Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1097 ggr
Saffran0Spice
2014-08-15 13:21

Varför ha får?

Man har väl får för att använda sig av eller sälja ullen?
Så varför klipper man dom inte innan Lst säger ifrån 🤔

http://bohuslaningen.se/nyheter/munkedal/1.3360217-klipper-inte-sina-far-larver-kan-borja-ata-pa-dem

Annons:
VildaVittra
2014-08-15 13:33
#1

Du får inte en krona för ullen i Sverige, konsumenterna köper hellre Ull utomlands ifrån. Sedan kostar klippningen, klipper man då färre gånger per år så tjänar man några kronor på det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2014-08-15 13:40
#2

Det är sorgligt men det stämmer som VildaVittra säger. Jag tror att det är lag att de ska klippas minst en gång om året. Det vanliga är att man klipper dom två gånger, en gång på hösten och en gång på våren.

tlover
2014-08-19 15:21
#3

De flesta som har får i Sverige har det för köttet inte för ullen, ullen är bara nått jobbigt som måste klippas och som sedan bränns eller ev grävs ner.

Samma med fällen då man slaktat djuret.

Det är ytterst få som har får för ullen i Sverige och dom sköter nog klippningen bättre eftersom om den blir för lång blir den svårare att använda har jag för mig.

Vi får så mycket Ull (köttras blandat med lite finullras) och fällar vi vill från svärmor som har får men inte alls är intresserade av ullen.

l'm back

Cahira
2014-08-22 02:48
#4

Det finns de som har får för att de vill slippa köpa Ull själva för de spinner eller tovar. Men de är nog kraftig minoritet.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: