Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 3138 ggr
SötnosenSantos
1/16/14, 7:58 PM

Rida ko

Min kompis ska få kalvar som hon ska börja rida men frågan är vad man kan göra med dem första åren förutom att gå med den i grimskaft

When life gives you lemons. Make lemonade❤️

Annons:
Sjöstjärna
1/16/14, 8:09 PM
#1

Oj, vad spännande! Visste inte ens att man kan rida på kor. Hon kanske kan longera dem?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

-Cissi-
1/16/14, 9:04 PM
#2

Börja töm köra, köra in. :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

SötnosenSantos
1/17/14, 6:47 AM
#3

bra idéer

When life gives you lemons. Make lemonade❤️

[JeanetteK]
1/17/14, 9:34 AM
#4

Lavén här på sidan tränar mycket med sin Mjölner. Hon har säkert bra tips att komma med. Jag vet att hon har mycket i skolan nu, så hon kanske inte är inne varje dag. Kika på hennes inlägg. Bland annat ett här.
http://lantdjur.ifokus.se/discussions/52cadf75ce12c45e6e00067d-jag-korde-honom

SötnosenSantos
1/27/14, 11:22 AM
#5

bra ide

When life gives you lemons. Make lemonade❤️

Cahira
1/27/14, 5:44 PM
#6

Första tiden skulle jag träna på grundkommandon från marken. Vänja vid hantering, start, stanna, sväng höger/vänster. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
AnnaFagerell
1/28/14, 6:04 AM
#7

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Mantissa
1/28/14, 11:53 AM
#8

#7 Ett skolarbete med alldeles för lite fakta och för mycket egna slutsatser och fördommar för att få kallas artikel i min mening. Till exempel återkommer författaren ständigt till att hästar är mycket lättare att domesticera än kor, samtidigt som hon högre upp nämner att nötkreatur domesticerades för ca 9000 år sedan - 3000 år tidigare än hästen (källa http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4stens_historia). Vidare försöker hen besvara sin egen frågeställning om ridning av nötkreatur skulle ge mer förslitningsskador än på en häst. Där tror hen att eftersom hästar har avlats mer konsekvent för ridegenskaper så måste de ju vara bättre lämpade. Så kan det vara, men då arterna har helt olika grundförutsättningar faller argumentet platt. Senare tycker författaren att den ökade belastningen från en ridande människa skulle kunna få klövarna att tryckas ifrån varandra på ett skadligt sätt. En Kalv väger runt 40 kilo när den föds, därtill kommer ungefär lika mycket extravikt i form av fostervatten och efterbörd. Detta klarar hon utan att klövarna tar skada (för att inte tala om köttraser där muskelmassan genom avel blivit abnormt stor, de har andra problem, men klövarna har jag inte hört något illa om).
Hon har dessutom missat helt att det var vanligt förr att sko oxarna på vintern (mot halka) som skulle användas i arbete.
Sedan att nötkreatur skulle vara benigare och spetsigare att sitta på, ja jämför man en holsteinko (el slb, men de är nästan samma nu för tiden) med en ardenner som i artikeln så naturligtvis är mjölkkon benigare.
Som slutfråga kommer tankegången att en ko skulle ha svårare att bära sig i form då dess ryggrad är något med konkav mot för en hästs konvexa rygg. För mig blir det påståendet orimligt då en konkav rygg bör ha lättare att runda sig än en konvex.
Sammanfattningsvis så var det en hel del tyckande från en icke påläst person och det är enl min åsikt inte något man ska basera sitt val på. Rid på era kor ni som vill, så länge korna är friska och glada så har jag svårt att tro att de skulle ta skada av det, inte mer än vad hästarna redan gör i alla fall.

medde
1/30/14, 10:00 AM
#9

#8 👍

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

KPD
1/30/14, 7:20 PM
#10

Det finns flera filmer på detta tema. Denna är mycket intressant:


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Lavèn
1/30/14, 8:02 PM
#11

Man bör börja så tidigt som möjligt och upfrosta dem! Beroende på ras så cäger de ganska mycket mer än en själv. Tex som kalvar gillar o komma och knuffa på en och det är jätte sött när de är små och söta. Sen kommer de kommer och väger 400+ är det inte roligt!

Sen ska man inte rida så mycket när de är 1! Jag har suttit på min mjölner(fjällstut) några gånger för att vänja honom men man ska vänta ett tag till. Man kan även köra in dem. 

Det man kan börja med i tidig ålder som jag gjorde var så klart att ut o gå. Träna i olika miljöer, vi gick o bada på sommaren gick över vägar( måste göra det om man vill komma någon stans här)  så han blev van med bilar, vi klättra en del. Och så hade jag shabrak och täckesgjord runt ibland. så han vänjde sig och ha något på ryggen!

Om du/ni vill fråga något, vad som helst, hur man får dem hoppa gå lugnare eller ja vad som helst är det bara att skriva jag svarar gärna på frågor både här och pm😃

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Cahira
1/30/14, 8:04 PM
#12

#11 Dedär bufflandet, hur lär du bort det då de är små? Försökte med Popsicle men ingenting jag försökte fungerade och slutade med att jag fick en blå fot när han var större.. :)

Fast köttkor kanske är envisare, jag vet inte?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mantissa
1/30/14, 8:10 PM
#13

Jag hade två kvigor en sommar som jag tränade. De var helt ohanterade när de kom och ganska skygga så jag mutade dem massor med mat vilket gjorde att den ena när rädslan försvann blev respektlös istället och började "tacklas" med bogen. Jag har oftast en pinne när jag tränar, för att kunna nå bättre tex till andra sidan eller mot baken fast jag står framme och när hon började med detta tog jag den ände av pinnen som jag höll i (den tjocka änden) och höll den i handen mot min höft. Min höft blev därmed ganska obehaglig att trycka sig mot och problemet försvan efter två försök. Utöver att hålla pinnen där så ignorerade jag beteendet helt. Obs, jag tryckte inte emot mot med pinnen, utan lät den vara passiv, som en del av mig och jag stod fast.

Annons:
Lavèn
1/30/14, 8:16 PM
#14

#12  Det går ju inte o puffa till baka, då blir det bara en lek av det. Jag smäller till lite lättt på mulen och säger ifrån på skarpen. Man ska ju inte slå hårt men de ska känna det. Det ska vara över mulen men inte för högt upp där har de ju tjockt skallben.

Det får jag göra på en annan stut vi har som väger ungefär 400, pappa låter honom göra så än så när jag kommer in och han vill göra så och bara vill vara go så måste jag säga till ist, för jag kan ju skada mig på honom. Även om han bara vill vara snäll. Jag råka smälla till med armbågen i pannan på honom en gång för han puffa till riktigt hårt, gjorde mer ont på mig än han.

Men de kan bli lite putt på en under ett tag på dig då men det är det värt för de kommer tillbaka fast lugnare. Men det är ett tecken på att du är starkast och den starkaste betämer i flocken. Så att de ska ta det lungt med dig är viktigt!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Cahira
1/30/14, 10:08 PM
#15

Tack för råd, bra att ha i framtiden. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: