Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 10667 ggr
slarvigt
2014-09-23 10:15

Mjölkproduktion

Hej, här kommer en lite dum fråga från en som inte har speciellt bra koll på lantdjur, men blev lite nyfiken… Om man har en mindre besättning får eller några Getter till mjölkproduktion för hemmabruk, hur funkar det? Måste varje tacka man vill mjölka få Lamm regelbundet då? Hur ofta då? Och hur mycket är "schysst" att mjölka ett får med litet Lamm? Och vilka alternativ har man sedan för lammen när de vuxit upp? Tackor kan man behålla eller sälja antar jag, men baggar antar jag att det är mindre efterfrågan på? Brukar man skicka dem till slakt då? Jag antar dock att man inte vill ha mjölk från alla får hela tiden, det lär bli väldigt mycket? Ber om ursäkt igen för infantila frågor, men när man inte vuxit upp med lantdjur inser man ibland att man har märkliga kunskapsluckor ;)

Annons:
[JeanetteK]
2014-09-23 10:19
#1

Det är inga dumma frågor alls. När man inte har haft mjölkdjur så kan man ju inte veta. Jag vet att Maria här på sidan brukar mjölka sina Getter så hon har säkert en aning om detta. Jag har får men har inte mjölkat dom. Däremot fick vi Lamm i våras och 8 av 11 Lamm var baggar. Vi lyckades inte få dom sålda till liv så våra har slaktats. Så min erfarenhet stämmer med din - att baggar är svårsålda. 

Hoppas du får bra svar på dina andra frågor av någon annan. 🙂

Maria29
2014-09-23 10:27
#2

Jag mjölkar mina Getter (just nu ingen eftersom jag sinar ur och kommer igång i gen nästa år) och det blir ca1,5liter per dag och jag mjölkar bara på morgonen inte på kvällen. Den första mjölken låter jag killingarna ta efter ca3veckor så stänger jag in killingen i box över natten där de kan se sin mor och hon den.

Sedan mjölkar jag på morgonen och sedan släpper jag ihop dem så att geten kan ta hand om sin killing. Jag slaktar hemma när bock killingen är stor nog för det (kan inte svara för hur man gör med får). Har man börjat mjölka så kan man inte bara sluta för att sedan börja igen det är ju djur vi pratar om, getmjölken går att frysa och använda senare tex när du ska göra ost,tvål mm. Jag har flera påsar i frysen eftersom det var för varmt för att göra någonting i somras när det var 34grader på gården.

Jag vet inte hur jag ska svar på dina frågor så om jag inte är tydlig nog så fråga igen.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

tlover
2014-09-23 10:29
#3

Vi har funderat på att skaffa mjölkdjur och vi vill lite av det som dom vill veta lite om.

Nu är det ju Getter jag kollat in på och jag har inte själv erfarenhet men jag har kollat upp lite.

Måste tackan/geten paras regelbundet: som jag förstår nej, däremot så ska dom inte vara för gamla då dom får sin första killing/lamm. Vill man däremot ha mjölk året om så kan man måsta para ofta, men ibland kan man hålla igång mjölkproduktionen ganska länge (vad jag förstår) så att om man bara tar en killing/lamm per år kanske man bara får 2-3 månader utan mjölk (men det beror på mycket).

Hur mycket är schysst att mjölka?: Vi kommer antagligen använda nått som kallas fäbod metoden det betyder att de första veckorna/veckan går killingen/lammet med mamman hela tiden, kanske kan man stjäla sig lite mjölk då men det mesta går ju till killingen/lammet. Sen så skiljer man killingen/lammet från mamman under natten (och killingen/lammet får hö el liknande), man mjölkar ut mamman på morgonen och sen får dom gå ihop med mamman under dagen.

Sen efter ett tag kan killingarna/lammen få gå i en egen hage hela tiden och man kan fortsätta att mjölka geten/fåret så länge som hon har mjölk (morgon och kväll).

Alla har nog lite olika varianter men det är det som jag tycker verkar bäst för alla.

vad händer med lammen/killingarna sen?: Det beror ju helt på antingen kan du sälja dom till slakteri el som livdjur. Vi kommer själva har lantraser/allmogeraser (utrotningshotade raser) och ha genbank så våra ungdjur kommer att vara värda mer levande än vad dom är döda fast har man djur kommer man inte undan att ibland måste djur avlivas/slaktas (av olika anledningar) men vi tror att det blir enklare att få majoriteten av djuren sålda om dom är genbanksanslutna än om det bara är en vanlig blandras.

Blir det för mycket mjölk om alla mjölkas?: Man kan ju använda mjölken till så mycket mer än att bara dricka man kan göra ost (kan lagras), smör (kan lagras), fil, youghurt, färskost, messmör/ost etc etc så om det blir "för mycket" då dom mjölkar som mest så finns det ju saker man kan göra och spara till månaderna då dom mjölkar mindre/inget.

l'm back

slarvigt
2014-09-23 10:44
#4

Tack så mycket för era svar, nu känner jag att jag har lite mer koll :)

Cahira
2014-09-23 20:29
#5

Vill bara tillägga att du hade väldigt bra frågor, inte dumma alls. :) Alla börjar vi från början och dina frågor lär de som inte heller vet, typ jag själv. :) 

Jag har fått ett bra hum om köttkossor men jag är dåligt insatt på får och Getter så jag älskar när folk ställer frågor om något jag inte vet nåt om. Finns så mycket kunskap på denna sida att man suger åt sig information som en svamp. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

slarvigt
2014-09-23 21:32
#6

#5 Det kändes som att man borde veta sådant men så var det kanske inte då 😅

Annons:
Cahira
2014-09-24 00:37
#7

#6 Beror ju på vad för djur man har, men ja det är bra information. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[[annajohannas]1]
2014-09-26 14:42
#8

Har en get på 3 år, som aldrig varit betäckt. Hon har fått vad vi kallar jungfrumjölk. Mjölkar henne morgon och kväll, och detta görs förhand.Tänk bara på att mjölka ur juvret helt,annars finns det riks för mastit (juverinflammation).

Getter brunstar regelbundet, och de kommer oftast i brunst när hösten kommer.  Getter ger inte så mycket mjölk, som Maria skrev, ungefär 1,5 l om dagen om hon går med killingen, annars upp till 3 l/dag, men det är individuellt.

Många skaffar in nya bockar ( nu kan jag bara getter), och när de gjort sitt (ursäkta uttrycket), så skickas de till slakt, för att undvika inavel. Men har du en genbank, så vänder man sig dit, om man har bock/bockar.

Geten betäcks på hösten, och killar på våren, så för att geten skall kunna återhämta sig, tar man killingar, endast en gång om året.

Tänk bara på att får är mer betesdjur, medans Getter är slyätare.

Det är inga dumma frågor, du ställer: Bättre att ta reda på information innan djuren kommit hem.

[JeanetteK]
2014-09-26 16:19
#9

#8 Jungfrumjölk har jag aldrig hört talas om. 🙂

[[annajohannas]1]
2014-09-26 22:01
#10

#9 Det har man sagt i alla tider  när de ger mjölk utan att varit betäckta, eller haft killingar😉. Anledningen till detta är, att lantrasen är så starkt framavlad, så det är ganska vanligt att den ger mjölk. Och jag klagar inte, det är jättegott med getmjölk.  I morgon skall det göras getglass, mums, mums.

[JeanetteK]
2014-09-26 23:32
#11

#10 Vad häftigt! Man lär sig något nytt varje dag. 🙂Åh jag hoppas vi kan ha Getter snart, det verkar så härligt.

Cahira
2014-09-27 00:22
#12

Jungfrumjölk var nytt för mig med. :) Jag har aldrig testat getmjölk i någon form men det låter otroligt gott!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

SuperLimm
2014-09-27 09:12
#13

Är jungfrumjölk lite som när tex hundar blir skendräktiga då kanske? :)

Mvh Linn

Annons:
[[annajohannas]1]
2014-09-28 12:13
#14

#13 Nja, nej, geten är inte skendräktig, utan så hårt framavlad, att den kan få mjölk ändå. Skendräktgihet hos hund, och att den får mjölk, är ju för att när den lever i det vilda, ska kunna hjälpa till att dia valparna om tiken är borta. Geten tar ju inte gärna till sig andra killingar( endast en del kan göra det, i och för sig, men inte så vanligt)

TS jag glömde att skriva, att om du inte har så många Getter, och inte skaffar någon mjölkmaskin, så fungerar en bröstpump alldeles utmärkt. Man kan köpa dessa på apoteket, dock ganska dyra, men det lönar sig, och risken att man skall få ner  te x ragg mm, försvinner.

Upp till toppen
Annons: