Annons:
Etikettsvin
Läst 5068 ggr
exitingsvillemo
2/27/14, 3:48 AM

Trimma trädgård med grisar?

Vi har en ganska stor tomt, där det växer både det ena och det andra, på gott och ont… Skogstomt blandas med grästomt…

Mycket sly, ogräs av olika slag och lera… Funderade om man skulle låna ett par grisar som får gå här från våren till hösten och böka upp lite. Har fått för mig att grisar är duktiga på att "förstöra" allt i sin väg och det är just det vi skulle vilja göra =) Rota upp alla rötter efter ogräs och småsly, för att sen kunna jämna till och planera trädgården.

Så min fråga är: hur duktiga är grisar på att böka upp rötter? Luckrar dom upp marken på ett bra sätt? 

Visst kan man använda sig av maskiner, men tänkte att grisar är ju ett trevligare alternativ eftersom vi inte har jätte bråttom med projektet =)

Annons:
VildaVittra
2/27/14, 4:00 AM
#1

Varför köper du inte ett par grisar och slaktar till hösten? Bättre julskinka kan du inte få än från glada grisar som gått ute en sommar. 

Det är inte svårt att skaffa produktionsplatsnummer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

exitingsvillemo
2/27/14, 5:24 AM
#2

Blir det så att vi köper så blir det såklart slakt till hösten =) Gubben är ju styckmästare och kan således stycka själv. Men frågan är ju om grisarna kan utföra arbetet jag vill att dom ska göra

Mantissa
2/27/14, 6:22 AM
#3

Ja, vad jag hört av andras erfarenheter av grisar så gör de allt det du önskar. De äter till och med upp rötterna om de inte är jättegrova så slyn inte kommer tillbaka på en gång.

exitingsvillemo
2/27/14, 7:13 AM
#4

#3 Det låter ju toppen =) Måste läsa på lite om grisar då, vilka krav som gäller osv… Om ngn vet, informera gärna =) Min tanke är ju att vuxna grisar bökar "bättre" än spädgrisar. (större tryne=mer kraft i böket).

[JeanetteK]
2/27/14, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vi har grisar och jag kan garanter att dom bökar upp allt! Unga grisar funkar också. Dom har en enorm förmåga att äta ALLT i sin väg. 🙂 I vår ena hage har vi fyra ung-grisar (födda i augusti). Dom har gått där själva sen senhösten och det finns inte ett grässtrå idag från att ha varit igenväxt hage när dom flyttade in.

Vi har linderödsgrisar. Bor du i närheten av Höganäs kan du köpa grisar av oss om du har SE-nummer. Vi har just fått nu kull förutom de fyra jag skrev om ovan.

Mantissa
2/27/14, 4:48 PM
#6

unga grisar bökar vad jag hört mer ambisiöst

Annons:
[JeanetteK]
2/27/14, 7:32 PM
#7

#6 Japp!

exitingsvillemo
3/2/14, 11:04 PM
#8

#5 nu får du ursäkta en korkad fråga, men vad är SE-nummer och vad innebär det? Är aldeles grön när det kommer till grisar 😊

VildaVittra
3/2/14, 11:25 PM
#9

#8 Det är produktionsplatsnummer som man får ifrån jordbruksverket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
3/3/14, 9:50 AM
#10

#8 sorry!  Bra att du fick svar från VildaVittra. Var lite stressad när jag skrev.

En enkel förklaring - alla djur finns registrerade och varje gård har ett produktionsplatsnummer. När jag säljer en gris till dig, registreras en gris bort från mitt nummer och en gris plus på ditt nummer. Alltså måste jag redovisa alla mina djur, om det föds nya eller någon dör eller säljs. Det är inte tillåtet att sälja till någon utan SE-nummer. Typ så!

exitingsvillemo
3/4/14, 12:27 AM
#11

#9 #10 aha, tack för svar =) Måste man ansöka om nummer hos jvb eller får man ett nummer omgående?

[JeanetteK]
3/4/14, 9:53 AM
#12

Om jag kommer ihåg rätt så skickade man in en ansökan med uppgifter om hur och vad man tänkt sig. Sen bifogade man en karta över sin mark där man märkte ut var hage fanns.

Jag skulle gå in på Jordbruksverkets sida och kolla och sen testa att ringa. Det kanske kan gå att skynda på processen. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: