Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1285 ggr
nellsve
2014-05-07 20:33

Får & lamm frågor

Hej!
Är intresserad av att skaffa får men skulle vilja vta lite mer innan jag tar det stora annsvaret.
 
Hur mycket kostar får/lamm styck? Ska man ha en eller lera stycken? Hur "upfostrar" jag ett lam? Hur gammla blir dom? Vad är det för mat dom äter? Hur ska det se ut eller vara i bodelen? Vill ha så mycket fakta som möjlig om får! :D

Kanske kommer det mer frågor mer ner i tråde! ;)

MVH Nellie


Hälsningar NellieHjärta

Annons:
[JeanetteK]
2014-05-08 09:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej Nellie! Kul att du vill skaffa får! Vi har haft får nu i ca två år och det är jättemysigt!

Kostnaden är lite beroende på vilken sort du köper, men räkna kanske runt 1000 kr exkl moms för ett Lamm. Du kan inte bara ha ett för dom är flockdjur. Vi köpte fem tacklamm från början och det kändes som en bra liten flock. Funkar säkert med två eller tre också. Du behöver inte uppfostra dom direkt. Dom är mycket självgående. Om du tillbringar mycket tid med dom så blir dom väldigt tillgivna. Dom lär sig att du kommer med mat och dom brukar följa hinken med godsaker. 🙂

Våra får ha fri tillgång till hö. Nu på vår/sommar är de ute i hagen och betar men jag brukar ha hö ändå för de gillar att stå och tugga inne i sitt hus. De får även kraftfoder och kornkross som lite kvällsgott.

På höst och vinter går dom in på nätterna och bor i en spilta i stallet. På vår/sommar är de ute dygnet runt. I hagen har de ett litet hus/skydd med tre väggar och tak. De ligger gärna där när det regnar eller är för varmt. I spiltan har vi halm på golvet och höhäckar där de får hö. och vattenbalja.

Lite info från mig! 🙂

nellsve
2014-05-08 15:27
#2

Tack! :D


Hälsningar NellieHjärta

[annajohannas]
2014-05-09 12:47
#3

När du skaffar får, så glöm inte att ansöka om se-nummer till jordbruksverket (detta kostar inget). Du skall även föra in i en stalljournal ( köps från jordbruksverket), allt vad som händer och görs med djuren, t ex avmaskning mm. Glöm inte heller att du måste ha ett utrymme, att ställa sjuka djur på, som måste isoleras från de andra i flocken. Man brukar klippa fåren två gånger om året, och de skall givetvis behandlas med avmaskningsmedel, och ohyrebekämpas. Klövarna skall klippas på dem, vid behov. Ett litet tips är att gå till biblioteket och låna böcker om får.

[JeanetteK]
2014-05-09 13:26
#4

Där fick du mer bra tips! Jättebra annajohannas! 👍

När det gäller klippning av Ull och klövar så har vi en kille som kommer och gör det två gånger om året. Bra om man inte har tid, lust eller förmåga att göra det själv!

Upp till toppen
Annons: