Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 2091 ggr
[JeanetteK]
6/2/14, 9:39 AM

Höns som inte får kycklingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra fina brahmor är otroligt duktiga på att ligga på ägg, men det kommer inga kycklingar. 🤓Förra året låg de på ägg och sen åt de upp dom. 😮I år ligger de på ägg tills äggen ruttnar. Nu är det tredje gången vi skickar ut hönorna och tömmer boen på stink-ägg.

Någon som känner igen detta beteende?

Nu ska vi i alla fall köpa in lite kycklingar så vi får lite mer sprutt i hönshuset! 🙂Har tänkt titta efter en annan ras. Brahma-höns som vi har nu är underbara, men det kan vara roligt att ha mer än en sort. Får se vad det kan bli.

Annons:
Maria29
6/2/14, 1:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Om du vill ha ruvar som ger kycklingar så måste jag rekomendera kindor, jag tycker att mina är så himla duktiga på att både ruva och ta hand om sina små och vackra är de i alla fall i mina ögon. En av mina vänninors kindor har t.om adopterat några kalkonkycklingar. ❤️

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
6/2/14, 1:11 PM
#2

Tack för tips, det ska jag kika vidare på! 👍

Linnea
6/2/14, 1:16 PM
#3

Kanske tuppen är steril?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[JeanetteK]
6/2/14, 1:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Nej det är han inte för vi har kläckt fram ägg i kläckningsmaskin. Däremot är det ju så att han antagligen inte kommer till när de bara ligger där hela tiden. 😉

[JeanetteK]
6/2/14, 1:21 PM
#5

#3 Jag gillar ditt ordspråk förresten, som du har längst ner "skynda långsamt så går det fortare". Det skulle jag behöva lära mig! 👍

Linnea
6/2/14, 1:47 PM
#6

#5 Visst är det bra? Men ack så svårt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Tarotstollan
6/2/14, 9:32 PM
#7

#4. Vilken stilig kille!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[JeanetteK]
6/3/14, 8:21 AM
#8

#7 Tack! Ja han är jättevacker. Och en duktig tupp för sina Höns. Han springer runt på kvällen och samlar in sina damer. Han ser tom till att våra två småtuppar går in. 🙂

Våra två ankdamer ligger på ägg för tillfället och anhanen Calle har jättetråkigt, så han har börjat umgås med hönsen. Härom kvällen tyckte han att han kunde sova i hönshuset med hönorna - men det gillade inte tuppen Toppen däremot! Då åkte han ut! 😂

Tarotstollan
6/3/14, 6:06 PM
#9

#8. Toppen blev kanske svartsjuk!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[JeanetteK]
6/3/14, 6:26 PM
#10

#9 Ha ha, ja jag tror faktiskt det! Det är han som är tuppen i hönshuset! 😉

Cahira
6/4/14, 3:55 AM
#11

😂

Kanske det är nå knas med temperaturen i hönshuset så äggen inte frodas som de ska? 🤔

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
6/4/14, 8:31 AM
#12

#11 Tror inte det… men jag ska undersöka saken. Tror att det är nå knas med hönorna jag… 😐

Cahira
6/5/14, 4:35 AM
#13

Är ju lite konstigt om det är många på samma ställe tänker jag så tänker tuppen eller miljön. Men man vet ju aldrig.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
6/5/14, 11:29 AM
#14

Vi köpte fyra hönor och tuppen från början. Dessa hönor har varit lite speciella från första början. Till exempel så är dom höjdrädda och sitter alla på nedersta sittpinnen. Deras reden står på golvet, annars används de inte. När de hade en trappa för att komma ut fick jag bära in och ut dom varje dag…. Något speciella. Andra hönor vi köpt av  samma ras beter sig helt annorlunda. Så jag tror att det är något knas med just dom här hönorna.

Cahira
6/5/14, 11:07 PM
#15

Oj! Ja det låter ju lite speciellt minsann.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

AnnaFagerell
6/9/14, 5:55 AM
#16

Hur många ägg klarar sig i maskinen då? I år har vi också problem. Hönorna klarade inte äggen, men när vi tog hål på dem var de tomma… hur var dina ägg som hönorna haft? Är de ruttna innehåller de inga foster. Man ska kunna se ett foster efter liggpperioden ändå. Vi har lagt i maskin istället och lyste igår, 28 foster av 44 ägg. För dåligt. Tuppen åker ut!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
6/9/14, 8:33 AM
#17

I maskinen har de varit i stort sett 100-procentiga.

Nu har jag gjort så att jag har tömt redena, kastat bort äggen, städat ur och fixat och helt enkelt låtit (tvingat…) hönorna att gå ut. Sen plockar jag in de ägg som blir. Gillar mina "gam-hönor" så de får gå kvar här så länge de mår bra. Men jag ska köpa in nya så det blir lite nytt liv här.

Upp till toppen
Annons: