Annons:
Etikettgårdar
Läst 2169 ggr
CorneliaAndersson
8/30/14, 9:18 PM

Lag om utevistelse?

(Obs! Vet ej om det är rätt kategori)

Hej!
För ett tag sedan fick jag reda på att på samma väg som jag använder för att komma till stallet, så finns det ett annat stall med kor/tjurar som aldrig får komma ut.
Finns inga hagar runt om (mark finns men som sagt inga hagar)
Även hört att flera stallar har grisar, kor, får etc. 'instängda' utan någon som helst utevistelse.

Är detta lagligt?
Hästar måste väll ha utevistelse (?) så bör inte övriga lantdjur också ha det, eller r jag helt ute och cyklar?

Om det inte finns någon lag som som säger att djuren måste få komma ut, skulle man inte kunna skriva då till jordbruksverket och be om en förändring?

Mår så illa av att tänka på de stackars djuren som kanske aldrig får uppleva den friska naturen.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
Mantissa
8/30/14, 9:25 PM
#1

Det är lagligt för köttdjur att hålla dem instängda. Mjölkkor måste få utevistelse under en period på sommaren. Grisar får hållas inne, hur det är med får vet jag inte.
Pratade en gång med en bonde som drev upp tjurar av mjölkras till slakt. De gick hos honom i två år har jag för mig och stod bara inne på box under sitt liv. Fick bara se gräs och sol genom fönstret. Han sa att det inte gick att ha dem ute för då "sprang de av sig allting". Skitsnack tycker jag, men det är inte jag som bestämmer. Därifrån köper jag inte mitt kött i alla fall..

CorneliaAndersson
8/30/14, 10:06 PM
#2

Usch, tycker att det strider så mycket mot deras natur.

Tror ni / du att det skulle hjälpa något att mejla jordbruksverket?

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Mantissa
8/30/14, 10:21 PM
#3

Om tillräckligt många engagerade sig så kanske.  Engagemang drev igenom burhönsförbudet tex. Men det är alltid svårt när det är stora ekonomiska intressen som står emot.

CorneliaAndersson
8/30/14, 11:19 PM
#4

Borde inte kosta så extremt mycket pengar med några stolpar och en rulle tråd.

Någon mer som känner sig sugen på att skriva?

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Maria29
8/31/14, 8:39 AM
#5

Mina Getter är ute varje dag även på vintern (vilket enligt JBV de inte behöver utan där står det att i min region så behöver det bara vara ute de 9månader som går att beta) jag tar dock in dem på natten eftersom året om eftersom jag mjölkar mina Getter.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
8/31/14, 10:49 AM
#6

Jag tycker också att det är sorgligt att djur inte ska få komma ut. 😕Tyvärr tror jag som Mantissa att det är svårt när det är ekonomiska intressen inblandade. Men man ska alltid försöka påverka!

Annons:
CorneliaAndersson
8/31/14, 6:38 PM
#7

Fick idag svar från några vänner som känner några som har kor/tjurar inne:

''De lever ändå inte länge, och de mår bra!''

Men alltså, vad spelar det för roll, de vill ju ändå vara lyckliga, precis som alla andra djur ;/

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[JeanetteK]
8/31/14, 6:59 PM
#8

#7 Jag håller med dig… Det borde vara en rättighet.

CorneliaAndersson
8/31/14, 7:28 PM
#9

#8
Ja, verkligen!

Nej, detta ska jag ta upp, och strida för!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Cahira
9/1/14, 6:33 AM
#10

Det är skillnad på muskler som står stilla och muskler som rör på sig. Om de fick röra på sig så skulle de ha bättre kött och mindre fett. 

Att folk aldrig lär sig detta.. :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

VildaVittra
9/3/14, 12:47 PM
#11

Det är tyvärr väldigt många arter av sällskapsdjur och produktionsdjur som aldrig får gå ut. Hur många kaniner eller katter är det inte som hålls instängda i en lägenhet? 

Jag är av den åsikten att alla djur ska erbjudas utevistelse (ok, en tropisk ödla i Lappland kanske inte är så smart, men då kan man ju fundera på om man verkligen ska skaffa ett djur där man inte kan erbjuda ett gott liv). Det är en stor del i varför jag startade sajten etisk djurhållning.

Men något alla kan göra är att stödja den typ av hållning som man föredrar genom att köpa deras produkter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
9/3/14, 12:58 PM
#12

#11 Det är sant! Det gäller att bli mer medveten om hur djuren (som blir vår mat) lever.

Ptorparn
10/7/14, 10:27 PM
#13

Svaret på att ha tjurar ute är inte att de springer av sej det är av  säkerhetsjäl . Lösa tjurar ute i flock när de är runt ett år o uppåt så finns det knappt något staket som kan stoppa dem perioder så har de så stor könsdrift och då finns inga hinder för dem . Nu för tiden så är det rätt vanligt att de får bli stutar /kastrerade så att de kan få komma ut på bete .Men när de är kastrerade så växer de långsammare och blir slaktmogna senare och då behövs det ett högre slaktpris för att ha råd att föda upp djuret . Enstaka tjurar lösa ute hos kor som ska betäckas brukar kunna gå bra men kan bli väldigt farliga om de vill skydda korna då kan de anfalla och det är lika med kor som har Kalv med sej .

Annons:
Cahira
10/9/14, 2:49 AM
#14

Våra avelstjurar har inga problem med utedrift och könsdrift när de är separerade från korna. De får komma in till korna 4 juli.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

AnnaFagerell
10/19/14, 12:37 PM
#15

Djur äldre än 6 månader måste vistas utomhus enligt lag på sommaren, undantaget tjurar och detta är pga säkerheten

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: