Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 3671 ggr
lantis150
2014-08-12 11:43

Highland cattle

Hej!

Tänkte skaffa Highland cattle när jag blir lite äldre

men jag undrar om dom är svårskötta  och om elstängsel kan hålla dom inne. 😃

Annons:
[ZorroKanin]
2014-08-12 12:12
#1

vet inte så mycket om dem men ett hyfsat högt elstängsel bör ju funka, håller det andra ko raser inne borde det göra samma med Highland :)

[JeanetteK]
2014-08-12 12:58
#2

Vi har två kvigor (blandning mellan mjölk- och köttko). De går i hage utan elstängsel men ett ganska högt vanligt stängsel. Det vanliga är ju annars eltråd och det brukar funka. 

Har ingen erfarenhet om Highland Cattle men våra kvigor är inte svårskötta i alla fall. De kräver mat och vatten. På vintern när dom är inne är det en hel del mockning men i övrigt kräver dom inte så mycket.

Cahira
2014-08-13 09:14
#3

Jovisst kan elstängsel hålla dom inne - om dom rör den med nosen under "lärningsperioden" då dom lär sig att hålla sig borta från elstängsel. Pälsen är tjock så el är ganska värdelöst annars. Men man kan ju bygga av trä för att vara säker. Kor KAN hoppa ganska högt men gör det bara i pressade situationer. Tjurar brukar vara knepigare att övertyga att hålla sig borta från korna mellan parningstiderna men annars så. :) 

Du kan försöka leta fram en gård som har highland och maila dom frågor. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-08-13 09:18
#4

#3 Bra tips!

Cahira
2014-08-13 20:19
#5

Jag har sett våra tjurar ge blanka f*n i elstängslet för att komma till kor som är i brunst. De bara la huvudet under tråden, lyfte den på nacken och lät den glida längs ryggen. En annan hoppade över. De är så tjockhudade att om de verkligen vill igenom så bryr de sig inte, iallafall inte tjurar. 

Men utom den gången så har det gått väldigt bra med el för oss, men black angus har ju inte samma tjocka päls, ens på vintern. Dock stärker vi styrkan på elen under vintern för att vara på säkra sidan. Elen behövs inte hela vägen bak till fältet så när vi disconnectar dit så blir elen starkare där de är på vintern. 

Och med el får man vara försiktig med ogräs, om grenar eller ogräs tar i den lägsta tråden så kortsluts den. Så jag rekommenderar att bygga riktigt staket eller köpa metallgrindar istället när det kommer till vildvuxna områden. :) Det eller gå runt med sån trimmer och ha tråden inte alltför lågt till marken. Om det är för stor vidd mellan lägsta och högsta tråden så kommer kalvar (om du ska avla) ta sig igenom. Samma om du bara har en högre. 

Allra säkrast är en kombination av trä/metall och el om man vill det, men elräkningen blir ganska hög av elstängsel.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-08-13 20:37
#6

Vi har som sagt bara "vanligt" stängsel. Våra skulle lätt kunna gå igenom tror jag om de fattade hur starka dom är. 🙂

Vänner till oss är mjölkbönder och de har bara eltråd till sina kor. De får däremot jaga dom på byn ibland. 😉

Annons:
Mantissa
2014-08-16 12:31
#7

Mina bekanta som har både kor och tjurar (separerade) har bara vanligt elstängsel. 1-2 trådar och inte så högt. Deras kor hoppar inte över trådarna, men de hoppar ibland över trästaket som de ser bättre. Fast det är ett riktigt monsteragregat. fick en smäll av det en gång och det var som att bli slagen i bakhuvet med basebollträ typ :P

lantis150
2014-08-17 12:10
#8

Jag! googlade på det och fick fram en gård i england som rakar sina highlands före vårutläppet för då kände kossorna strömmen, stod det på deras hemmsida.

ManU77
2015-05-31 23:47
#9

Alltså, elstängsel är ju inget fysiskt hinder egentligen. Det är (eller ska i alla fall vara) ett psykologiskt hinder. Som någon sade, om de tidigt lärt sig att stängslet är obehagligt är det större chans att det kommer fungera som det är tänkt… eller?

Cahira
2015-06-01 03:00
#10

#9 Obehag ja.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-06-01 08:40
#11

#9 Precis! När man har grisar tex så lär dom sig tidigt att elstängslet är obehagligt. Som vår stora galt skulle ju lätt bara kliva genom trådarna men han har lärt sig att hålla avstånd. Så det är ju mer ett psykologiskt stängsel.

Upp till toppen
Annons: