Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1510 ggr
linn8
2014-02-02 22:08

Kroppsspråket?

Hej Jag gör en skoluppgift om getter/får och deras beteende, jag har studerat getterna och fåren i helgen väldigt mycket oxå. Men jag hittar inget om kroppsspråket på internet, någon som har lust att berätta lite eller hänvisa till någon sida:)? Tacksam för svar!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Annons:
[JeanetteK]
2014-02-04 16:48
#1

Hej! Jag har funderat på din fråga, men jag tror inte jag fattar riktigt hur du menar. 🤔Kan du förklara lite vad du skulle vilja veta. Är det typ hur man kan se om dom är glada, oroliga, hungriga….? eller hur. Berätta🙂

Cazzos
2014-02-04 18:29
#2

Jag tycker att det är väldigt svårt att se på hela kroppspråket på ett får vad den menar, däremot ser jag det väldigt tydligt i ansiktsuttrycken 🙂


linn8
2014-02-04 19:05
#3

Alltså hur dom är typ, sträcker på naken eller sånt. Typ kroppshållningen. På hundar och hästar spelar det roll men gör det på getter/får oxå?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Cazzos
2014-02-04 19:45
#4

#3 Getter vet jag inte men får använder nog mer nacken och huvudet än kroppen för att kommunicera. 

Däremot så känner de någon slags trivsel/glädje och visar detta genom att vifta på svansen, vilket jag har fått uppleva och det är urgulligt! 😍

Sen använder de språket en del också för att visa missnöje eller upphetsning eller av andra anledningar.


[JeanetteK]
2014-02-04 19:46
#5

#2 Jag tycker också att man ser bra i deras ansikten. Men gäller det alla får eller är det dom man känner? Jag har ju bara erfarenhet av våra så jag har ingen aning.

#3 Ah, jag fattar! En sak som jag kommer på direkt är att när de hör något som skrämmer dom eller gör dom osäkra så ställer dom sig i en klump. När dom sen ska utforska saken så går ledaren (hos oss Märta eller Walter) först och rätt stelt och de andra avvaktar lite och följer efter lite sakta. jag ska iaktta våra lite och se vad jag kommer på!

Cazzos
2014-02-04 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Jag har upplevt det hos får som jag känner och inte känner 😃

Man märker verkligen om man lyckas med att vara intressant för fåren om de vidgar ögonen eller inte, eller om de vrider på huvudet eller ej!

T.ex. om de tycker att jag är "för på" eller råkar röra mig för fort för deras del så vidgar de ögonen i rädsla och backar undan. Är de nyfikna på avstånd så brukar de stå och titta på en med ett någorlunda snett huvud! 

Åh, får är så himla underbara och söta 😍


Annons:
Cahira
2014-02-04 20:33
#7

De är rätt så vokala i sina signaler, iallafall mot människor. Hur de är mot varandra vet jag inte.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: