Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 3103 ggr
Vevvis
2014-06-19 12:14

Ankor- fördelar/nackdelar

Det är så att jag försöker övertala mina föräldrar att skaffa Ankor (typ 2st) och det skulle vara bra om jag fick veta så mycket som möjligt om dom. Och så skulle jag gärna vilja ha en för- och nackdelar lista över att ha Ankor.

Annons:
Mantissa
2014-06-19 23:41
#1

Fördelar:
De ger ägg, och kött om man vill
De växer otroligt fort om man vill föda upp för slakt
De skiter löst, vilket gör att skiten regnar bort utomhus
De är skojiga att se på (och typ sötaste djuret öht om man ser dem springandes framifrån)
De äter sniglar
De sprätter inte som Höns, så de kan gå lösa på Snigeljakt även i trädgårdslandet
De raser som inte flyger är mycket lätta att stänga in. Ett kopostgaller räcker mer än väl för att hålla dem inne
Ankungar är typ det sötaste som finns <3

Nackdelar:
De kan låta ganska mycket (honorna)
De blaskar ner mycket och skiter löst vilket gör det jobbigare att hålla rent efter dem inne
De skitar ner sitt vatten DIREKT och måste alltid ha tillgång till vatten att doppa i alla fall huvudet i (helst kunna bada)
De värper inte riktigt lika bra som Höns
De kan vara lite si och så på att ruva (men många är också mycket duktiga)
lite knepiga att kläcka fram i maskin (enl min erfarenhet iaf)

Cahira
2014-06-20 00:40
#2

En nackdel till, inte alla tycker om lukten. Alla djur har ju sin doft och vissa har svart for fagellukt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mantissa
2014-06-20 09:23
#3

Jag upplever ingen direkt lukt, men mina bor ju utomhus. Juste, det ä ännu en fördel med ankorna. De är mycket mer köldtåliga än Höns och kan bo utomhus året om (med tillgång till ströad och vindskyddad plats. Mina bor i en hundkoja på ca 2 m2, men de sover helst ute under buskarna även i -15

[JeanetteK]
2014-06-20 13:34
#4

Vi har våra i stallet och de går fritt där. Kan säga att de bajsar massor och ofta. Och dom luktar inte rosor… man vänjer sig vid lukten, men de luktar verkligen.

Myskankor kvittrar till skillnad från andra Ankor som kvackar mycket.

Vevvis
2014-06-21 09:36
#5

Tack så mycket! Det skulle vara bra om ni kunde skriva massa "skötselråd " om dem också!

Mantissa
2014-06-21 09:48
#6

De måste alltid ha tillgång till rent dricksvatten när de får mat. De får mat här 2ggr per dag. Hur mycket beror på ras och om de värper mm. De måste minst kunna doppa huvudet i rent badvatten varje dag, men helst kunna bada ordentligt. Dels för att de tycker så mycket om det, men även för att det hjälper dem hålla fjädrarna i trim och hjälper dem att para sig. Går de ute så är mockningen efter dem nästan obefintlig då skiten regnar bort. Men inne är det lite mer sån skötsel.
Det var det jag om på just nu

Annons:
[JeanetteK]
2014-06-21 10:24
#7

Vi har dom i en box i stallet. Där har dom ett litet hus (en hemmabyggd liten låda med tre väggar och tak). På golvet i spiltan har vi halm förutom i den delen där maten är. Där har vi även en kattlåda med vatten. Där badar och dricker dom när dom är inne, så det vattnet byter vi minst en gång om dagen. Ute har vi en sandlåda i plast med vatten där de badar ute. Det vattnets byts också minst en gång om dagen.

Inne mockas varje dag, dom bajsar mycket och överallt. Ute regnar bajset som sagt bort eller också spolar vi bort det med slang.

Våra äter kornkross inne. Sen äter de allt möjligt ute - insekter, gräs, sniglar, mask och vad de nu hittar.

Upp till toppen
Annons: