Annons:
Etiketthästar
Läst 3581 ggr
[Shettisar]
2014-02-01 10:28

Dumt att betäcka?

Är så sugen på att äga en mulåsna.Något med dom gör mig knäsvag och lycklig.Jag har ett shettis/welsh sto som haft föl innan(inte hos mig) och har funderat på att kanske man skulle chansa och betäcka med åsna.Någon som har tips,råd? Är det dumt eller man ska ta en chansning? Stoet är oerhört bra mamma och frisk och hel.

Annons:
Mantissa
2014-02-01 12:10
#1

Just shettisåsnor går det faktiskt att få tag i i Sverige, sånna "olyckor" händer lite nu och då verkar det som.
Det svåra i planerad mulavel är att åsnehingstar som är uppvuxna med åsnor (som de bör vara) oftast inte är ett dugg intresserade av ett häststo. Ungefär som en man som helt plötsligt bara får umgås med chimpansbrudar. Endel blir desperata nog att försöka, men de flesta just won't go there.
Men med det sagt så finns det åsnehingstar som köps unga för att gå som hästsällskap. Blir de könsmogna ihop med hästar så är chansen större att han kommer gå igång på dem.
Ett annat alternativ är inseminering, men det blir betydligt dyrare än att köpa en "färdig" mula då shettismulor generellt sett ligger lågt i pris.

Jag har själv aldrig ägt en mula, men jag har träffat några stycken och läst desto mer. De är verkligen speciella, varken som häst eller åsna. De glömmer heller aldrig och alla de tre jag träffat har haft någon sorts "olat" (rädsla för vuxna människor, sticker vid ridning/körning mm) som ägarna upplevt det som svårt att komma till rätta med. Mulägare brukar lite halvskämtsamt säga att om du råkar ut för en olycka när du kör hästtransport så kommer hästen klandra transporten. Mulan klandrar dig som satte honom i transporten ;)
Kort sagt så finns det en del varningens ord, de är inte bara hästar med lustiga öron. Men med det sagt så kan de bli helt underbara också och en del av de som skaffat mula vill sedan aldrig ha något annat.

AnnaFagerell
2014-02-01 16:26
#2

Frågan är vad som är poängen med det, var man vill ha fram

Medarbetare på djurskydd.ifokus

viktoria91
2014-02-02 08:55
#3

#1 Haha, män med chimpansbrudar! XD Rätt vanligt att män beter sig som chimpanser bland brudar annars.😉

[JeanetteK]
2014-02-02 10:03
#4

#3 😂😉

[Shettisar]
2014-02-02 10:47
#5

🤔Vad man vill ha fram? En mula ….. Hmmm jag får nog tänka om tror jag.Ev hålla ögonen öppna efter en "klar" mula. Vill inte ta mig vatten över huvudet om man säger så.

Mantissa
2014-02-02 11:07
#6

Om det verkligen är en mula du vill ha tycker jag du ska go for it. Det finns en anledning till att man har avlat på mulor sedan antiken och fortfarande idag. En bra mula är exceptionell. Men värt att tänka på är att småmulor är svårare att omplacera, medan stora mulor är det ganska stor efterfrågan på. Och mulor kan bli bortåt 50 år om de får vara friska :)

Vill tillägga att jag även känner till tre stora mulor som är riktigt bra arbetsdjur utan "issues".
Ska också förtydligas också att någon mulåsna kan du inte få från din ponny, utan bara en mula. En mulåsna har en åsna som mamma ;)

Annons:
[JeanetteK]
2014-02-02 13:39
#7

Spännande tråd. Jag har verkligen inte vetat något om mulor och mulåsnor förutom att det är en korsning åsna/häst. Är det sant att dom kan bli bortåt 50 år! Helt otroligt! Hur gammal blir en häst alt åsna? Kan de också bli så gamla?

[Shettisar]
2014-02-02 14:38
#8

Vad jag läst så blir väl åsnor omkring 25-30år men det finns ju äldre där också.

Mantissa
2014-02-02 18:15
#9

Man brukar kunna läsa att hästar blir upp till 30, åsnor 40 och mulor 50 i bästa fall. Men man ska ha tur för att få en som närmar sig någon rekordålder. Allt över 20 ser jag som bonus på både åsnor och hästar. Vissa individer blir gamla fortare än andra. Men mulor är som regel härdiga djur. Kanske tack vara det som kallas hybrid vigor, vilken även gör att mulan kan bli större än båda sina föräldrar.

Cahira
2014-02-04 01:09
#10

Mulor är uppskattade som riddjur för att de är så enormt säkra på foten och lydigare än en åsna men kallare nerver än en häst, i stora drag. Men visst kan det bli en hel del envishet i en mula, speciellt i tonårstiden innan de mognar till sig.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Shettisar]
2014-02-04 13:10
#11

Det jag nu börjat fundera över och som nog får mig att tänka om, är just om man tar sig vatten över huvudet och råkar få en som behöver en fast hand i "tonåren".Jag klarar inte upp detta pga olika omständigheter (ledsjukdom osv) och det sista jag vill är att avla fram något som jag sen inte kan behålla pga min tanklöshet/kunskap/förmåga…"vanliga föl har jag ju haft men det är några år sedan nu och man blir ju inte bättre eller yngre precis.

Cahira
2014-02-04 15:18
#12

#11 Köp en färdig mula i så fall. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Shettisar]
2014-02-04 18:05
#13

#12  Jo jag är mer inne på det,men det är dåligt med annonser.

Annons:
Mantissa
2014-02-04 18:07
#14

Jo det är långt mellan gångarna de annonseras i Sverige. Lättast om man inte vill avla själv eller vänta i flera år är att importera. Vet en som tog in en spansk mula för ca ett år sedan och det var ganska smidigt och hon är supernöjd.

[Shettisar]
2014-02-04 18:12
#15

Kostar ju multum..😕

Mantissa
2014-02-04 18:23
#16

Inte så himla mycket som man kan tro.
Transport till sthlm kostar kanske 6-10000 och mulan 10-20 beroende på kvalitet och utbildningsnivå
Kanske kan göra en förfrågan till denne man?
http://www.mulesspain.com/

Upp till toppen
Annons: