33
#89

Först - jag gillar din nya hårfärg! 👍Du passar jättebra i det! ❤️

Sen - gaaaah vad irriterad man kan bli på den typen av människor som drar slutsatser innan de ens kollat upp saken. Förstår att du är arg och besviken. 😡

MsSofieG
2014-11-13 12:48
#90

Men fy vad arg och ledsen jag blir när jag läser det här :( En veterinär ska ju hjälpa när man inte har några fler vägar att gå inte stå som en jäkla vägg och käftsmäll 😕

Annons:
Cahira
2014-11-14 01:42
#91

#89 Tack, är jättenöjd! Är så stolt att jag äntligen vågade! :)

Nu har jag fått smälta gårdagens ilska och kan se på det hela lite mer objektivt. Jag är glad att jag vet att blodprovet säger att allt är normalt och att han inte hade en infektion eller parasiter. Min vän påminde mig om att han var väldigt stressad när vi hade kattungarna inomhus för socialisering och att det är säkert därför han förbränt mer än vanligt. Att jag inte tänkte på det! 😟 Han är sådan stresspelle att man blir hemmablind ibland. Men jag ska börja ge honom hans tillskott nu igen som jag gjorde förra vintern. De minskade stelheten i lederna när det är kallt och funkade väldigt bra. Jag har även börjat mata honom kl 15 och köpte hem valpfoder med omega 3 och 6 som jag kommer blanda i hans mat vid den matningen för extra protein, fett och dessa omega fetter. Ska även äntligen ha tid att börja sy hoppas jag så jag kan göra jackan han desperat behöver. Han fryser mer än min chinese crested. 😕

Jag är fortfarande arg på veterinären men tänkte att hon mest troligen har feta labbar hemma eller nåt. Hon ansåg att en hund ska bli matad tills han lämnar mat i skålen annars får han inte tillräckligt med mat. Och med skräpfoder med endast biprodukter och massa majs och andra spannmål och tillsatser som bukfylla så förstår jag att hon föredrar dom fodren om hon själv är hemmablind och övermatar sina stackars djur. Vi häller upp en liter mat fördelat på två skålar under nattetid åt Apache och Frodo och dom har endast lite i botten kvar på ena eller båda skålar morgonen efter så dom äter duktigt båda två så jag vet mycket väl att jag inte matar för lite. 

Tror min plan med valpfoder som tillsats blir perfekt för denna senior. Jag kommer skämma bort honom så öronen trillar av! 😂 Blåsljudet på hjärtat är jag väldigt glad att hon hittade, det känns bra att ha i åtanke så man märker om han börjar hosta eller så. 

Jag hittade superbra vinterskor idag, känns som att jag är redo för vintern nu! Avvänjningen av kalvarna som skulle hända idag blev framskjutet en vecka så var en härlig liten shoppingdag idag av skor, varma strumpor och valpfoder. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-14 09:33
#92

Jösses, om jag skulle mata Zero tills han lämnade mat i skålen…. tror inte han har någon botten i sin mage… 🤔Bra att du har en plan, den låter kanon. Lycka till med jackan, och glöm inte att visa sen! 🙂

Cahira
2014-11-14 09:40
#93

#92 Ja gud jag tänkte samma sak. De flesta djur äter ju tills de nästan spricker bara för att instinkten säger åt dom att dom kanske inte får mat imorgon. Hon borde verkligen veta bättre.

Självklart visar jag jackan när den är klar. :) Om jag kommer till start nån gång innan våren är här. 😂 Mina dagar liksom bara försvinner som i kvicksand senaste tiden. 🤔 Besynnerligt. 

Som nu. Klockan är halv tre och jag sa åt mig själv att jag skulle lägga mig tidigt ikväll. Oops!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MsSofieG
2014-11-14 21:02
#94

Vad skönt att du har en plan nu, håller tummarna för att han svarar bra på valpmat och varma kläder :) 
Haha skulle min labbe få obegränsat med mat skulle hon äta tills hon kräktes och sen lite till. Finns inget stopp i den hunden kan jag lova!

Cahira
2014-11-14 23:11
#95

Slog mig nu att det inte är konstigt att hundarna här är så feta när VETERINÄRER kommer med såna rekommendationer! 🤦‍♂️ Logiskt tänkande är inte så vanligt har jag märkt. 

Angels Kalv har nu officiellt fått namnet Halo och Halo har börjat smaka på höet. :) Hoppas på lite mindre kalla vindar imorgon så ska jag försöka få lite bilder på djuren. :) Har inte varit så inspirerad att vara ute senaste tiden så har inte blivit något fotograferande på ett tag. 

Vi kämpar med Frodos rumsrenhet fortfarande och vi fick ett bakslag när snön kom men nu har han börjat kissa ute igen. Tack och lov kissar han bara på puppy pads så golv eller möbler blir inte förstörda, men ändå. Han vägrar bajsa ute hur länge vi än är ute och vissa dagar som idag driver det mig till vansinne. Han ser utomhus som bus, äta snusk och rulla sig i äckel. Han är väldigt mycket valp i sinnet ännu så tålamod tålamod tålamod. Jag hoppas verkligen det lossnar för honom snart.

/trött matte

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-16 09:35
#96

#95 När Zero var liten så bajsade han i snöhögar. Sen när det blev vår och snöhögarna smälte så kunde han gå och hålla sig hur länge som helst tills det kom en liiiiiten gnutta snö så han kunde bajsa. 🤦‍♂️Jag höll på att bli knäpp på honom tills han fattade att han kunde bajsa även utan snö. 🥵

Cahira
2014-11-17 04:34
#97

Vi hade ju varningen för dödlig kyla i sex veckor, så det var sex veckor som liten pluttfrodovalp inte klarade av att gå ut för att hans fötter krampade. Så efter det har det varit omöjligt att få honom att bajsa utomhus. Tog evigheter att få honom att kissa ute ens. Men skam den som ger sig! 

Aldrig mera vintervalp. 😕 

På tal om kyla så var det superkallt idag och min mössa är försvunnen. 🤔 Hade besök idag så vi fick äntligen prioritera att städa hemmet och det känns så skönt att få det prioriterat. Det var ett tag sedan huset kändes rent och inte bara städades någon sektion i taget.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
2014-11-17 10:40
#98

Lilla Frodo.. inte lätt när det är kallt. ❤️

Hoppas du hittar mössan!

Medaljjägaren
2014-11-17 19:36
#99

Oj så söt liten Kalv :-) (även om det kanske var lite försent att skriva det nu…)

YEY, INSIDER!

Cahira
2014-11-18 02:01
#100

#99 Aldrig försent, hon är fortfarande supersöt! ❤️

#98 Jag lär få åka och möss-shoppa… inte mig emot! 😇

Vi har i princip snöstorm just nu, det bara snöar och snöar och snöar och det är som en snödimma ute. Då vi har satellitinternet så tappar vi internet om vädret är dåligt och idag är sådan dag. Mest myst med hundarna idag. 🙂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-11-20 08:24
#101

Åh gud var nära att jag blev med en femte hund idag! 😮 Inte helt optimalt men om dom erbjuder mig den hunden kommer jag säga ja tveklöst!! 

Det är en liten blandis rescue som de skaffade åt sin autistiska son men som varit totalt osocial sedan de skaffade henne. Jag sa åt dom att ta med henne hit så hon kunde träffa Ixxi för min Ixxi gör underverk med hundar som har dåligt förflutet. Och av någon anledning så klickade jag med henne och hon med mig! ❤️ Jag fick massa pussar, magkli och hon skulle vara i mitt knä nonstop. *smälter*

När de hade åkt hem igen så pratade jag lite med kvinnan och hon sa att hon övervägde att lämna hunden hos mig för hon var så glad att se hunden bete sig som en riktig hund. 😍

Jag sa att jag gärna är hundvakt om de någonsin behöver det. :) Jag får träffa Nala igen om en vecka, jag längtar redan!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-20 09:46
#102

#101 Så mysigt! Jag vet precis vad du menar, vissa djur är ämnade att komma till en. Min katt Poker är en sån. Vi hade redan fyra katter och hade inga planer på fler men han vann mitt hjärta och funkar med alla katterna så det var bara att säga hej och välkommen hem! ❤️

Cahira
2014-11-22 21:28
#103

#102 Förstår precis! 

Idag såldes kalvarna och jag är så arg och ledsen på mig själv att jag åker på influensan Nu så jag var för sjuk och svag för att gå ut och säga hejdå till dom. Känns i hjärtat att jag inte fick se hur Ivory och Thor blev i slutändan och nu har dom åkt. Vi har behållit Dory och Brownie och några till men jag vet inte vilka han sparade. Jag brukar vara med och hjälpa att välja men kunde som sagt inte i år. 

Kvigorna blev såld till en karl och den vanliga snubben tog pojkarna. Det var ca 10 av vardera, minns inte exakta siffror. 

Jag fäster mig alltid mest vid pojkarna trots att jag vet att det är dom som vi inte kan behålla. 😟

Snön smälter idag och imorgon ska det bli lite varmare. Gräset har tittat fram och Enya rymde ut till Piper och Lizzie. Enya är dominant och otränad så jag är lite frustrerad att jag är för sjuk för att ta in henne och Mike är början på att vara sjuk med, värk i kroppen, hosta m.m.

Jag ser fram emot thanksgiving. Vi blir alltid inbjudna till massa ställen men för mig är det tid för lugn och ro. Kalvarna är sålda, jakten är över, grannarna har skördat, det är underbart med god mat och lugn och ro!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-24 09:21
#104

#103 Stackare, jag förstår precis hur du känner. Det är så hopplöst när man blir sjuk vid såna tillfällen. 

När exakt är det thanksgiving nu igen?

Annons:
Cahira
2014-11-24 09:36
#105

Sista November. :) Thanksgiving i fjol var så magisk för mig. Underbart väder, tog ut hundarna till fältet via fyrhjuling och jag tog bilder på hundarna medans de sprang vid sidan av fyrhjulingen och när de raceade över markerna. :) Tog bilder på Apache på höbalar och det var bara allmänt härligt. Och så sjukt god mat efteråt med. :) Thanksgiving är mycket godare än julbord i mitt tycke! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-24 09:51
#106

#105 Ah, just ja, så är det ju. Hehe… 😛Visst är det kalkon på thansgiving?

Cahira
2014-11-24 10:07
#107

Japp, kalkon och pajer och lite dittan och dattan. Blir som ett julbord runt en fågel istället för gris/julskinka. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-24 10:08
#108

mmmmm…. gott! 🤤

Cahira
2014-11-24 21:01
#109

Ja otroligt gott! 🤤

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Medaljjägaren
2014-11-25 15:39
#110

#100 (känns lite oseriöst att trycka in typ nr 100 efter staketet :-)) I och för sig :-)

YEY, INSIDER!

Cahira
2014-11-25 15:51
#111

Jag hade visst fel, thanksgiving är på TORSDAG. 😮 🤤

#110 110 känns likadant haha. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2014-12-01 02:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Tror han kommer heta Lynx och tror han blir kvar här. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MsSofieG
2014-12-01 08:46
#113

Men vilken snygging! Såg ut som en riktig vildkisse :D

Cahira
2014-12-01 09:00
#114

Ja verkligen. ❤️ Googla på Felis Nigripes så ser du vildkatten svartfotskatt. han ser jättemycket ut som en sån! Fast sötare om man får vara partisk. 😛 Han är otroligt skygg så jag har mycket arbete framför mig men han har stulit mitt hjärta totalt. Han är speciell!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MsSofieG
2014-12-01 09:18
#115

Ja man ser verkligen likheterna! 
Men en liten utmaning kan ju vara lite kul, man får ju ut så mycket av att rehabilitera djur ^^

[JeanetteK]
2014-12-01 13:57
#116

#112 Men så söt han är! 😍 Helt underbar blick. ❤️Bra namn också.

Cahira
2014-12-02 01:01
#117

#115 Ja rehabilitering är väldigt givande. Jag tror jag får såna djur runt mig för jag har inget emot det. ❤️

#116 Ja visst är blicken underbar! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-12-10 04:34
#118

Det har verkligen varit tufft för mig senaste tiden. Jag var sjuk när kalvarna skulle säljas och jag har väligt svårt för att hantera att känna som att jag sviker någon eller missar något som känns viktigt så jag har inte mått helt bra, plus ångest tillbaka, mer värk, astma har blommat upp och saker hunnit ikapp. 

Men idag hade vi plusgrader och jag kunde äntligen gå ut till djuren utan extra värk eller liknande. Vi har köpt en lekboll åt Enya (lilla unga haflingerhästen) och den var så rolig att hon fick lyckofnatt och det var så kul att se att det smittade av sig! Jag studsade runt som en schimpans och hon slängde med huvudet, stegrade, hoppade, sprang och vi hade hur kul som helst. :) 

Sedan gick jag till Angel, Halo och de sparade kvigkalvarna med två olika borstar som jag vet Angel gillar. Jag älskar att spendera tid med henne och borsta henne så efter schimpansutbrottet behövde jag lite avslappnande borstning så jag sa Hiii Angeeel som jag brukar och hon såg förväntansfull ut. Jag började borsta henne och så får jag en nyfiken putt i armen från en Kalv. Vänder mig runt och kalven står kvar. Mike säger att han tror det är Brownie. Oj vad stor hon var nu! Men visst var det Brownie. :) Svart med röda toppar har hon nu och enormt vackert huvud. Jag lät henne sniffa på borsten och gav andra till Mike och sa åt honom att fortsätta på Angel. Jag lyckades borsta Brownie på nacken medans hon nosade på min sko och hittade en riktig sweet spot som kändes såååå skönt! Såpass skönt att jag fick borsta henne i ansiktet, halsen, nacken, skuldrorna - ja till och med rygg, lår, skuldror och magen! 😮 Jag är så imponerad med tanke på att första året jag var här tog det flera månader att få klappa Candy på huvudet alls. Det märks stor skillnad i tjurarnas avkommor - Brownie är en Elmodotter, Candy är inte. 

De är så otroligt vackra, jag lovar att visa bilder snart! ✨

Sedan såg jag Lizzie och var ju självklart tvungen att borsta min kära åsna. ❤️

Lynx syster skadade ögat och fick ta bort det precis som på Digger men hon mår fantastiskt. Lynx och brodern mår bra de med. Lynx är fortfarande väldigt rädd men har ökat i vikt och skyggheten har minskat även om det är en bit kvar. Min astma har dock som sagt ovan blivit sämre så jag tror inte jag behåller Lynx om jag kan hitta ett fint hem åt honom som har erfarenhet av en skyggare katt och tyst hem. Jag värderar att kunna andas högre helt enkelt. Är något med dessa tre ungar som triggar mig mer än t.ex. Bagheera, Midnight eller Owatonna.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
2014-12-10 09:17
#119

Åh man blir så glad när man gör såna genombrott! Så härligt att Brownie vågade komma fram och bli borstad! ❤️Älskar hur du berättar om dina djur. 🙂Det märks verkligen att du gillar dom.

Cahira
2014-12-11 01:45
#120

Tack goa du. 🤗

Owatonna började löpa idag så jag har mest suttit och skrattat åt hur hon hukar sig på golvet med röven i vädret och säger "Mrrhh, mrrh, mrrhh" åt alla och ingen alls. 😂 (katt, vet att vi har många namn att hålla reda på :) )

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-12-11 09:34
#121

#120 Mmmmm löpande kattdamer är rätt skojiga. Och rätt påfrestande i längden. Innan vi kastrerade Missan var hon hopplös, det kändes som att hon löpte oavbrutet. Hon krävde uppmärksamhet hela tiden och brukade ställa sig på bröstet på mig på natten och låta i örat på mig så jag skulle vakna och förstå att hon faktiskt var alldeles ensam… 😴😂

Ja vi har ju en del namn! 🤪

Cahira
2014-12-11 20:57
#122

#121 Owatonna är faktiskt jättesmidig än så länge… jag vet att jag lär äta upp det för att jag säger det men hon bara Mrr:ar och spinner vilket hon gör iallafall, och hon är kelig men inte påfrestande - vilket också är som vanligt. Skillnaden är att hon ställer upp sig för hundarna. 😂 Och att vi har fem katthanar utanför dörren, öhum. 🤪

Nu krockade en nyckelpiga med glaset på mina glasögon - vad rädd jag blev! 😮

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-12-11 21:09
#123

#122 Hehe ja det får du nog äta upp.;) Har ni anfallande nyckelpigor? :)

Cahira
2014-12-11 21:28
#124

#123 Det verkar inte bättre! Aggressiva nyckelpigor! 😛

Blir kiropraktorn i eftermiddag. Och det blir ÅTER IGEN inte den kiropraktor jag vill ha utan hans stand in.. känns som att den jag gillar knappt jobbar längre eller så blir jag alltid dålig på hans off dagar. Men min nacke behöver en justering och jag avskyr att braka nacken - hatar! 😕

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-12-11 21:51
#125

#124 Ja det är obehagligt att knaka nacken men mycket skönt efteråt! :)

Annons:
Cahira
2014-12-11 22:11
#126

#125 Tar ett tag innan det hjälper mig, jag mår så sjukt dåligt direkt efteråt. Huvudet bultar och får spänningshuvudvärk till den grad att det svartnar framför ögonen, balansen blir dålig och jag nästan spyr… och självklart måste jag justera nacken ungefär en gång i månaden. Blä.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-12-16 04:59
#127

Jag tog ett svårt beslut idag. Det är inget allvarligt även om det kändes som att man gjorde något hemskt. 🤫

När vi köpte in Enya så var hennes man och svans ihoptrasslad och jag har försökt komma ikapp med skötseln igen och har inte riktigt lyckats. Hon är väldigt ung ännu och otålig på att stå stilla så jag valde att klippa bort det värsta så det kan få växa ut på nytt medans jag lär henne att det är mysigt att bli ompysslad och tränar på dedär med att stå stilla längre stunder. Blev väl runt 30 cm på svansen och i princip hela luggen försvann. Jag ska kapa ned manen också eftersom den också är väldigt tovad/trasslad. Hon kommer leva typ 20 år till så tänkte att jag tjänar på det i längden om jag bara helt enkelt börjar om. 

Jag vet inte om jag vågar visa bilder på hur hemskt det ser ut, men hon verkade uppskatta det ändå. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-12-16 11:22
#128

Förstår att det var ett svårt beslut, men säkert jätteskönt för henne! Tror att du tänker helt rätt att det är enklast att börja om. Då är det ju lättare att sköta det under utväxten.

Cahira
2014-12-17 02:29
#129

Ja det verkade skönt för henne :) Bekvämlighet kommer alltid före utseende tycker jag. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-12-27 03:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#130

26 december och Apaches 3årsdag! 🥳

Kan inte greppa att jag haft honom i två år nu. ❤️

Dessa två hade annan form och storlek så lägger dom utanför bildspelet. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tarotstollan
2014-12-27 03:44
#131

Grattis Apache!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[JeanetteK]
2014-12-27 08:48
#132

Grattis Apache! :) Sååååå fina bilder. Ni har verkligen kommit långt du och apache.

Annons:
Cahira
2014-12-27 08:53
#133

Han tackar er båda. 🤗

Han är verkligen min drömhund på många sätt och vis. Jag brukade göra listor över hur jag ville min drömhund skulle vara och han passar in på i princip alla punkter! Känner mig så otroligt lyckligt lottad.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-01-06 00:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Hittade en bild jag har glömt visa er! Togs i oktober.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-01-06 12:43
#135

#134 Vilken underbar bild! Häftigt ljus. Maken är helt frälst i era kor. Det lär komma många frågor härifrån om han bestämmer sig för att testa såna. 😉

Cahira
2015-01-06 17:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#136

Här kommer en snabblista:

  • Bra mammor/starka instinkter
  • Bra kvinna reder sig själv - dom har stark flockinstinkt och om någon alarmar om fara så kommer hela besättningen till undsättning för att jaga iväg hotet
  • Hornlösa (vilket jag tycker är sjukt skönt)
  • Klarar kalla vintrar utan problem
  • Klarar somrar bra men eftersom dom är svarta så behövs en hel del skugga och vatten. Men det blir varmare här än det blir i Sverige. 

Det är väl dom stora punkterna. :) Vi matar enbart med gräs och hö. Köttkossor brukar vara lite mer moody än mjölkkor har jag hört men jag tror att om man bara hanterar kon mycket så blir dom lika tama som korna som mjölkas dagligen. 

Dom lever länge, Mike har haft en hel del individer som nått 20 års ålder och däröver. En ko blev steril strax efter 20 och levde att bli 26 år gammal. Mike anser att korna är som bäst när dom är runt 10 för då har dom lärt sig rutinerna och risk för komplikationer är rätt minimala. Men val av tjur är viktigt. Vissa ger mindre kalvar vilket är bra för kvigor, andra ger stora kalvar som har större risk att fastna i bäckenet. Elmo är av det senare, hans kalvar är enorma redan vid födsel så nästa blir en som har lite mindre kalvar. Kalvarna växer ikapp till nästan samma storlek efter sommaren är över ändå så jag gillar tjurar som ger kalvar åt det lite mindre hållet. Mindre stress på kon med, speciellt de unga.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-01-07 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Jag och Frodo har en riktig gosstund. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-01-07 20:17
#138

Shit vad stor bilden blev. 😮

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-01-07 20:52
#139

Åh vad söta ni är! :)

Annons:
Cahira
2015-01-07 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#140

Åh jag gjorde just ett bildspel i en konversation om väder och jag ville visa varför jag längtar till vår, för inget klår kalvsäsong!

Och bildspelet blev så himla härligt att jag måste göra den här också. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-01-08 23:53
#141

Slimface (en ko med smalt ansikte) förlorade sitt halvklara foster. 😢 Det var en pojke. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-01-09 10:49
#142

#41 Det är alltid sorgligt när det händer. 💔

monstermash
2015-01-09 11:15
#143

#140 Men så underbara bilder ❤️

#141 - Så tråkigt! :(

Cahira
2015-01-09 23:54
#144

Sorgen fortsätter, två foster till. Vet inte om det var tvillingar eller om två kor förlorade sina foster. 

Om någon missfaller och inte stöter ut kalven kommer hon dö av förgiftning så jag har en riktig klump i magen av detta. 

Veterinären är här och ska ta prover på fostren och efterbörden för att vara säker att det inte är någon sjukdom. Men mest troligen är det snöstormen som ställde till det.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tarotstollan
2015-01-10 00:24
#145

Fy så hemskt! Hoppas att någon kossa får behålla sin Kalv!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
2015-01-10 00:33
#146

Ja vi har ju runt 30 kossor så några blir det ju… men det är fortfarande hemskt att se halvklara foster på marken. 💔

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Tarotstollan
2015-01-10 00:48
#147

Ja, det kan ju inte var så trevligt att se. Hur reagerar kossorna på detta?
Nosar de och buffar och försöker att få dem att "leva"eller förstår de vad som hänt?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
2015-01-10 01:05
#148

Dom verkar förstå… tror det är för ungt för att lukta bebis liksom.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tarotstollan
2015-01-10 01:18
#149

Hur fort kan de bli dräktiga igen efter något sådant här?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
2015-01-10 01:23
#150

Tror dom kan gå i brunst inom 24 timmar faktiskt, men vågar inte säga helt säkert. Tror deras cykel ligger på 20 dagar eller nåt sånt. Jag är dålig på att minnas siffror.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tarotstollan
2015-01-10 01:57
#151

Ok, så då har de en chans att kunna få nya bebisar i år i alla fall och inte behöver vänta till nästa år.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
2015-01-10 02:22
#152

Jo det kan bli sena kalvar, men det är ändå otroligt sorgligt att se halvklara foster på marken. 😕

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-01-17 18:32
#153

Jag är så otroligt kalvsjuk just nu så sitter och kollar på massa nyfödda kalvar. ❤️

Sen påminner jag mig om hur det ser ut här på våren och då kan våren vänta en stund till tycker jag. 😂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2015-01-19 07:46
#154

Jag spammar denna video över hela iFokus nu men jag är så sjukt stolt över min lilla rescue! Jag trodde verkligen inte att han skulle kunna komma såhär långt och han blir fortfarande bättre och bättre!

Han litade inte på folk alls och var mer vild än tam (ej aggressiv) och hade såna starka rädslor att jag trodde han behövde avlivas för att slippa leva med sån ångest. Jag är så sjukt glad att jag gav mer tid innan jag gav upp! 

Fy fan vilken fanastisk hund han är!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-01-19 09:56
#155

Men ååååh så duktig han är! ❤️Förstår att du är stolt över honom. 🥳

Cahira
2015-01-19 16:59
#156

Ja alltså jag önskar att jag hade filmat hur han var när han kom hit och var rädd för allt.. dokumenterade allt hur det var från början… men jag trodde ju inte att han skulle förvandlas till.. ja dedär! Min lilla stjärna! ✨

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tarotstollan
2015-01-19 19:04
#157

❤️👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
2015-01-19 23:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158

Mike mailade mig just denna bild (och gav mig tillstånd att lägga upp den) för han tycker det är helt otroligt att vi har tö den 19 januari.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tarotstollan
2015-01-19 23:31
#159

Ser ut som kossorna njuter i vårvädret! Hur varmt har ni?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
2015-01-19 23:36
#160

Precis runt nollan :) men solen värmer deras pälsar rätt bra :P

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
2015-01-20 10:15
#161

Jag älskar omgivningarna runt där du bor! Det ser helt underbart ut.

Cahira
2015-01-20 18:28
#162

Det är det. ❤️ Magiskt vackert.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-01-22 00:20
#163

Hittade denna från Augusti. Hade glömt dela den med folk. Enjoy. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-01-22 11:05
#164

Men så sött! ❤️Dom ser verkligen ut att njuta hur mycket som helst!

Cahira
2015-01-22 17:11
#165

Ja det var kul att hitta den videon.. ^^ Hade helt glömt den eftersom Piper skadade sig typ dagen efter eller två dar efter eller nåt sånt. Men mysig är den. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-01-22 17:11
#166

Ja det var kul att hitta den videon.. ^^ Hade helt glömt den eftersom Piper skadade sig typ dagen efter eller två dar efter eller nåt sånt. Men mysig är den. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-01-22 20:25
#167

Jag klickertränade Owatonna för första gången idag. Jag klickar utan klicker ibland eftersom klickers gärna tappas bort så jag kör med "yes" istället och det funkar precis lika bra. Hon är inte inklickad sen innan utan vi körde bara på.

Hon är en smart liten tös. Hon får en jackpott när hon gör stora framsteg som att ta några steg för att nå targeten - i detta fall fingrarna. Och när frambenen lämnar sängen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2015-01-22 22:01
#168

Titta, en film jag glömt visa er! Jag älskar denna. Jag älskar när jag ser dom i vattnet. Dom påminner mig om en vild hjord bufflar. Så himla häftigt!

Det verkar dock som att vi inte får ha korna på den marken där i år. Nya lagar har trätt i kraft angående hyrmark från landstinget (tror jag det blir som översatt) och det kommer ta en del pappersarbete för att gå igenom. Men karln som hjälper oss VILL låta oss ha korna där för han sa att det finns ingen annan mark i hela Minnesota som är så välbevarad som den marken. Och Mike argumenterade att anledningen till att han fått hyra marken och ha korna där hitills med förra snubben som nu gått i pension var att när korna betar ned marken så hålls marken öppen och folk behöver inte åka ut dit med weed killer och spraya massa gifter, och korna gödslar också. 

Så håll tummarna att antingen att dom hinner bli klara innan augusti med detta, eller att vi får använda marken 2016. Men det verkar inte som att vi får ha dom där i år. 😢💔

Detta kommer göra det svårare för oss att få höet att räcka hela vintern så har vi otur måste vi minska antal kor för att ha råd. Men jag är glad att jag har denna video, det kan dom inte ta ifrån mig. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-01-24 01:04
#169

En äldre ko är sjuk. Vi vet inte hur allvarligt ännu. Hon äter, ser uppblåst ut men är inte bloated (orkar inte fundera på svenska termer just nu) och hennes hals är svullen samt jättevattnig diarré. 

Veterinären är på ett annat ställe just nu så vet inte om hon kommer ut ikväll eller imorgon bitti. Kl är 18 nu.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2015-01-24 09:19
#170

Usch, s trist med betet hoppas att det ordnar sig. Hoppas att kn kryar och att den redan nu ar sitt vanliga jag.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-01-24 11:20
#171

Jag håller tummarna både för att ni får ha marken och att kon får bli frisk. ❤️

Cahira
2015-01-25 00:42
#172

Alltså stackars ko. Hon har en förkylning (hosta och snuva), vattnig diarré, svullnad både under magen och i skinnet under halsen och är allmänt hängig. Feber och nåt fel med hjärtat.

Hon är på antibiotika och fick en magnet i magen för att fånga upp metallen hon fått i sig så magen ska kunna läka. Hon är hängig och verkar må allmänt blä. Hon är 10-12 år och väntar att föda Kalv om ca 3 månader.

Vi får se hur detta går. Jag vågar inte hoppas alltför mycket. Jag vet inte hur illa hjärtat är, men vet inte om hon kommer klara födsel eller ej just nu. 

Men jag tog några bilder idag iallafall. Halo har blivit stor!

Candy och Brownie är SÅ lika varandra! Samma poofy kinder och öronen är likadana, ögonen är likadana, nyfikenheten och personligheten är väldigt likadana! Kolla! Två års skillnad och ändå så lika. :) Jag bifogar filmen på Brownie jag filmade i somras. Jag misstänkte att hon skulle bli svart men en liten del av mig hoppades att hon skulle ha lite brunt kvar. :)

Brownie född 2014

Candy 2012

Och Maybelline börjar bli så vacker! Jag försökte ta en bild på Dory med men hon ville inte riktigt. 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-01-26 04:58
#173

Nu kunde jag äntligen ladda upp filmen! 

Kon som går förbi är den sjuke. Vi ser även Angel, Halo, Dory (lite vitt i pannan) och även Mike syns en liten tvärt där. :P

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

thea_thea
2015-01-26 08:07
#174

Jag kan inte riktigt greppa hur gigantiska dom är!

Annons:
[JeanetteK]
2015-01-26 11:04
#175

Så stora dom blivit! Hoppas det reder sig för den sjuka kon. ❤️

Cahira
2015-01-26 20:43
#176

#174 Haha ja det går undan! Det är ju samma brownie som videon ovanför. :)

#175 Hoppas jag med. Värsta är att vi verkar ha fler som kan vara sjuka men inte sjuka nog att visa symtom än. *suck*

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-01-27 10:56
#177

#176 Ååååh, jobbigt… 😕🤗

Cahira
2015-01-27 18:56
#178

Mike ska höra på jobbet om någon äger en metalldetektor så vi kan kolla höet vi köpte från samma ställe och kanske rent av scanna korna för att se om det finns metall i dom så man kan behandla innan dom blir såpass sjuka att det är på liv och död. 

Jag får knasiga idéer ibland, men det borde ju fungera.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-01-28 09:55
#179

Det var ju en superidé!

Cahira
2015-01-28 23:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#180

Vi får även metallmagneter installerade i höbalaren så den ska plocka upp det medans höet strimlas till korna. Jag hoppas vi aldrig mer har detta problem!

Dom magneterna ska tydligen vara jättestarka.

Minns ni Dory, kalven som hade en halvmåne i pannan? Hon börjar bli stor!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-01-28 23:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#181

Och Enya som var så tovig att hon fick klippas ned, hon har tydligen naturliga lockar och är så SÖT i sitt krull! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2015-01-28 23:25
#182

Och ett gäng lyckliga hundar. :)

Apache ÄR snyg och ÄR smart egentligen… han bara SER puckad ut på bilder… jag vet verkligen inte varför. :P 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-02-06 19:07
#183

Sjuka kon lever än. Det är riktigt kallt idag men vackert väder så jag tog mig ut på en promenad och bestämde mig för att filma, var ett tag sedan jag gjorde det. Youtube ville inte samarbeta med mig så fick bli en offentlig facebookfilm istället.

https://www.facebook.com/video.php?v=1053660864661109&ref=notif¬if_t=like

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-02-16 23:56
#184

Jag tog 466 bilder idag. ☺️

Här är några av dom bästa. :) Sjukt vad 2014 kalvarna vuxit!

Ögonfransar!

Dory

Halo byter päls

Jag och Angel

Mike och Enya

Diablo

Elmo är krullig just nu

Brownies mom

Goldylock

Söta Maybelline

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tarotstollan
2015-02-17 01:15
#185

Fina kort som vanligt!🙂 
Det verkar vara en snöälskande och pigg häst!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
2015-02-17 02:25
#186

Är man ung och varit instängd en längre period pga halka så har man överskottsenergi att göra sig av med. :) Det var extremt kul att ta bilder på henne även om större delen av bilderna jag sparade var för att ha referensbilder på hästar i action och rörelse när jag tränar mig att rita. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-02-18 15:02
#187

Så härliga kort! Massor med energi. ❤️

Cahira
2015-02-18 21:56
#188

Ja mIke vet inte att han hamnade med på bild. 🤫

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
2015-02-19 10:11
#189

#188 Hehe… Vi säger inget! 🙂

Cahira
2015-02-20 04:13
#190

Idag fick jag klappa Elmo för första gången! Och Mike sa till mig "Visst vet du att tjurar har spenar också?" och jag tänkte på det en sekund och sa att det låter ju logiskt eftersom män och hundar och katter av hankön också har bröstvårtor. 

Jag blev nyfiken, tog mig en titt - och han hade FEM små spenar. Så söta. ❤️Jag måste ta bild på dom nån dag. 😛 Var sån härlig stund att klappa honom för första gången.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-02-24 01:20
#191

Jag skriver av 2 anledningar. 1 är att jag ska ta en internetpaus så det kommer vara lite inaktivt för min del.

andra anledningen är denna:

Owatonnas mamma Ninja är infångad efter TVÅ ÅRS jobb! Mirakel kan ske! Av någon anledning så gick hon självmant in i buren när Mike stängde in sig med henne i katthuset. Hon kastreras på onsdag. 

Visst är Owatonna mamma upp i dagen? Förutom att hon är blå och tam… Ninja är vild och rädd. Men jag hoppas att kastrering kan få henne att lita på oss lättare. 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
2015-02-24 01:47
#192

#191 ❤️

-

Tarotstollan
2015-02-24 01:52
#193

Ha det bra under din vilopaus!🌺

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[JeanetteK]
2015-02-24 07:43
#194

Grattis till infångandet! Trägen vinner! Ta hand om dig nu.

Cahira
2015-02-25 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#195

Tack. Jo jag tar hand om mig. 90% av min stress gick ned av att Ninja är infångad och ska kastreras. Det blir inte onsdag utan fredag. Och imorgon fyller Ixxi 11 så kanske kikar in en snabbis då med.

Men nu loggar jag in för att säga… NU kom snön till oss! Bild tagen ut genom fönster, med och utan zoom.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2015-03-02 03:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#196

Fy bubblan vad snygg 3åriga Elmo är. ❤️ I bildspelet är några bilder från idag. Blev inte många, hade pocketkameran och batteriet la av nästan direkt. 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-03-12 01:06
#197

Internetpausen är över (kan inte hålla mig borta *S* )

och Rory och Ninja fick gå ut idag. Ocean var inte redo så hon är inne ett tag till. Owatonna kastreras nästa vecka har jag för mig. Sen är ALLA honor klara och Owatonna kommer kunna gå ut dagtid och klättra träd utan att jag behöver oroa mig för en babyboom. 

Och så vill jag dela med mig denna. En utzoomad och inzoomad version av samma utsikt. Piper och kossor hittar gräs som är på väg. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-03-13 05:15
#198

Såg att jag glömde en bild tidigare. Mina glasögon blir mörka när jag är ute för jag har kronisk huvudvärk och solen är väldigt stark här så för en bättre bild tog jag en utan glasögon. Jag gillar att ha en bild på mig med Angel för hon lever verkligen upp till "när man är stor måste man vara snäll". Hon är så härlig att mysa med. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-03-13 07:00
#199

#198 Ååååh älskar den bilden.:)

EmmaiNorr
2015-03-13 08:23
#200

#198 Vilken härlig bild!

[JeanetteK]
2015-03-13 09:38
#201

#198 Det ser ut som att hennes huvud är lika stort som hela du! 😮

Cahira
2015-03-13 23:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#202

#201 Haha ja jag vet. :) Det är väl halvsanning, hennes hals är rätt lång så huvudet är MYCKET närmare kameran än jag är. Men jo, hon är en stor kossa. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: