Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 1939 ggr
[JeanetteK]
8/14/14, 5:30 PM

24 ägg i kläckaren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ligger 24 ägg i kläckaren. Om 21 dagar har vi förhoppningsvis 24 kycklingar! Förra vändan gav 18 men två klarade sig inte så vi har 16 kycklingar som nu är runt 5 veckor gamla. 

Vi kommer sälja av en del, behålla en del och resten hamnar i frysen. Man kan se att det är många tuppar och de är lite svåra att sälja.

Annons:
Svarttusch
8/14/14, 5:53 PM
#1

Förlåt en helt obildad fråga, men kan man alltså redan på äggen se att det är tuppar? hur gör man det? Det låter ju väldigt intressant :) Jag är lite lätt intresserad av det här med äggkläckning, därför jag frågar :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[JeanetteK]
8/14/14, 6:30 PM
#2

#1 Haha, sorry det är nog jag som var otydlig. Nej, av kycklingarna vi redan har är flera av dom tuppar. 😂Nu när jag läser mitt inlägg så läser jag det precis som du. Ha ha ha, det var ju riktigt knasigt formulerat. 😂Nej, jag tror inte att man kan se på äggen, inte jag i alla fall. 

Roligt att du är intresserad av äggkläckning. Vi har rätt nyligen köpt den här lite större apparaten. Innan så använde vi en liten där det får plats sju ägg. Eftersom vi har en stor ras - Brahma - så blir kycklingarna stora och det blev alldeles för trångt i den lilla när de väl kläcktes. Däremot har vi kläckt fram dvärgkochin i den och den var alldeles perfekt till det.

Svarttusch
8/14/14, 6:34 PM
#3

#2 Ah då är jag med! Tyckte det lät konstigt att man kunde se om det var tuppar med tanke på att stora hönsgårdar osv avlivar tuppar direkt vid födsel, kunde man se borde de ju inte kläcka dem alls :P 

Mysigt att ha egna Höns, då kan man äta ägg med gott samvete i alla fall. För jag gissar att ni inte kläcker alla ägg? Jag tror inte vi får ha Höns i vår lägenhet, men skaffar jag ett hus på landet nån gång är nog Höns ett måste ;)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[JeanetteK]
8/14/14, 6:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Ja vi får mycket ägg! Vi har haft lite överskott på ägg + att våra hönor är dåliga på att kläcka fram kycklingar. Då känns det kul att hjälpa till lite och få fram fler. Nästa säsong är det dags att byta tupp tror jag. Även om vi gillar honom massor. Men jag tror att vi kommer behålla de hönor vi får och då är ju de hans döttrar. Ev kan man byta med någon så han får leva kvar. Vi får se hur det blir.

Svarttusch
8/14/14, 6:59 PM
#5

Åh så roligt med egna ägg ändå. Att verkligen kunna äta med gott samvete. Sen att man också kan följa djur från ägg till vuxen höna!

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[JeanetteK]
8/14/14, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ja det är toppen! Nykläckta kycklingar är så otroligt söta!

Annons:
djurkillen
8/17/14, 7:07 PM
#7

Köper gärna din tupp när du ska byta om du inte bor alltför långt bort från Åmål ;)

[JeanetteK]
8/17/14, 7:33 PM
#8

#7 Hmmm bor ju tyvärr i Höganäs… Men man vet aldrig - saker kanske löser sig när det är dags. 🙂Ska försöka komma ihåg detta när det väl blir dags. Gullig du är som vill ha honom, det känns bra för han är mig mycket kär. 🤗

Cahira
8/22/14, 2:19 AM
#9

Tuppen är så sjukt snygg! 

Och SÖÖÖÖT kyckling! Uppdatera hur många som kläcks!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
8/22/14, 9:56 AM
#10

#9 Tack, ja han är jättestilig. Han har verkligen koll på sina hönor och ropar in dom varje kväll. Om de inte kommer så springer han runt och skriker och sen jagar han in sina tjejer. 🙂Så han är duktig på sitt jobb. Samtidigt är han ganska snäll mot oss. Det finns ju tuppar som inte vill att man är ens i närheten men han kan tom komma och äta ur handen. ❤️Men man får inte röra honom, då stampar han och bröstar upp sig och försöker se farlig ut… 😛

monstermash
8/23/14, 12:59 AM
#11

Åh vad roligt! 😃

Cahira
8/23/14, 1:39 AM
#12

Haha åh söta tupp!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
8/23/14, 1:40 AM
#13

Haha åh söta tupp!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
9/2/14, 8:51 AM
#14

I slutet av veckan kläcks kycklingarna! Nu har äggen under drygt två veckor legat som i vaggor och vänts med jämna mellanrum. Igår var det dag 18 och dags att plocka äggen  ur vaggorna och nu låta dem ligga still sista dagarna. Dag 21 - alltså torsdag - börjar kläckningen!

Cahira
9/3/14, 4:12 AM
#15

Spännande!! Kom ihåg kameran om det är ljust nog!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
9/3/14, 8:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 Japp, jag ska fota! Ser fram emot kläckning. ❤️Förra omgången kycklingar börjar bli stora. Det är så häftigt att se dom tillsammans med de vuxna hönsen, det märks att de observerar och härmas. På kvällen så ligger de små i ring under värmelampan och de större runt om. Så otroligt gulligt. ❤️

Cahira
9/4/14, 2:53 AM
#17

Sött 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
9/4/14, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Idag har det börjat pipa i källaren. Jag hörde det direkt när jag öppnade dörren. Nu har fem små sötnosar kommit ur sina ägg! Nu ska dom vara kvar i maskinen tills de är torra och redo. Ungefär ett dygn och max två dygn. Jag längtar tills jag får hålla i dom!

Cahira
9/4/14, 6:13 PM
#19

IIIIH!!! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
9/10/14, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

17 stycken små kycklingar blev det! Här är några av dom. Tyvärr lite suddig bild. Jag är så fascinerad av kycklingar. Dom är så levande från första stund. Och högljudda! Oj så dom piper!

Annons:
[JeanetteK]
9/10/14, 8:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Här är närbild på en av dom ljusare.

Cahira
9/10/14, 9:43 PM
#22

Sååå fina! 😍 Testa och se om du kan se könsskillnaden redan nu som dom gjorde i videon så kanske du ser om du ser skillnad. ^^ Är nyfiken. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Medaljjägaren
9/17/14, 9:01 AM
#23

Så gulliga :-D

YEY, INSIDER!

[SophD]
9/17/14, 9:05 AM
#24

Resten hamnar i frysen? 😕

Medaljjägaren
9/17/14, 9:08 AM
#25

#24 Oh, jag trodde att de skulle frysa in dem, och sedan tina upp kycklingarna när dom ville ha små söta kycklingar i hönshuset.

YEY, INSIDER!

[JeanetteK]
9/17/14, 10:23 AM
#26

#24 Det är väldigt svårt att få t ex tuppar sålda och man kan inte ha för många tuppar tillsammans. Så de tuppar som växer upp här slaktas när de blir könsmogna.

[SophD]
9/17/14, 3:36 PM
#27

#25 Vad menar du? 

#26 JAHA! Jag trodde du skulle stoppa de små kycklingarna som visade sig vara killar i frysen. Så som man gör med ökenråttor när man får för många ungar. Hemsk plågsam död.

Annons:
[JeanetteK]
9/17/14, 3:39 PM
#28

#27 Men oj, är det sant!? Låter helt galet. 😡Nej, så gör vi inte! 🙂

[SophD]
9/18/14, 10:05 AM
#29

#28 Så bra 😃

Upp till toppen
Annons: