Annons:
Etikettsvin
Läst 2826 ggr
00eme05
2014-01-04 02:07

Grisar i Lägenhet

Hej, jag vet att Minigrisar borde ha ställe att böka på. Men kan man ha de i Lägenhet om man går ut med den? Här e några frågor Vad kan man ha till som toa till en Minigris? Kattlåda? Gör de sina behov ute? Hur blir det med huset? Vad är bäst? Lägenhet? Hus? Kan man ha en hund och en Minigris i samma hus? Hur länge kan man max lämna en Minigris ensam i huset?

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Annons:
Cahira
2014-01-04 03:20
#1

Jag skulle nog rekommendera att vänta tills man har hus istället i så fall. Grisar kan lukta en del och folk kan börja klaga på oljudet. Med hus och gård kan man hägna gården väl och låta grisen gå in och ut lite bättre. Slippa trappor som de inte är byggda för att gå i och riskera halka.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-01-04 03:20
#2

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

VildaVittra
2014-01-04 05:52
#3

En gris bör aldrig vara ensam, utan hela tiden ha en artfrände för att må bra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2014-01-04 11:33
#4

Som Cahira säger så luktar de en del. Och Som VildaVittra säger så ska de inte vara ensamma, minst en artfrände.

Vår hund kommer bra överens med våra grisar så det funkar säkert jättebra.

Vi har stora grisar, men jag skulle aldrig välja att ha grisar inne. Mycket pga lukten, men allra mest för att jag sett våra grisar ute och man inser att det är så de ska leva. De behöver få böka och gräva.

00eme05
2014-01-04 12:04
#5

Okej tack för svar :)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Cahira
2014-01-04 20:54
#6

Lite OT men minns då jag hade jobbat med grisarna på skolan och skulle åka buss hem och stank gris… det var rätt roande men inte jättekul som medveten tonåring heller att sätta sig på en buss och lukta gris. :) Lukten uppskattas ju inte av alla liksom. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Mantissa
2014-01-04 21:25
#7

#6 Haha, det där har jag varit med om också, inte ofta annars man får en halv pendeltågsvagn för sig själv i rusningstrafiken!

Cahira
2014-01-04 21:28
#8

#7 😂 Jo vi fick några sätens radie fritt vi med. *S*

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

linn8
2014-01-05 22:20
#9

En sak till, dom är inte mini. Dom är jätte stora! Större än en liten hund och väger väldigt mycket. Vi har 2 st skötgrisar på gården och dom är större än småhundar och väger säkert 5 gånger så mycket som min hund. Så om man skaffar en sån så bör man verkligen veta riskera ex lukt:) bara en tanke men undra vad dom klövarna gör med golvet??

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[Shettisar]
2014-01-06 12:12
#10

Grisen i sig luktar inte (om det inte är en galt) så det är upp till ägaren att mocka/rensa lådan ofta eller inte…En gris är betydligt renligare än hund.Hundar är det smutsigaste djuret bland sällskapsdjuren vi har inne 😛

Mantissa
2014-01-06 12:17
#11

Såg nu att titeln på inlägget var 'grisar i lägenhet'. Jag kan tänka mig att hiss är en förutsättning för detta, om du inte bor på markplan.

[JeanetteK]
2014-01-06 12:26
#12

#10 Helt rätt, grisarna i sig luktar inte. Och dom är mycket renliga. När vi hade dom inne i spilta så hade dom en "bajshörna". Funkar det att göra dom rumsrena (vilket det uppenbarligen gör eftersom folk har dom inne) så är lukten i sig inget problem.

Vill TS ha grisar inne så är det ju hennes val. Det finns ju olika åsikter om mycket - innekatt/utekatt, hund i lägenhet eller inte etc etc. Därför vill jag säga till dig 00eme05 - jättebra att du tar reda på så mycket fakta du kan innan du bestämmer dig! 👍

[Bettebus]
2014-01-06 20:19
#13

Tänk bara på att golvunderlaget i en lägenhet inte är bra för grisens ben. Många gånger så halkar de, och kan skada sig. Grisar, både mini och stora passar bäst om de får gå och böka mm,

Annons:
linn8
2014-01-06 22:38
#14

#13 håller med, grisar har lätt för att halka på halt golv med sina klövar. Dom är inte anpassade för att kunna gå på golv utan bland lera och mark.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

AnnaFagerell
2014-01-07 17:14
#15

Man kan ha grisar inne, i ett stall!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
2014-01-07 18:46
#16

#15 🙂

[Bettebus]
2014-01-08 14:38
#17

#15 Jo visst kan man ha dem i stall, vilket de skall bo i. Men TS frågade om att ha gris i  lägenhet.

Upp till toppen
Annons: