Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1616 ggr
emma2
1/24/14, 5:12 PM

Kan hon dra?

Hej! Jag har gått och tänkt en längre tid på om det går att köra en get. Eftersom att lilla Spirit precis kommit, skulle det ju vara superkul om hon om några år kunde dra mig på t.ex en spark. Så om en get kan dra, har jag några frågor: Ungefär hur många kg klarar en get att dra? Hur gammal ska den vara när man kan börga "köra" den? Vad behöver man för utrustning?

Annons:
Mantissa
1/24/14, 5:31 PM
#1

med vagn eller släde vid bra före ca 1,5 gånger getens egen vikt är rimligt att ha som gräns
Fast min bock drog mig som väger mer än dubbla i en pulka i full galopp med havremotivering, vi bara lekte en kort bit dock :)

Jag tycker man bör vänta tills tvåårsåldern tidigast innan man kräver att den ska jobba hårdare, men man kan börja träna komandon och vänja vid utrustningen mycket tidigare. Jag använde en hundsele (loksele) till min bock och en shettissele till baggen.
Ang kördon så kan man använda vad som finns till hands beroende på vad du siktar på för nivå med körningen. Spark som du nämnde har jag inte provat själv, men det funkar ju för hundar så varför inte. En vanlig barnpulka har jag knölat ner mig i och då hållit i ett par bambuskaklar. Har även kört baggen med liten shettisrockard. Vill man bli lite mer fancy så finns vackra (och dyra) miniatyrkopior av hästvagnar att köpa.

[Bettebus]
1/24/14, 8:21 PM
#2

Geten skall vara vuxen först innan du börjar köra dra tyngre lass, och den skall även vara tränad, ha bra kondition. Som seldon, vet jag många använder dragselar till hundar. Börja och vänj henne vid att bara ha på sig selen, och gå härliga promenader först, lär henne gärna kommandoorden som du skall använda sedan, då har du ett stort plus i kanten. Sedan kan du med hjälp av en medhjälpare (som går brevid geten) gå bakom henne, med tömmarna. Så vänjer du henne sakta med att gå och ställa sig mellan skaklarna och hålla dem vid hennes sida. Du kan även vänja henne med att först dra en lätt kälke, för att sedan övergå till skrinda, eller vad du kommer att använda. När hon helt har vant sig vid vagnen, kan du lägga i t ex några tegelstenar, så att hon bygger upp sina muskler undan för undan, sedan kan du ha henne till att dra. Lycka till med din get!

emma2
1/24/14, 8:22 PM
#3

Tack så jätte mycket!!😃

medde
1/29/14, 9:41 AM
#4

#0 Lyck till=)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

emma2
1/29/14, 9:54 AM
#5

Tack!

Upp till toppen
Annons: