Annons:
Etikettsvin
Läst 1132 ggr
[JeanetteK]
6/4/14, 10:43 AM

Ny grishantering??

Jag lyssnade på radion i bilen igår och det var Aschbergs program där man får ringa in och diskutera ämnen. Då var det en tjej som berättade att man skulle testa ett nytt sätt att hantera grisar i Sverige. Man skulle helt enkelt binda fast suggorna under grisning och diperiod. 😮Man gör tydligen så i Danmark och nu skulle det utvärderas om det var lönsamt och funkade även här. Mår så illa när jag tänker på det. Hur kan man ens komma på tanken?

Annons:
AnnaFagerell
6/4/14, 3:37 PM
#1

Binda fast?!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Mantissa
6/4/14, 4:51 PM
#2

fixera med grind, inte bind fast. Man gör det för att det finns en liten risk att sugan ligger ihjäl kultingar annars. Vill minnas att det var 1% av kultingarna som strök med på de sättet, eller om det var en per kull. I vilket fall så är det inte värt suggans lidande. De borde lägga resursera på att ta reda på varför suggorna ligger ihjäl sina kultingar i högre grad än vad vilda grisar (läste det någonstans) gör och lösa problemet den vägen istället för dessa grymma Quick fixes med endast ekonomiska motiv..

Cahira
6/5/14, 4:32 AM
#3

Jag blir inte ens förvånad längre. Ge dom större utrymme så har dom möjligheten att lägga sig bredvid kultingarna ffs.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

AnnaFagerell
6/5/14, 7:27 AM
#4

#2 Nja det är nog med procentuellt än så och högst individuellt mellan gårdarna. 

#3 Större yta ger ännu fler ihjällegade smågrisar. 

Jag är för fixering smågrisens första levnadsdygn. Under detta dygn skall djurskötaren lära spädgrisen att ligga i sin hörna, under värmelampa. Görs detta flitigt det första dygnet kan man släppa fixeringen sedan. 

I danmark är ALLA suggor fixerade ALLTID. Dvs de kan lägga sig ner och resa sig upp HELA LIVET. I Sverige vill vi kunna stänga in suggan under grisningen för att undvika att hon stökar runt under grisningen, vilket hon gör, och då ligger på flera grisar. Vi kan komma ut i stallet och så har hon lagt sig på 6-7 stycken för att hon hoppar runt i hela boxen. Hade hon varit fixerad skulle de små ploppa ut bakom henne och få en chans att krypa in i sin hörna under värmen, utan att stora mamma på 250-300 kg plattar till dem

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Cahira
6/5/14, 7:35 AM
#5

#4 Fast jag tänkte snarare typ hage med tillgång till att boa på riktigt och utlopp för sina naturliga beteenden, inte box som fortfarande är väldigt liten för sånt stort djur. 

Vildsvin har inga problem med detta så min matematik säger mig att om dom får fixa det som dom är gjorda att göra det så ska det inte vara samma problem.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

AnnaFagerell
6/5/14, 7:40 AM
#6

#5 Ja men de ligger ihjäl dem där också för det är ju så att de små vill vara nära mamman och hon bara kastar sig ner oavsett var hon befinner sig. Det är det som är så tråkigt. Har hon 15 st små runt sig även om hon har stor yta så kommer ändå någon liten under ibland.  I våra boxar har vi "skrot" som jag kallar det, längs alla väggar och hörn. Bågar som sitter på väggen som gör att när hon lägger sig så kan smågrisen gå under bågen och så kommer den undan eftersom mamman hamnar ovanpå bågen. Men lägger hon sig mitt i boxen kläms alltid någon, nästan. 

Är hon sedan fixerad under födsel biter hon sällan ihjäl sina ungar… Det händer ofta att gyltor biter sia små. 

Man behöver ju bara fixera dom som har problem vid grisningen och det lär man ju sig ganska snabbt. Vi antecknar allt om suggan i hennes journal och nästa gång hon grisar skrivs detta ut och vi kan se om hon klarat de små bra, om hon varit sjuk osv. Då kan man anpassa efter varje enskild individ bättre och klara fler små. =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Cahira
6/5/14, 8:10 AM
#7

Var tvungen att googla. Under reproduktion står det (om jag förstår det rätt) att vildsvin har inga såna problem? http://stud.epsilon.slu.se/2042/1/larsson_e_101201.pdf

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

AnnaFagerell
6/5/14, 8:15 AM
#8

#7 Vildsvin har bara 3-5 ungar…  Ganska stor skillnad ha koll på det och ha koll på 15-20 stycken =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Cahira
6/5/14, 8:18 AM
#9

#8 Jo det är förstås sant. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
6/5/14, 11:36 AM
#10

Tack Mantissa, ja det var fixera inte binda fast.

Jag har mycket svårt att gå med på att det skulle vara okej att fixera. Jag tror på att de måste få göra som det är tänkt att göra. Skulle aldrig kunna tänka mig att fixera min Agnes. Nu har hon fått små kullar - sex kultingar per gång - och jag förstår att risken är större att kultingar dör om de är fler.

Det gör ont i mitt hjärta att tänka att grisar tvingas till detta. Jag vet att grisar inte har mänskliga känslor men att tvingas att vara fixerad under födsel och efteråt skulle ju vara fruktansvärt. Jag skulle aldrig kunna utsätta mina djur för det.

AnnaFagerell
6/5/14, 12:35 PM
#11

#10 Det gör mer ont i mig när det är hundratals smånassar som varje månad dör hos oss för att mamman lagt sig på dem när man gått därifrån =( Ofta är suggorna också sjuka efter förlossningen och ligger mycket ändå så det skulle inte göra så stor skillnad. Och ibland får man offra lite för att vinna mer… 

Tycker inte det går att jämföra att ha en tamgris hemma med produktionsdjur. Vi har ca 52 suggor som grisar varje månad. Om var och en av dessa ligger på vars två grisar så blir det ganska många på ett år.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
6/5/14, 3:36 PM
#12

#11 Det är klart det är skillnad på att ha tamgrisar och produktionsdjur. Men jag kan ändå inte tycka att det är en okej behandling.

AnnaFagerell
6/5/14, 4:25 PM
#13

#12 Jag tror att om fler hade jobbat en dag som vi gör, skulle det låta annorlunda… när man ser alla dessa små liv gå till spillo redan de första levnadstimmarna… Det är lätt kanske att sitta bakom skärmen och säga att man inte skulle ändra uppfattning men det vet man inte om man ej varit med och sett hur det går till.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
[JeanetteK]
6/5/14, 4:32 PM
#14

#12 Det är möjligt. 

Jag menar absolut inte att du inte har kärlek till dina djur. Jag tycker att du verkar vara mycket noga med att de har det bra. Vi får helt enkelt acceptera att vi tycker olika i denna fråga.

AnnaFagerell
6/5/14, 4:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 Jag tycker absolut att grisar kunde ha det bättre men man får se till omständigheterna också och jag tycker fortfarande att folk som yttrar sig mycket om sådant de faktiskt inte vet något om borde uppsöka en grisgård som har bra rykte. 

Vi sålde lite grisar i våras, dessa går ute, jag hälsade på dem i helgen. De kommer också att bli mat men de får tillbringa ett par månader såhär… härligt… även om man inte kan ha det så för alla grisar i sverige

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
6/5/14, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

En bild till

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
6/5/14, 7:27 PM
#17

Härliga bilder! ❤️

Cahira
6/5/14, 11:12 PM
#18

Jättehärliga bilder ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: