Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 1622 ggr
[JeanetteK]
2014-02-07 09:41

Lantdjur Fredag 7 februari 2014

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här regnar den sista snön bort. 👍

Vi har haft ett överskott av tuppar så i helgen tog vi bort fyra stycken. Vi har två ungtuppar kvar och efter det att dessa fyra togs bort har de blivit alldeles galna på våra stackars hönor. 🤪En av hönorna flydde in i stallet igår och vägrade gå hem igen så hon sov över hos ankorna i natt.

Jag släpper ut fåren på morgonen medan jag matar och mockar övriga i stallet. Sen får dom komma in igen. Idag när det regnade så sprang dom glatt tillbaka in. Igår tyckte dom däremot att det var mycket trevligare att promenera runt lite utanför stallet! 🙂

Vad gör ni andra idag?

Annons:
Maria29
2014-02-07 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Flyttar om saker för att få plats med mina djur.. Jag har som vanligt planerat in mera djur en jag egentligen har plats för.. :D På eftermiddagen ska jag lämna in min dator för reparation och köpa in foder. Min kakontupp har blivit en riktit mysig personlighet en gång i tiden var jag rädd för Kalkoner nu får de gärna vara i min famn.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Leffe
2014-02-07 12:36
#2

En lugn dag idag. Den första riktiga aktiviteten idag blir att knäppa igång teven klockan 17

[JeanetteK]
2014-02-07 12:42
#3

#1 Vad fin han är! Den vita, är det också en kalkon? Min man vill gärna ha Kalkoner, så det blir nog så vid tillfälle.

#2 Skönt med en lugn dag.

Maria29
2014-02-07 12:49
#4

#3 Det är en av mina kalkon hönor och de är otroligt lätta att ta hand om. Tycker att flera borde ha Kalkoner.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Leffe
2014-02-07 12:50
#5

Kalkon är ett fjäderfä jag är rädd för

Maria29
2014-02-07 13:13
#6

#5 Jag kan förstå det eftersom jag engång i tiden var rädd för dem (blev jagad som barn). Jag är fortfarande rädd för grisar vilket är lite löjligt men man kan ju inte bli av med alla sina rädslor.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
[JeanetteK]
2014-02-07 16:12
#7

Jag var också rädd för grisar. Och hundar. Och tuppar. Okej, det mesta förutom Katter. 😛Men man vänjer sig och lär känna dom. Helst när man har dom från dom är små.

Cahira
2014-02-07 20:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag hade jättegärna haft olika fåglar om jag inte var så allergisk. 

Denna dagen började rätt så dramatiskt. Hela natten försökte jag få valpis att bajsa men han hade inte tid eller lust så blev inte mycket sömn. Vaknade och det låg två högar i sängen. Grejt. Så tänkte lyfta ned honom på golvet för att gå och kissa honom. Direkt jag tar honom under magen så explosionskräks han på min hand och över sängen. Tur det var som vatten men fortfarande aningen magstarkt för mig som mår illa på morgonen. 

Lyfter ned honom på golvet och går och tvättar handen i antibakteriell tvål och spolar ned bajskorvarna från sängen och bär sängkläderna till tvättmaskinen för en tvätt senare idag. Kommer tillbaka så står han i soffan och äter vuxenhundmaten som han blir gasig av. Frodo kan klättra upp på soffan nu! Tog maten och telefonen ringer - en försäljare. Lägger på och kommer tillbaka för att lyfta ned valpen igen. Då står han och bajsar på soffan. 

Det var mina första 15 minuter på denna dag. Igår rakades han ned för att huden var så torr att han kliade sig hela tiden, mjällade enormt och kändes som huden skulle spricka och börja blöda. Så rakade ned honom som en hairless och smörjde in honom i aloe vera och nu är han så gott som klådfri och ser ut som en helt annan hund! :) 

Ska äta pizza ikväll och välkomna helgen. Jag ska även sy hundkläder ikväll hade jag tänkt. På söndag ska vi på en hästförsäljning och titta (ej handla!) och jag ger mig katten på att jag kommer bli förälskad i nån ponny eller nåt. 

Puh. Nu ligger valp och sover under min tröja. Varmt och mysigt! ❤️ Jag hoppas det blir varmare väder snart så jag (och frodo) kan vara ute. Jag saknar korna, katterna, Tindra och Lizzie.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-02-07 22:53
#9

Nej men jösses vilken start på dagen! Lille Frodo…:(

Cahira
2014-02-07 22:55
#10

#9 Ja verkligen. Han visade inga tecken på att må dåligt heller så blev lagom förvånad.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2014-02-08 19:01
#11

#7 Jag har aldrig varit rädd för djur eftersom min släkt i Finland är bönder men jag tror att min rädsla för grisar beror på att jag var på en slakt som 4-5åring och det har skrämt mig för livet. Fast en kullting borde ju inte skrämma slag på mig. 🙂 

#10 Hur mår han idag?

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Mantissa
2014-02-08 19:04
#12

#11 kultingarna är värst :D
Nej men seriöst, en flock med halvstora kultingar kan få mig att springa när de omringar en och nyper en i knävecken från alla håll :S

Upp till toppen
Annons: