Jag hakar på och skapar en tråd jag med. :) Jag börjar med information så att de som är nya vet vem jag är och hur jag hamnade här.
Jag är 28 och är ursprungligen från Umeå som flyttat till en Black Angus ranch i Minnesota den 8 december 2012. Jag förväntade mig hästar och lasso, cowboyhattar, cowboyboots, brännmärkning, vallning m.m. och visste inte helt vad jag skulle möta. Vad jag inte visste var att min vän Mike (vi blev vän online och han erbjöd mig att komma och bo här) har samma relation med djur som jag har. Istället för att jaga och stressa djuren så har han lärt korna att komma på ett lockrop istället. Mikes pappa gjorde samma sak och den besättning vi har idag har Mikes pappas blodlinje i sig. Det är ingen brännmärkning m.m. heller för Mike ser skillnad på vem som är vem och vet vilken ko är dotter till vem och hur gamla de är. Inte nog med att alla är svarta, vi har ca 40 stycken. Imponerande eller hur?

Mike hade en häst i över 20 år som var hans bästa vän och högra hand som tyvärr dog bara några månader innan jag kom hit. Han skaffade en annan häst som trots träning var alldeles för nervös för att vara fungerande för oss. Samtidigt hade vi skaffat en häst som skulle vara min läromästare men som var en riktig mardröm. Vi sålde båda och köpte in Piper (american paint horse) och Enya (haflinger) istället som vi har nu. Vi har även en åsna, Lizzie. Gud vad jag älskar den åsnan. Hon skaffades in för att åsnor larmar när de ser coyotes vilket får coyotarna att fly fältet.

Vi har två kor som inte riktigt passar in med hjorden. En är röd/vit hereford/simmental korsning, Angel, och hon är tamaste av de alla. Hon var flaskmatad som kalv och Mike och Angel har lika bra relation som jag har med min hund. Mikes pappa började med hereford, Mike gick så småningom över till simmental tills han introducerades till black angus och fastnade. Angel är 15 och är lika änglalik och ljuvlig som namnet säger. :) Så har vi en vit charolais Hopi för vi ville helt enkelt testa hur de är. Det är helt accepterat att ha "commercial herds" dvs man kan ha en total gryta av blandraser i en hjord om man vill.

Vad som är mest speciellt är att vi har gott om mark och korna är så nära frigående som det går. De har tätt med träd för vind och väderskydd samt att klia sig på, vi har flera betesområden som vi växlar mellan så de får förändring och gräset får tid att återhämta sig mellan varven. Och de har bäckar och vattendrag samt en sjö att svalka sig i och dricka ur, och om de vill ha färskt vatten så finns en vattenautomat hemma som är uppvärmd vintertid för att undvika frysning. På tal om coyotes, när korna ser hundar eller coyotes så larmar dom och hela hjorden (inkluderat kalvarna) gör sitt bästa att jaga iväg dom. Alla hundar är rädda för korna av denna anledning.
Jag tog med mig min hund från Sverige när jag flyttade och Ixxi är en tioårig dvärgschnauzer. Hon har fortfarande en del svenska kommandon men har lärt sig engelska kommandon jättebra. Jag är så stolt över henne, hon är en one in a million. Ixxi kan över 30 tricks men är pensionerad nu. Hon är en riktig liten lady. :) Jag vet inte om jag kommer ta mig ur sängen när jag förlorar henne, hon räddade livet på mig när jag mådde som värst och ingen kommer nånsin kunna fylla hennes skor.

Innan jag kom hit så bodde redan Digger här, 12 år border collie/collie (som förlorade ögat i en olycka i fjol). Han har inte riktigt alla hästar hemma, men han är en riktig myspropp. :)

Det bodde även en pekingese här men vi fick tyvärr avliva henne strax efter min ankomst, så vi beslutade att adoptera en hund från ett shelter. Det blev Apache, en border collie/corgi som blivit illa misshandlad. Han har gått från att vara en hund som inte litar på människor till lojal in i döden. Jag älskar alla mina hundar men jag och Apache har en väldigt speciell relation. Jag hade tänkt tävla med honom men fick lägga det på hyllan pga hans rädslor och en spökhälta som kommer och går. Han är testad positiv för borrelia. Han fyller tre i jul. Jag älskar sjöhästdraken på höften!

Och fjärde och sista hunden är chinese crested puffen Frodo. Han fyller ett år gammal den 14 oktober. Har drömt om att ha en "kines" i över tio år och jag ville ha valp innan Ixxi försvann ifrån mig. Ixxi var hans nanny och lärde honom åka bil, vara ensam hemma och allmänt hyfs och det märks att hon har en tass med i spelet för han är precis lika ljuvlig som hon är. Han lärde sig älska vatten av Apache. Apache är Frodos största idol i livet. :)

Anledningen till att vi har fyra hundar är för att hundar är min passion i livet. Jag älskar hundträning och bjuder här på en bild på mig från i fjol när Apache var ett år gammal. Jag växlar hårstil rätt ofta, men jag bjuder på det iallafall. :)

En annan passion i livet är fotografi. Pappa hade en fotofirma när jag var barn så jag växte upp i mörkerrummet. Fotograferandet är min meditering och jag försöker fånga naturens vackra magi och djurens själ i mina bilder. Pga detta så efterbehandlar jag aldrig mina bilder utöver beskärning och förminskning.
Så jag har presenterat kossorna, berättat lite om hästarna och åsnan, och hundarna. Kvar är katterna. Vi har väldigt mycket gnagare i Minnesota så vi har flera katter för att hålla populationen nere runt byggnaderna. Vi har kattungar också men efter en vildkatt flyttade in och exploderade vår population så har jag äntligen lyckats övertala Mike att börja kastrera så vi får ned antalet igen.
Detta är väl en ytlig presentation av det hela. Denna tråd kommer helt enkelt fyllas med bilder av väldigt många djur!
Jag avslutar tråden med vackra Owatonna som är sex månader och har blivit min innekatt. Jag har fibromyalgi och därmed kronisk värk så Owatonna och Frodo agerar båda som mitt stöd under dåliga dagar. Digger håller mig sällskap när jag är sjuk men aldrig annars. Apache är rädd för att vara inomhus (gud vet vad han utsatts för) så han är utomhus hela dagen utom nattetid då han och Digger sover i garaget vilket är deras trygga lilla lya. Owatonna och Frodo är bästa vänner och leker och sover ihop konstant. Nog pladdrat, här är Owatonna. :)

Välkommen till min tråd!