Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 1156 ggr
Cordata
2014-08-04 09:38

Lättdresserat utedjur

Hej alla på Lantdjur iFokus!
Jag är en djurälskande tjej som har haft husdjur i nästan hela mitt liv tills för ett par år sedan då vår sista katt somnade in. Ända sedan dess har jag längtat efter att kunna köpa min egen kisse den dagen jag flyttar hemifrån. Nu är det så här att min fästman har astma och vi har kommit fram till att det inte är särskilt klokt att ha ett pälsdjur inne med tanke på det. 

Nu undrar jag därför om ni har tips på djur som man kan ha ute i en stor trädgård (eller gård) som blir riktigt tama och keliga. Jag har funderat på att köpa en jättekanin så småningom. Jag vill dock ha tips på andra djur som skulle passa och som blir riktigt tama. Ös på med råd och tips om ni kommer på något!

Tack på förhand :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Annons:
[JeanetteK]
2014-08-04 09:45
#1

Kaniner är ju ett bra alternativ! Sen finns det ju Höns. Har du några stycken från dom är kycklingar kan dom bli jättetama, beroende på hur mycket tid du lägger på dom. Har du rejält stort kan du ju ha några får. Ankor är ett annat alternativ. Vi har myskankor och dom är jättesociala.

tlover
2014-08-04 09:47
#2

Hm kanin hade ju jag tänkt tipsa men det finns ju andra

Höns tex kan bli riktigt gosiga och keliga (det beror på hur mycket man är med dom) då får man ägg också. Getter är ju ett av dom gosigaste djuren som finns (ej egen erfarenhet).

Både katt och hund kan man ju ha ute (i tex hund/katthus/gård) men det kräver ju att man är med dom mycket (eller vill man ha ett gosigt djur gäller det ju att vara med dom mycket) vi har vår katt så (fast hon har ett rum i huset hon får vara i men vi gosar med henne ute.)

Faktiskt de mesta djur blir ju tama om man är med dom mycket (tex av vad jag ar hört, får, kor, renar etc)

l'm back

Delvoriah
2014-08-04 14:28
#3

Minigris är ett pälsfritt alternativ på ett intelligent djur som man även kan ha inomhus. Vad jag har hört finns det vissa problem med aggresivitet, så var noga med föräldradjuren!

http://brisingasmycket.se

Cahira
2014-08-05 00:32
#4

Kaniner var min tanke med. :) Går ju att ha i utebur eller liknande. Man kan skaffa Ankor som äter mördarsniglar om ni har det så hjälper de er i trädgården med. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-08-05 00:33
#5

Och beroende på hur stor gård så kan säkert mindre Getter fungera. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cordata
2014-08-06 07:19
#6

Tack så mycket för era svar, får se över alternativen noggrannare sen :). Det lutar i alla fall mot en jättekanin och sen får jag se om ett par minigetter eller Höns passar in med. :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Annons:
[JeanetteK]
2014-08-06 08:31
#7

#6 Vad roligt! Berätta gärna hur det går för dig när det är dags!

Upp till toppen
Annons: